مدیرعامل اسبق مس کرمان: اکثر بازیکنان با دلالی به تیم آمدند!/ باشگاه جولانگاه سیاسیون شده است

مدیرعامل اسبق مس کرمان: اکثر بازیکنان با دلالی به تیم آمدند!/ باشگاه جولانگاه سیاسیون شده است

وبسایت رسمی فوتبالی- به گزارش فوتبالی و به نقل از فارس؛ با حمید نیک نفس یکی از پیشکسوتان ورزش و مدیر عامل اسبق باشگاه صنعت مس کرمان پیرامون اتفاقات این روزهای این باشگاه گفت و گو کرده ایم. نیک نفس ضمن اعلام اینکه خودش قصد بازگشت به باشگاه مس را ندارد، با ابراز نگرانی از برگزاری انتخابات و اصولا پروسه انتخاب مدیرعامل باشگاه مس در سال های اخیر را ماحصل کم توجهی مقامات شرکت مس در سنوات گذشته به باشگاه صنعت مس دانسته و افزود نگران این مسئله ام که احتمالا در پس پرده جریاناتی این انتخابات را مهندسی کرده باشند.

 
 آقای نیک نفس نظرشما در خصوص برگزاری جلسه اخیر برخی از اهالی ورزش استان که فرایند آن انتخاب گزینه ای برای مدیرعاملی باشگاه مس کرمان بود، چیست؟ تاکنون سابقه نداشته در کرمان و برای انتخاب مدیر عامل یک باشگاه این چنین انتخاباتی انجام گیرد. آیا این نوع تحرکات موجب از دست رفتن استقلال باشگاه نخواهد شد؟

 
 شما در ایران و خارج از کشور کمتر جایی را سراغ دارید که برای انتخاب مدیرعامل یک باشگاه از چنین روشی استفاده کنند.احترام به نظرمردم، هوادار و افکار عمومی نوعی ارزش است، اما بدون شک رای قسمتی از اهالی ورزش و تعدادی حدود صد تا صد و پنجاه نفر نمی تواند نماینده تمام صداها، اقشار و علاقمندان و به خصوص کارشناسان و خبره های فوتبال و ورزش باشد. وقتی این اتفاق صورت گرفت، گرایش افکار به سمت و سوی مهندسی شدن این انتخابات می رود. و این ذهنیت را ایجاد می کند که در نهایت هم نام فردی از صندوق و از بین آرا خارج خواهد شد که نظر یک گروه خاص یا یک جریان سیاسی و یا یک گروه مدیریتی باشد. در مجموع برگزاری این انتخابات اتفاق خوبی نبود، دوستانی که کاندیدا شده اند یقینا در خودشان توانایی هایی دیده اند، اما آیا بیرون از این مجموعه افراد و اشخاصی نیستند که در این انتخابات حضور ندارند یا اصولا چنین روشی را برای انتخاب شدن قبول ندارند آیا همه این دوستان در تیم های سابق شان عملکرد موفقی داشته اند؟ آیا این رفتن و برگشت ها به این شکل می تواند به باشگاه کمک کند؟من تردید دارم.


 شما اعتقاد دارید باید برای انتخاب مدیر عامل به  کارنامه آن ها هم توجه کرد.
کارنامه و عملکرد مدیریتی بخش مهمی از میزان توانمندی افراد را نشان می دهد. البته همه این دوستان در فوتبال بوده اند، اما این ملاک برای انتخاب افرادی که کاندیدای مدیرعاملی باشگاه شده اند چیست؟ اگر هدف رفتن به لیگ برتر است آیا این اشخاص پیش از این توانسته اند در تیم هایی که خودشان مسئولیت داشته اند عملکرد موفقیت آمیزی داشته باشند؟ اگر این افراد نتیجه نگیرند آن ها را خراب نمی کنیم و کنارشان نمی گذاریم؟ قطعا به آسانی حذفشان می کنیم ، پس چرا این دوستان را دوباره ناخواسته وارد این بازی می کنیم ؟ تا دوباره از روی سکوها حیا کن و رها را ببینند و بشنوند؟ به بعضی از این دوستان می گویم که اشتباه کرده اند، من دوازده سال پیش مسئولیت این باشگاه را بر عهده داشتم، فوتبال در این ۱۲ سال خیلی فرق کرده است، من نمی توانم ادعا کنم که همان آدم ۱۲ سال پیش هستم و می توانم تیم را به لیگ برتر بیاورم ، باید فکری برای این مجموعه کرد.اگرچه آدم بزرگی هم نمانده تا بگویم به واسطه توانایی های مدیریتی اش می تواند مسائل را حل می کند، چون که نخواسته ایم آدم های بزرگی را پرورش دهیم.
به نظر شما نوع رفتار شرکت مس در قبال این اتفاقات چیست؟ قطعا اگر شرکت مس با درایت به این اتفاقات ورود نکند، می توان شاهد رخ داد اتفاقات بدتری هم برای باشگاه در فصل پیش رو بود.
با توجه به شناختی که از روحیات آقای سعد محمدی مدیرعامل جدید شرکت ملی صنایع مس ایران دارم، می دانم که ایشان مدیر توانمندی است و از ورزش هم شناخت خوبی دارد. او سال های گذشته سابقه مدیریت شرکت مس را داشته و در زمان مدیرعاملی وی دو تیم مس سرچشمه و کرمان در لیگ برتر فوتبال حضور داشتند، من تصور می کنم تصمیم ایشان برای باشگاه تصمیمی عاقلانه باشد.البته نمی توان منکر برخی فشارهای سیاسی هم شد، تا شرکت مس هرچه سریعترمدیرعاملی بومی را انتخاب کنند،اما نوع این انتخاب مهم است و نباید به هر قیمتی انجام شود تا دوباره مثل سال قبل افسوس بخوریم و بگوییم هر سال دریغ از پارسال!


باشگاه مس در سال های اخیر رکورد دار تغییرات در بین باشگاه های ایران بوده است،از نظر بسیاری نبود یک ثبات و آرامش نسبی در حوزه مدیریت مشکل اصلی این باشگاه است.
متاسفانه ما آدم هایی را با سلام و صلوات آورده ایم،اما بعد از مدت کوتاهی با سر افکندگی و بی احترامی آن ها را کنار می گذاریم.شما همین اتفاقات ماه های اخیر باشگاه را مرور کنید، سه مدیر آمده و رفته، آقای محمد کهندل که بازیکن تیم مس بوده است، حالا نفرات دیگری مثل آقای کافی،قرایی وابراهیمی هم جای خود، به هر حال اگر افردی مثل محمد کهندل ها توانا نبوده اند، پس چرا ایشان را آورده ایم؟ اگر توانا بوده اند ظرف دو ماه چه نتیجه ای بایستی می گرفت که اینگونه با او رفتار کردیم؟ آیا این بازی کردن با آبروی یک فرد نیست؟ کسانی که بیرون از استان به ما نگاه می کنند چه تصوری از ما دارند؟ اتفاقات باشگاه مس اخیرا مایه مضحکه و شوخی بعضی برنامه های تلویزیونی و مطبوعاتی شده است! عمده سوژه های طنز فوتبال یک همین اتفاقات کرمان بود. به نظر من تمامی این اتفاقات مربوط به انتخابی بود که از بالا صورت گرفت، مگر می شود یک فرد روحانی که انسان خوب و وارسته ای هم بودند اما شناختشان بیشتر در حوزه مسائل دینی و فرهنگی است برای ورزش مس تصمیم گیری کند؟


ارزیابی شما از وضعیت باشگاه در سال های اخیر چگونه است؟
باشگاه مس در ادوار گذشته به واسطه خوش حسابی، تیم های مدیریتی و هیات مدیره قوی و دلسوز خصوصا در لیگ برتر یکی از باشگاه های مطرح فوتبال بود، فعالیت در این باشگاه آرزویی برای مربیان و فوتبالیست ها بود، اما اکنون چه اتفاقی افتاده است که عکس این وضعیت رخ داده است؟همه می خواهند از این باشگاه فرار کنند و یا اینکه افرادی با حضور در این باشگاه به دنبال رسیدن به منافع ومطامع شخصی شان هستند! پای دلال ها به باشگاه باز می شود، در باشگاهی که نام فرهنگی ورزشی را یدک می کشد جنجال و دعوامی شود، هیات مدیره و مدیرعامل بر سرکوچکترین مواردی با یکدیگر سازگاری ندارند، همه پشت هم حرف می زنند، هوادار جای خودش نیست، فوتبالیست اندازه خودش را نمی داند، مربی جایگاه خودش را نمی داند، خب با این شرایط مگر می توان به لیگ برتر هم صعود کرد؟ امیدوارم آقای سعد محمدی با درایتی که دارند مسائل و اتفاقات باشگاه را رصد کنند و انتخاب مناسبی را برای مدیرعاملی باشگاه داشته باشند، در غیر این صورت راهی که ما می رویم به ترکستان است!


به عقیده شما چه کار باید کرد؟
 بی پرده می گویم، باشگاه مس کاملا رها شده است. باشگاه جولانگاه تاخت و تاز سیاسیون شده است، اینکه هر فردی دنبال آن است تا تحت هر شرایطی نفر مد نظر و نزدیک خودش را به باشگاه بیاورد، اصلا اتفاق خوبی نیست.ظرف چند سال اخیر هم مدیران ارشد شرکت مس هیچ نیتی برای آنکه این تیم در قالب یک برنامه ریزی بتواند بار دیگر به لیگ برتر فوتبال باز گردد، نداشته اند. دوستان برای رفع تکلیف آمده اند و پول داده اند،خب مگر این پول بیت المال نیست؟ چرا دور ریخته شود؟ مگر دست و پای کارگران مس در معدن ذوب و تغلیظ نمی سوزد؟ این پول ها به سادگی به دست نمی آید. اکثرمدیران مس فقط به دنبال آن بودند تا منتقدین خود را ساکت کنند که مثلا ما این پول را صرف فوتبال و باشگاه کرده ایم؛ اما این توانایی و همکاری در درون استان وجود ندارد، این توانایی در باشگاه، در تربیت بدنی و در هیات فوتبال و جامعه کرمان نیست.
در واقع شرکت مس توپ را درون زمین مردم کرمان انداخته است، یعنی  مدیریت های کلان مس در پنج و شش سال گذشته اصلا برایشان مهم نبوده تا این تیم راهی لیگ برتر شود ، در واقع من فکر می کنم آن ها خوشحال تر هم بودند که تیم مس به لیگ برتر صعود نکند، همین گونه که تیم مس سرچشمه را به راحتی منحل کردند و امتیازش را به پدیده دادند. آقایان باید بدانند تیم مس کرمان نماینده فرهنگی، اجتماعی و سیاسی استان کرمان است، این تیم در سطح کشور برندی معتبر برای شرکت مس و جامعه ورزشی، فرهنگی، اقتصادی حتی سیاسی استان بود. تیمی که در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کرد و نتایج خوبی هم گرفت توانست شرکت مس را فراتر از مرزهای استان و ایران معرفی کند. همه این ها نشان دهنده اهمیت فوتبال است، فوتبال دیگر یک سرگرمی و بازی نیست، یک حرفه و صنعت است، ما تا کی باید به یک عده بازیکن بی کیفیت و پا بسن گذاشته ده برابر ارزششان پول بدهیم؟ تا جیب یک عده دلال پر شود؟ آیا وقت آن نرسیده به تیم های پایه توجه بیشتری داشته باشیم؟ حتی برای آکادمی باشگاه یک مربی خارجی بزرگ استخدام کنیم و بر اساس اصول و استانداردهای روز دنیا فوتبال را در پایه ها دنبال کنیم تا دیگر نیازی به خرید این قبیل بازیکنان نداشته باشیم و حتی از محل فروش بازیکن به ثروت قابل توجهی برای باشگاه برسیم؟
شاید نماینده ها و استانداری از من دلخور شوند، اما باشگاه مس کرمان  یک سرمایه ای است، سرمایه معنوی، فرهنگی و حتی سیاسی که به تنهایی مخصوص شهر کرمان نیست، اما ما باید بدانیم اگر ما می خواهیم در امورات این باشگاه دخالت کنیم، باید دخالت ما درست، اصولی و دلسوزانه باشد، دخالت با بهره برداری سیاسی عاقبت خوشی را برای این باشگاه به دنبال نخواهد داشت. مقامات استانی و نماینده گان ما باید بروند یقه آقای مسئول مس را بگیرند،که آقای مس چرا این پول را دور میریزی، چرا برای صعود تیم به لیگ برتر برنامه ندارید؟ هواداران و لیدر ها محترمند، اصلا تیم بدون لیدر نمی تواند باشد، اما نه تا جایی که لیدر برود و با مدیرعامل مس جلسه بگذارد، یا اسناد مالی باشگاه را در برنامه های تلویزیونی افشا کنند! خب این ها خطرناک است و در شان شرکت مس نیست، در شأن ورزش استان هم این اتفاقات نیست.
اگر قرار باشد شما سرمربی تیم را برای فصل آینده انتخاب کنید چه آیتم ها و مواردی را برای انتخاب سرمربی مد نظر دارید؟ 
باید ببینیم چه هدفی داریم، آیا می خواهیم به لیگ برتربرویم؟ یک مربی می خواهیم و یک سری بازیکن خاص. می خواهیم تیم را در همین لیگ نگاه داریم و پایه ها و زیرساخت ها را قوی کنیم تا با اتکا به توانایی خودمون صعود کنیم؟ به نظر من سراغ مدیران و مربیان امتحان پس داده گذشته رفتن که کارنامه روشنی ندارند به صلاح باشگاه مس نیست. من نمی توانم بگویم که چه مربی را بیاوریم! ببینیم کدام مربی موفق بوده و کارنامه دارد. متاسفانه مربیان خوب و کاربلد ما هم به تعداد انگشتان یک دست هستند،همه فوتبال ما دست  دلال ها است، کاش سراغ یک مربی خوب خارجی می رفتیم و سه سال به او زمان می دادیم. ما اگر کی‌روش را هم بیاوریم اما وقتی برنامه نداشته باشیم، نمی توانیم به لیگ برتر صعود کنیم، تیم مس با یک پروسه هشت، 9 ساله لیگ برتری شد، تیم در لیگ  برترجا افتاد و  شخصیت پیدا کرد، شاید باید همان دوران هم به این تیم توجه بیشتری صورت می گرفت، تیم به آسانی به لیگ برتر نیامده بود که به همین راحتی سقوط کرد و به مشکلاتی این چنین دچار شد. من اسم نمی آورم، چرا که خیلی ها به خودشان می گیرند و از من دلگیر می شوند، من و امثال من امتحان خودمان را در باشگاه مس پس داده ایم، بهتر است فضا را برای حضور جوانانی تحصیل کرده و آشنا به علم مدیریت و فوتبالی فراهم کنیم، شاید در آن صورت این باشگاه به شرایط بهتری برسد، باید هر کسی سر جای خودش باشد، مدیرعامل، مربی،بازیکن، هوادار و هیات مدیره هر یک در راستای وظیفه و مسئولیتش برای باشگاه کار و تلاش کند.

 شما همین وضعیت استادیوم ها را ببینید،این استادیوم سی هزار نفری مس در چه مرحله ای است؟ من نمی خواهم اسم از کسی ببرم،چه کسی کلنگ احداث این ورزشگاه را ‌به زمین زد؟ آقای دکتر پورمندی که به عنوان مدیر عامل میدکو توانسته است کارخانه کنسانتره آهنی را که چینی ها سه ساله می سازند دو ساله بسازد، آیا کسی در این شرکت مس نبوده که این استادیومی که مطابق قرار داد قرار بود دو ساله و با هشت میلیارد تومان از سال 85 ساخته شود را اینگونه پس از گذشت سال ها کماکان نیمه کاره و با هزینه های میلیاردی سنگین از بلاتکلیفی خارج کند؟
 خب مابقی کار ها هم به همین منوال است، هنوز تازه می گویند استادیوم کلی مشکل دارد، به همین خاطر است که می گویم باشگاه بدون صاحب شده است. در شهربابک هم و رفسنجان نیز همین اتفاقات افتاده است، باید یک آدم بزرگی بیاد و برای یک دفعه تکلیف این باشگاه را مشخص کند، که هم در مسائل زیر بنایی هم مسائل مدیریتی و فنی توانمند باشد و از نیروهای توانمندی استفاده کند.
در مورد فرزاد حسین خانی و سرمربی گری او در فصل آتی چه صحبتی دارید؟
آقای حسین خانی بازیکن و کاپیتان بزرگی بوده است، او سال ها در رده های سنی و تیم بزرگسالان فوتبال بازی کرده و برایش احترام خاصی قائل هستم، اما اینکه فرزاد حسین خانی بدون تجربه سرمربیگری کار مربیگری و قرار گرفتن در کنار یک مربی بزرگ این مسئولیت را پذیرفته است جای نگرانی دارد، به نظر من حسین خانی نمی بایست چنین ریسکی می کرد، امیدوارم او در عرصه مربیگری هم مثل فوتبالش موفق باشد،اما اگر نتیجه نگیرد ما به سادگی او را سوزانده ایم. به نظر من ما نخواسته ایم حتی در زمینه پرورش مربی کار کنیم، شما نگاه کنید وحید هاشمیان و مهدی مهدوی کیا با آن توانایی فنی بالا و حضور در لیگ های معتبر اروپا مربیگری را از کجاو چگونه شروع می کنند، به نظر من بهتر بود حسین خانی با چند سال کار کردن در کنار مربیان بزرگ و حضور در دوره های مربیگری معتبر خودش را برای حضور بر روی نیمکت مس در یک پروسه زمانی بلند مدت آماده می کرد.
شش سال از حضور تیم مس در لیگ یک گذشت، چرا ما در این سال ها  در لیگ دسته اول و در مسیر صعود ناکام بوده ایم؟
شما ببینید چه بازیکنانی در تیم مس کرمان بازی کرده اند، این ها چقدر گرفته اند و چقدر ارزش ریالی داشته اند؟ اکثرا با دلالی آمده اند، من آدم دلسوزی هستم،بحث سیاسی هم ندارم، قصد بازگشت به باشگاه را هم ندارم، اما یک بار آسیب‌شناسی کنید، ببینید چه اتفاقاتی افتاده است.جواب سوال شما خیلی سر به راه است، ما در این سال ها چند مدیرعامل عوض کرده ایم؟ چقدر مربی به کرمان آمده اند و رفته اند؟ چند هیئت مدیره تغییر کرده است ؟ هر فردی به باشگاه آمده به کسی وابسته بوده است، آقای بنی اسدی مدیر عامل سابق شرکت مس چهره دوست داشتنی وبسیار پاکی هستند، اما انتخاب یک روحانی برای تصمیم گیری در امور باشگاه یک اشتباه بزرگ بود، روحانیون اشخاص بسیار محترمی هستند،آیا امروز من و شما می توانیم در کار روحانیت دخالت کنیم؟ مثلاً ما فتوا دهیم و حکم صادر‌کنیم؟ طبیعتا ما نمیتوانیم. نمی خواهم بگویم دلیل اصلی این مشکلات ایشان هستند،اما بخش عمده ای از این اتفاقات در دوران ایشان رقم خورد که ناشی از عدم شناخت این بزرگوار از مسائل و حوزه پیچیده فوتبال بوده است.
امروز اگر فردی یک آچار پیچ گوشتی را از جایی بردارد، پلیس او را دستگیر و یا بازخواست می کند، اما آیا کسی تا کنون در این سال ها  خسارت وارده به بیت المال را که علت عمده آن سو مدیریت بوده است را ارزیابی کرده است؟  آقایان چه ضرر و زیانی به این باشگاه زده اند و چه پول هایی از بیت المال و این باشگاه دور ریخته شده؟ هیچ کس پاسخگو نیست، این ها یک نوع بی توجهی و بی داریتی است. هر فردی که به باشگاه می آید می گوید به ما تکلیف شده! بزرگواران تکلیف یک مسئله الهی است، اگر به شما تکلیف شده شما باید تکلیفت را بشناسی نه اینکه فقط حرف بزنید، من نگرانم، یقین دارم با توجه به این گونه برنامه ریزی ها سال بعد هم این گونه گفت و گویی را خواهیم داشت!!


چرا مثل کشورهای توسعه یافته انتخاب مدیرعامل با رای هوداران باشگاه و یا انتخاب از سوی هیات مدیره قوی انجام نمی شود؟
آن ها تفکر بزرگی  پشت انتخابشان وجود دارد ، تفکری که یک چرخه مالی و تولید ثروت بزرگ برای انجام کار های بزرگ اقتصادی به واسطه فوتبال آن را هدایت می کند. آن ها نمی آیند برای ساکت کردن عده ای کاری انجام دهند، انتخابات بگذارند،واگرنشد بگویند انتخاب خودتان بود! این اتفاقات اخیر باشگاه مس دقیقا مصداق همان پاک کردن صورت مسئله است، در سیستمی که باشگاه رئال مادرید در هفته اول حضور رونالدو درتیمش ازمحل فروش پیراهن او یک سوم هزینه های خرید رونالدو را به حساب باشگاه بر می گرداند نمی توان شاهد چنین شاهکار هایی بود. در آن سیستم باشگاه هوادارش را تکریم می کند،به واسطه فروشگاه های متعدد، موزه ها و سالن های پذیرایی و حتی تامین شرایط رفاهی خوب در ورزشگاه هوادار را ترغیب می کند تا از دل و جان بلیط یک فصل مسابقات تیمش را پیش خرید کند، آیا سیستم ما مثل آن ها است که انتخابات برگزار کنیم؟ اصلا چنین اتفاقی امکانش نیست.
آقای محمودی نیا و آقای زینلی فوتبالیست بوده اند، وتجربه مدیریتی بالایی هم دارند اما این دوستان بدانند وضع باشگاه مس خراب تر از آن چیزی است که فکرش را می کنید، شاید مثل تزریق یک آمپول کورتون به یک بیمارموقتا درد را تسکین بخشد. اما بیماری پس از مدتی روند تهاجمی اش را در بدن بیمار نمایان می کند.
  همه این عزیزانی را که نام برده ام، از صمیم قلب دوست دارم و برای شان احترام قائلم، حتی به آقای نژاد زمانی هم وقتی که می خواستند برای بار دوم به باشگاه بروند، گفتم قبول نکنید، چرا که باشگاه ساختار ندارد، آقای زینلی، دکتر مداحی و محمودی نیا با این باشگاه بدون ساختار چه می کنند ؟ مگر آنکه از صفر همه چیز را کنار بگذارند، خیلی از نیروها را کنار بگذارند، در ساختار کانون هواداران تجدید نظر کنند و ...

چرا هرفردی که به عنوان مدیرعامل به باشگاه می رود، باشگاه ایستگاه پایانی عمر مدیریتی اش بوده و پس از مدتی سوخت می شوند؟
انتخاب ها عموما نادرست است، اکثرا مدیری را انتخاب می کنیم که هرچه رئیس هیات مدیره بگوید بگوید چشم. فقط به خاطر میزو پست و مقام!
 شما به بعد تبلیغاتی باشگاه مس نگاه کنید، در رسانه ها و افکار عمومی یک نماد ورزشی هستید و این موضوع وسوسه انگیز است، خاطرم هست سال های قبل پست شهرداری یک شهر را به من پیشنهاد دادند، من به دوستان گفتم من هیچ اصولی از اصول شهرسازی و مسائل مربوط به آن را نمی دانم، اگر بخواهم بپذیرم هم آبروی خودم را برده ام و هم شما را تخریب کرده ام، در صورتی که اگر فرد جاه طلبی بودم می بایست با یک اشاره از سوی دوستان می پذیرفتم! بدون تعارف ما باید برای فوتبالمان برنامه داشته باشیم، دیگر نباید در مورد ساختار فوتبالی المان و یا فرانسه و ایتالیا صحبت کرد، ببینیم همین امارات و قطری ها که در همسایگی کشور مان هستند و میزبان جام جهانی شده اند، برای فوتبالشان چه کرده اند.

۴۱۲۴