گزارش تحلیلی/ برانکو؛ مردی که با قهرمانی ماند و با قهرمانی برگشت

گزارش تحلیلی/ برانکو؛ مردی که با قهرمانی ماند و با قهرمانی برگشت

وب سایت رسمی فوتبالی- پس از سپاهان، پرسپولیس هم موفق به هت‌تریک در قهرمانی لیگ برتر شد با این تفاوت که پرسپولیس با یک مربی موفق به این امر شد و سپاهان با دو مربی.

به گزارش فوتبالی، برانکو و پرسپولیس برای سومین بار متوالی قهرمان لیگ برتر شدند. پرسپولیس برانکو در سومین قهرمانی متوالی‌اش از اقتدار کمتری نسبت به دو فصل برخوردار بود به طوری که دیگر مدعیان لیگ چند باری فرصت عبور از پرسپولیس را داشتند اما آن را از دست دادند. همین موضوع باعث شده تا قهرمانی این فصل پرسپولیس در سایه فرصت‌سوزی‌های رقبا به چشم آید.

از طرفی، پرسپولیس تنها یک باخت در سی بازی خود در لیگ به ثبت رساند و چه دلیلی محکمتر از این موضوع که پرسپولیس این فصل هم اقتدار لازم برای قهرمانی را داشته است‌. نباید فراموش کرد که هیچکدام از مدعیان و رقیبان، نتوانستند پرسپولیس را در بازی‌های رفت و برگشت شکست دهند. پرسپولیس در دو فصل قبل در حالی قهرمان لیگ شده بود که در هر دو فصل یکی از دو بازی خود در دربی را به استقلال واگذار کرده بود اما امسال با کسب چهار امتیاز از رقیب سنتی خود موفق شد تا قهرمانی در لیگ را بدون باختن در دربی تصاحب کند. تراکتورسازی و سپاهان هم در دو بازی رفت و برگشت تنها موفق به متوقف کردن پرسپولیس شدند و پدیده هم شش امتیاز در دو بازی رفت و برگشت به شاگردان برانکو داد. با این حال قهرمانی با ۶۱ امتیاز، ضعیف‌ترین قهرمانی پرسپولیس در سه فصل اخیر از نظر تعداد امتیاز بوده است که وقتی آن را در کنار کمترین باخت این تیم در سه فصل اخیر قرار دهیم به این نتیجه می‌رسیم که پرسپولیس بیشترین تعداد تساوی را در بین این سه قهرمانی در فصل اخیر داشته است.

پرسپولیس قهرمان شد، نباخت اما زیاد و به اندازه یک قهرمان مقتدر هم نبرد. این چکیده عملکرد پرسپولیس در لیگ هجدهم بوده است. عملکردی که نشان می‌دهد شاگردان برانکو هوشمندانه و به نسبت دو فصل اخیر، مقتصدانه، لیگ را فتح کرده‌اند. آن هم در حالی که این تیم لیگ را با یک محرومیت کمرشکن و جدایی چند بازیکن کلیدی آغاز کرد. محرومیتی که برای زمین زدن هر تیم بزرگ کافی است. اما یک نیم‌فصل رویایی در ابتدای فصل که با روحیه و اراده‌ای عجیب در تیم همراه شده بود پرسپولیس را حتی تا فینال لیگ قهرمانان هم رساند.

پرسپولیس لیگ هجدهم را بیشتر نه با مسائل تاکتیکی که با مسائل روحی و روانی فتح کرد. این یک واقعیت است که کیفیت فنی بازی‌های پرسپولیس در بازی‌های زیادی از فصل با کیفیتی که از تیم‌های برانکو انتظار می‌رفت فاصله داشت. اتکای بیش از پیش به ضربات ایستگاهی برای گلزنی در این فصل نشان از کاهش تنوع راه‌های تاکتیکی پرسپولیس برای گلزنی می‌داد. گلزنی مدافعان به جای مهاجمان در چند بازی شاهدی بر این مدعاست. اما با این حال ساختار تاکتیکی و فنی پرسپولیس به قدری محکم پی‌ریزی شده بود که هیچگاه در طول فصل تیم برانکو دچار فروپاشی تاکتیکی نشد. قبلا در دو بازی مقابل الهلال در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان یا مقابل السد در مرحله گروهی لیگ قهرمانان فصل قبل یا استقلال منصوریان این فروپاشی تاکتیکی رخ داده بود اما پرسپولیس فصل اخیر، حتی در بازی‌های دشوار آسیایی نیز با صلابت و محکم ظاهر شد. این استحکام تاکتیکی و تیمی شاخصه اصلی تیم برانکو بود. استحکامی که باعث می‌شد تیم در روزهای بد از نظر تاکتیکی نیز نتیجه بگیرد.

پرسپولیس برانکو در فصل اخیر سه باخت در مقابل الدوحیل در قطر، کاشیما در فینال آسیا و فولاد در اهواز داشته است‌. این آمار برای تیمی که با یازده بازیکن نیمی از فصل را سپری کرده شگفت‌انگیز است. چند تن از مربیان ایرانی حاضر بودند در پایان فصل قبل همانند برانکو پای محرومیت تیم بایستند و جا نزنند. مگر برخی از این مربیان مدعی با کمترین تغییر در اوضاع مالی باشگاه اعتبار خود را به ماندن ترجیح ندادند و از جنگیدن در شرایط نامطلوب فرار کردند. چه کسی جز برانکو را می‌توان عامل اصلی موفقیت پرسپولیس در فصل اخیر دانست؟ مگر نه اینکه او می‌توانست در اوج دعوای حیثیتی‌اش با کی‌روش، محرومیت و نبود پول و امکانات را بهانه کند و از مربیگری در اوج مشکلات جا بزند و بعدا در قالب مربی فاتح دوباره با سلام و صلوات به تیم برگردد؟ این قهرمانی در وهله‌ی اول متعلق به برانکویی است که مردانه و سرسختانه جنگید و این روحیه را به تیمش نیز انتقال داد. کاری که مربیان ایرانی با بهانه‌گیری‌های افراطی خود از انجام آن عاجزند و روحیه بهانه‌جوی خود را به شاگردانشان نیز انتقال می‌دهند. او تیمش را قهرمان کرد، با تیم قهرمان ماند و دوباره با قهرمانی برگشت و خود را ثابت کرد.

گزارش از حجت شفیعی/ سایت فوتبالی

1984