گزارش ویژه/ چرا شفر از ایران نمی رود؟

گزارش ویژه/ چرا شفر از ایران نمی رود؟

وب سایت رسمی فوتبالی- این روزها، بحث ماندن شفر در ایران به یک سوژه جذاب تبدیل شده است.

به گزارش سایت فوتبالی، وینفرد شفر که پس از شکست استقلال مقابل پدیده، از کار برکنار و تعلیق شد، هنوز در تهران به سر می برد. برخی خبرها حاکی از آن بود که شفر از خانه ای که باشگاه استقلال در اختیارش گذاشته رفته و در هتل اسپینانس پالاس زندگی می کند اما مثل اینکه فقط برای گذراندن اوقات فراغت به هتل اسپینانس پالاس می رود و از کافه این هتل استفاده می کند. چند روز پیش تصویری از شفر در فرودگاه امام(ره) منتشر شد. این تصویر خیلی زود در فضای مجازی دست به دست شد که شفر ایران را ترک کرده است. اما تصویر مربوط به روزی بود که او پسرش ساشا را بدرقه می کرد. شفر با این عکس دوباره سر زبانها افتاد و خودش هم با انتشار یک استوری کنار یکی از دوستانش از حضور در تهران و لذت بردن از یک بعدازظهر بهاری خبر داد. 

در هر حال صبح امروز، خبرگزاری ایسنا در گزارشی نوشت:« در حالی که حدود سه هفته از زمان تعلیق قرارداد شفر می‌گذرد اما مدیران استقلال هنوز مذاکره‌ای با او برای فسخ قرارداد انجام نداده اند. حدود سه هفته از زمان تعلیق قرارداد وینفرد شفر، سرمربی آلمانی استقلال پس از شکست مقابل پدیده می‌گذرد. مدیران استقلال در این مدت فرهاد مجیدی را به عنوان سرمربی موقت تیمشان انتخاب کردند و در کنار آن پروسه انتخاب سرمربی آینده استقلال را هم آغاز کردند.» ایسنا از مواضع مدیران استقلال انتقاد کرده و نوشته است این مدت هیچ مدیری از باشگاه استقلال صحبتی با شفر نداشته است و عجیب‌تر این که با وجود پایان لیگ برتر، هنوز تاریخی هم برای مذاکره برای فسخ قراردادش مشخص نکرده‌اند. شاید باشگاه استقلال به این امید شفر را در بلاتکلیفی قرار داده که او به مرور از حضور در ایران خسته شود و تصمیم به ترک ایران بگیرد تا در صورت وقوع این اتفاق، یک برگ برنده برای فسخ قرارداد با این مربی آلمانی به دست بیاورند اما این ترفند مانند یک شمشیر دو لبه است به این خاطر که بلاتکلیف گذاشتن شفر می‌تواند باعث شود که او مقابله به مثل کند و هیچ تخفیفی به استقلال ندهد.

شفر می توانست شبانه تهران را ترک کند

وینفرد شفر می توانست مثل مانوئل ژوزه یا توشاک سرمربی تراکتورسازی شبانه تهران را ترک کند. مثل ژوزه اعلام شکایت کند و البته برای نبردی تن به تن در فیفا و دادگاه بین المللی کاس، حاضر شود اما او در تهران مانده است. توشاک غیابی با تراکتورسازی توافق کرد با گرفتن 150 هزار دلار از تیم زنوزی شکایت نکرد. ماندن شفر در تهران به معنای این است که او می خواهد توافق کند. علاوه بر این شفر می خواهد سرمربی یک تیم لیگ برتری و یا حتی لیگ یکی شود. او ایران را دوست دارد و ظاهرا کار در ایران به مذاق او خوش آمده است. این در حالی است که شفر به بن یاس امارات نزدیک شده بود، اما اماراتی ها در نهایت شفر را نخواستند. شایعات هم پیشنهادهای سایپا و چند تیم لیگ یکی به شفر حکایت دارد. اگر شفر به تیم دیگری برود، آن وقت خیال استقلالی ها راحت می شود اما اگر نرود، مسیر تغییر می کند.

شفر نمی خواهد ترک کار کند

وینفرد شفر بر خلاف برانکو ایوانکوویچ، پولش را سه ماه به سه ماه می گرفت. این در حالی است که برانکو 11 ماه حقوق نگرفته بود و همیشه تاکید می کرد که اول بازیکنانش پول بگیرند و بعد اگر پولی ماند به او برسد. بر خلاف شفر که وضعیت مالی بازیکنان و حتی باشگاه استقلال برایش مهم نبود و فقط پول خودش و پسرش در اولویت تقاضاهایش از افتخاری و توفیقی و حتی فتحی و خطیر قرار داشت. در واقع شفر آلمانی در هر فصل سه ماهه، اول ماه حقوق سه ماه را جلو جلو می گرفت والان هم تا پایان خرداد حقوقش را گرفته است و شاید یکی از دلایل نرفتنش این باشد که ترک کار نکند. او به همراه وکیل ایرانی اش در تهران حضور دارد و البته پسرش ساشا که مدرک تقلبی مربیگری و آنالیزوری داشت را زودتر به آلمان فرستاد.

 مدارکی که ممکن است در کمیته اخلاق فیفا،  برای ساشا و حتی برای خود شفر هم دردسر ساز شود. امیرحسین فتحی، مدیرعامل استقلال دو هفته پیش در برنامه ورزش و مردم در پاسخ به سوال پیمان یوسفی مبنی بر اینکه آیا استقلال سند و مدرکی علیه شفر دارد که بتواند آنها را در فیفا مطرح کند تا شفر نتواند غرامت یک میلیون و دویست هزار دلاری را از استقلال بگیرد؟ فتحی با زیرکی خاصی از اخلاقیات شفر تعریف کرد و از زیر سوال دررفت اما چند روز بعد ماجرای دخالت های ویژه او در قراردادهای نویمایر و گرو و بویان، کارهای پسرش و تمایل شفر به انتقال اللهیار صیاد منش به آلمان توسط خودش و یک ایجنت نزدیک به خودش، رسانه ای شد و همین ماجراها ممکن است در کمیته اخلاق فیفا برای او دردسرهایی ایجاد کند. مانوئل ژوزه و وکیلش سه سال و اندی در فیفا و کمیته تعیین وضعیت و همچنین دادگاه بین المللی ورزشی، بدون هیچ شائبه ای نظیر شائبه های شفر، پیگیر پرونده بودند تا توانستند، پول را به صورت کامل از پرسپولیس بگیرند. آیا شفر با این همه شائبه و ماجراهای مختلف که هر چند وقت یک بار رسانه ای می شود، می تواند سه سال و اندی به همراه وکیلش، پیگیر پرونده اش باشد در حالیکه احتمال وجود مدارکی علیه او ممکن است ورق را به سود استقلال برگرداند؟

1984