ژاوی: سیتی گواردیولا ایده آل ترین الگوی من در دنیای مربیگری است

ژاوی: سیتی گواردیولا ایده آل ترین الگوی من در دنیای مربیگری است

سایت رسمی فوتبالی- ژاوی ارناندس اسطوره فوتبال بارسلونا و تیم ملی اسپانیا بعد از آویزان کردن کفشهایش حالا خودش را برای چالش جدید ورود به دنیای مربیگری آماده می کند. دراینجا می توانید ادامه گفتگوی جذاب او را مطالعه کنید:

*از مربیگری ات در السد بگو

من وخانواده ام از زندگی درقطر راضی هستیم. اینجا کشوری آرام برای آغاز تجربه مربیگری است. 99% از اعضای کادر فنی ام را مشخص کرده ام. درحال تدوین برنامه های پیش فصل و بازی های دوستانه مان هستیم. چند ماهی است که خودم را برای این کار آماده می کنم. اسم دستیارانم را نمی گویم ولی افراد صاحب نامی نیستند.

*درآمدت در دنیای مربیگری کمتر از دنیای فوتبال است نه؟

بله. خیلی کمتر در حال حاضر

*شنیده می شود که می خواهی سانتی کاسورلارا برای السد بخری.درست است؟

امیدوارم. دوست دارم او را درتیمم ببینم. کاسورلا دوست من است و من با دوستانم درتماسم.امیدوارم که به قطر بیاید و سرمربی اش باشم. اما او الان بازیکن ویارئال و تیم ملی است. برایش خیلی خوشحالم که اوضاع برایش تغییر کرده ولی بعید است که به السد بیاید. چون ویارئال خانه اوست.

*گابی جای تو را خواهد گرفت و کاپیتان السد خواهد بود؟

بله. چون توانایی بالایی در لیدری دارد. او کاپیتان اتلتیکو بوده و ذاتا یک لیدر بزرگ است. امسال با او آشنا شدم و یک پدیده است. الان می فهمم که بخش عمده ای از موفقیتهای اتلتیکوی سیمئونه بردوش کاپیتانهای فوق العاده ای مثل گابی، گودین و خوانفران بوده.

*سرمربی ایده آل تو ترکیبی از لوئیس آراگونس و گواردیولاست.نه؟

ما درمورد دو تا از بهترین سرمربیان تاریخ صحبت می کنیم. درحال حاضر به نظرم پپ بهترین سرمربی دنیاست. هردوی آنها درکارنامه ورزشی من تاثیر زیادی داشتند. من در زندگی ام سه سرمربی بزرگ داشتم: در فوتبال پایه، خوان ویلا؛ و در فوتبال حرفه ای، آراگونس و گواردیولا. بودن در کنار آنهابرایم یک دوره آموزشی بود.


*قبل از آغاز مربیگری درالسد با گواردیولا دیدار خواهی کرد؟

بله می خواهم به من یادآوری کند که چطور اولین صحبتها را با شاگردانش انجام می داده و جزئیاتی درمورد تمرینات تیم که از روز اول مرا تحت تاثیر قرار داد را به من بگوید. برخی مسائل تاکتیکی را برایم برشمارد. اینها صحبتهایی سازنده برای یک سرمربی است که از صفر کارش را شروع می کند.

*گواردیولا قبل از شروع مربیگری اش ده ساعت با مارسلو بیه لسا گفتگو کرده بود. دوست داری تو هم به سراغ بیه لسا بروی؟

او را نمی شناسم.این افتخار را نداشتم که با او آشنا شوم ولی گفتگوی ده ساعته با بیه لسا قطعا فوق العاده خواهد بود.

*ایده آل ترین الگوی فوتبالی ات، سیتی گواردیولاست؟

بدون هیچ تردیدی. سیتی تیمی است که دراین دوره بهترین فوتبال را ارائه می کند. عملکرد پپ به نظرم حیرت آور است. تیمش می تواند با تمام شرایط وفق پیدا کند و به اوج برسد. یک پله پائین تر باشگاه هایی مثل بارسلونا و آژاکس قرار دارند.اما آنچه بیش از هرچیز به افکار من نزدیک است و دوست دارم که تیمم اینگونه بازی کند، سیتی است.

*آیا پیشنهادی برای مربیگری بتیس دریافت کرده بودی؟

دروغ است. هیچ یک از مدیران بتیس با من صحبت نکردند. تنها ارتباطم در بتیس با مارک بارترا است. 

*تاکتیک مدنظرت سیستم 3-3-4 است؟

بله ولی فراتر از سیستمها، دوست دارم درمورد ایده های فوتبالی ام صحبت کنم. می خواهم دربازیها سلطه داشته باشیم و تهاجمی بازی کنیم و برتری عددی داشته باشیم و بازیکنانم توپ را دراختیار داشته باشند. هدفم این است که ابزارهای لازم به بازیکنانم بدهند تا بتوانند به هدفشان برسند. درنهایت سیستم بازی خیلی مهم نیست و مدل بازی کردنمان مهم است. سیستم بازی ممکن است در جریان مسابقات تغییر کند.

*هرگز کرویف مربی ات نبود ولی درسالهای آخر زندگی اش ارتباط تناتنگی با اوداشتی

بله کرویف یکی از سه سرمربی برتردنیای فوتبال بود و همیشه حسرت می خورم که نتوانستم شاگردش باشم. شنیدن حرفهای او هم برایم به منزله یک دوره آموزشی بود. از توانایی او در تبدیل یک شرایط منفی به شرایطی مثبت حیرت می کردم. او فروتنی عجیبی داشت و خیلی طبیعی بود و هرگز حقه بازی نمی کرد.

*نظرت درمورد تیم ملی اسپانیا در یورو 2020 زیر نظر لوئیز انریکه چیست

من خیلی خوب انریکه را می شناسم؛ او سرمربی فوق العاده ای است که توانایی لیدری حیرت آوری دارد. او کارش را درتیم ملی شروع کرده و به زمان نیاز است تا اثر او را ببینیم. ولی از همین حالا شخصیت و سبک بازی او مشخص است. او نسلی جدید را دراختیار دارد و هربار بازیکنان قدیمی کمتری را درتیم ملی می بینیم. رقابتهای یورو پیش روست و اسپانیا درمسیر خوبی است و فقط به زمان و صبوری نیاز است.

6363