ژاوی: خداحافظی مسی،نقطه عطف تاریخ فوتبال خواهد بود

ژاوی: خداحافظی مسی،نقطه عطف تاریخ فوتبال خواهد بود

سایت رسمی فوتبالی- ژاوی ارناندس اسطوره سابق باشگاه بارسلونا و تیم ملی اسپانیا بعد از برگزاری بیش از هزار بازی با پیراهن تیم کاتالان، تیم ملی کشورش و باشگاه السد اخیرا از دنیای فوتبال خداحافظی کرد و حالا اولین گفتگویش در قامت سرمربی جدید باشگاه السد را انجام داده. 

به گزارش فوتبالی، دراینجا می توانید گزیده ای از این گفتگوی جذاب را مطالعه کنید:

*گفتی که چندین بار فینال جام حذفی را دیدی و به نظرت بارسا می توانست قهرمان شود. مشکل به عقبتر برمی گردد.نه؟

راستش بارسا بربازی تسلط داشت و درنیمه دوم بهتر از نیمه اول کار کرد. والنسیا خیلی خوب از ضد حملاتش بهره برد و بازیکنان سرعتی خوبی مثل سولر، گوئدس، گامیرو و رودریگو داشت. آنهابه بارسا خیلی آسیب زدند. در نیمه اول بارسا موقعیت زیادی خلق نکرد ولی درنیمه دوم آنها به غرورشان برخورد وبهتر کار کردند و  حتی می توانستند بازی را مساوی کنند. ولی بدشانس بودند. آنها در همان سی دقیقه ابتدایی، بازی را باختند و به نظر می رسد که سایه بازی آنفیلد همچنان برسر آنهاست.

*حالا راهکار در اخراج والورده است؟ یا زخم عمیقتر از این حرفهاست؟

من کسی نیستم که بخواهم تصمیم گیری کنم. هرچه از بیرون گفته شود، ممکن است به دید انتقاد از آن برداشت شود و من اصلا تمایلی به این موضوع ندارم. فقط می گویم که خیلی از گفتن این عبارت که والورده سرمربی خوبی است، خسته شده ام. ولی من تصمیم نمی گیرم که او بماند یا برود.


*همیشه درنوکمپ تشویق می شدی؛ فکر می کنی مشکل بازیکنانی مثل کوتینیو که نتوانستند با شرایط تیم تطبیق بیابند، چطور حل می شود؟

با فوتبال و با بازی کردن. او باید نشان بدهد که خریدخوبی بوده و ارزش پولی که برایش پرداخت شده را داشته. با تلاش، تمرین و فداکاری. هواداران نوکمپ قدر تلاشها را می دانند. البته کار ساده ای نیست و حضور دربارسا، مثل امتحان نهایی است؛ باید 9 یا 10 بگیری و نمره 7 و 8 در بارسا به درد نمی خورد.

*سرمربی تیم می تواند به کوتینیو کمک کند؟

درابتدا خود بازیکن باید یک قدم بردارد و از نظر روانی قوی باشد و نشان دهد که فوتبالیست مناسبی برای بارساست. من بازیکنان بزرگ زیادی را دیده ام که تحت این فشار نتوانسته اند موفق شوند. قطعا سرمربی ، هم تیمی ها و هواداران می توانند به او کمک کنند ولی گام اول را باید خودش بردارد.

*گریزمن خرید خوبی برای بارساست؟

او بازیکنی استثنایی است که خیلی سریع می تواند با شرایط هر تیمی تطبیق پیدا کند. بحث دیگر، برنامه ریزی تیم است؛ او قرار است درچه پستی به بازی گرفته شود و چه کسانی کنارش قرار خواهند گرفت.

*نظرت درمورد دی یونگ چیست؟

او فوتبالیستی در سطحی عالی و کامل است. تماشای بازی او هیجان انگیز است. درعین حال خیلی هم جوان است. اگر بتواند ازپس فشارها بربیاید، بازیکن خیلی مهمی برای تیم خواهد شد؛ اما باید بداند که بارسا مثل آژاکس نیست.


*د لیخت چطور؟

باید ببینیم که چه خواهد شد. ولی وقتی یک جوان 19 ساله کاپیتان آژاکس است، نشان می دهد که شخصیت مناسبی برای پیوستن به بارسا را دارد و اگر بارسایی ها او را بخرند قطعا خرید خوبی خواهد بود.

*فکر می کنی نیمار ممکن است به رئال برود؟

ممکن است؛ در دنیای فوتبال انقدر اتفاقات ممکن رخ داده که...هرگز فکرش را هم نمی کردم که فیگو یا نیمار از بارسا بروند. هر فرضیه ای ممکن است. همانطور که او از بارسا رفت، ممکن است پی.اس.جی را هم ترک کند؛ چرا که نه.

*به نظرت هازارد خرید خوبی برای رئال خواهد بود؟

بله او جزو 5 بازیکن برتر دنیاست. یکی از بهترین بازیکنان جام جهانی بود که تفاوتها را رقم زد و می تواند خریدی طلایی باشد. 

*حرف از برترین ها زدی؛ مسی فصل گذشته حتی در جمع سه نامزد نهایی هم نبود.

این بی عدالتی محض بود. اگر بخواهید بهترین بازیکن دنیا را انتخاب کنید، هیچ بحثی وجود ندارد؛ مسی بهترین است. او از من و اینیستا و هر بازیکن دیگری در دنیا بهتر بود. امسال این جایزه را به مودریچ دادند. البته اینکه قدر یک بازیکن میانی را دانستند هم خوب است.

*وقتی مسی بازنشسته شود؛ دنیا به آخر می رسد.نه؟

قطعا همه چیز سخت تر خواهد شد؛ چون دیگر بازیکنی دراین سطح نخواهیم دید. مسی بهترین بازیکن تاریخ است. در طول 13 یا 14 سال تفاوتها را رقم زده و هرسال فشارهای زیادی را تحمل کرده. قطعا خداحافظی مسی، نقطه عطف دنیای فوتبال است و زمان به دو دوره قبل و بعد از مسی تقسیم می شود. امیدوارم که بارسا خودش را برای آن روز آماده کرده باشد؛ اما هنوز تا خداحافظی مسی زمان زیادی داریم. دست کم 4 یا 5 سال دیگر باقی است و بارسا قطعا بدون مسی خیلی جای خالی اش را حس خواهد کرد. بارسا تیم بدتری خواهد شد.

6363