ویژه/ شوک به ستاره های ایرانی فوتبال: ما هم دلار می خواهیم!

ویژه/ شوک به ستاره های ایرانی فوتبال: ما هم دلار می خواهیم!

وب سایت رسمی فوتبالی- با به پایان رسیدن لیگ برتر توجه همه به خبرهای مربوط به تمدید قرارداد ها و بازار نقل و انتقالات است.

به گزارش فوتبالی، بازاری که هر روز یک ستاره یک قیمت و یک داستان تازه دارد. حالا این بازار یک مهمان ویژه و جدید دارد.  این بار افزایش بی رویه نرخ ارز بلای جان مدیران باشگاهها خواهد شد. حالا این روزها افزایش نرخ ارز در بازار فارغ از آسیب های مالی و رشد شدید قیمت ها و تورم چندین درصدی، دامن فوتبال و فوتبالی ها را گرفته و پرداخت قرارداد های 500 هزار دلاری سابق تبدیل به یک چالش عظیم برای مدیران باشگاه ها شده است. این گرفتاری باعث شده تیم ها کمتر سراغ بازیکن خارجی بروند و برخی شرط ریالی را در قرارداد های خودشان قراردهند اما این تنها روی بد قضیه نیست به تازگی دیده شده بازیکنانی که قراردادهایشان تمام شده به باشگاه ها پیشنهاد قرارداد های دلاری و یورویی می دهند.

دوحه بهشت ایجنت ها

پس از به وجود آمدن مشکلات بین المللی و قطع رابطه بین ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس به استثنای قطر،لیگ ستارگان قطر اصلی ترین محل تردد ستاره های فوتبال ایران شده است. جدا از پرداخت های به موقع و شرایط کاملا حرفه ای و حاشیه های بسیار کم لیگ ستارگان قطر می تواند پلی باشد برای رسیدن به پول سرشار! همین ماجرا اشتیاق بازیکنان ایرانی را برای رفتن به دوحه چند برابر کرده است. در این میان نباید نقش ایجنت ها و شبکه های مافیایی و شرکت های  بین المللی کارگزاری در زمینه نقل و انتقال بازیکن را نادیده گرفت زیرا 10 درصد یک قرار داد دلاری برای یک مدیر برنامه ایرانی بسیار بالاتر از 10 درصد یک قرار داد ریالی است.

دلار عامل اصلی چند دستگی

حالا سراغ نقش دلار در باشگاهها برویم . یکی از اصول تیم داری و ساختن یک تیم برای قهرمانی در لیگ داشتن تیمی همدل و یکدست است. اینجاست که دلار همه چیز را خراب می کند. بازیکنان ایرانی قراردادهایشان را با بازیکنان خارجی مقایسه می کنند و همین ماجرا باعث می شود که از لحاظ روحی به هم بریزند. مقایسه کردن با بازیکنان خارجی همین حالا نشانه هایش را در تیم های بزرگ استقلال و پرسپولیس نشان داده است. افشای قرارداد بشاررسن توسط یکی از بازیکنان پرسپولیس و انتشار آن روی صفحه یک روزنامه ورزشی و افشای قراردادهای بازیکنان و مرییان خارجی استقلال در یک خبرگزاری، باعث شده تا بازیکنان ایرانی، تمایلی به تمدید قرارداد نداشته باشند و بخواهند یا پول بیشتری بگیرند یا اینکه به از ایران خارج شوند و به لژیونر شدن فکر کنند.

 این اتفاق ها، باعث می شود قیمت های کاذب فعلی، کاذب تر هم بشود و مدیران مجبور شوند برای حفظ ستارگان تیمشان قیمت ها را بالاتر ببرند و بازار نقل و انتقالات بر هم بریزد و فوتبال ایران در سال بحران مالی، بحران بزرگ تری را پیش رو داشته باشد. بازیکنان به خاطر شوک ناشی از افزایش قیمت ارز، فقط به قیمت نهایی ریالی بازیکنان خارجی نگاه می کنند و البته از یاد می برند که قرار است بازیکنان خارجی دلارها در کشورشان خرج کنند. بازیکنان و حتی مدیران استقلال و تا حدودی پرسپولیس از بالارفتن نرخ دلار به هم ریخته اند و این تازه اول ماجراست. نقل و انتقالات از 16 خرداد آغاز می شود و دو تیم سپاهان و تراکتورسازی و حتی پدیده هم در کمین ستاره های استقلال و پرسپولیس هستند. عرب مدیرعامل پرسپولیس در برنامه ورزش و مردم به هواداران وعده داد که قرار است اسپانسر باشگاه سرو شکل بهتری بگیرد و البته امیرحسین فتحی در همین برنامه خبر داد که رقم چند میلیاردی از اسپانسر باشگاه استقلال، در این باشگاه در دوران مدیریت قبلی پیش خور شده است. بازنده جنگ نقل و انتقالات فصل پیش رو را حالا فقط دلار تعیین می کند! 

گزارش از سالار علیخواه/ سایت فوتبالی