چراغپور: انتخاب ویلموتس خوب و هوشمندانه است/ باید به او زمان بدهیم

چراغپور: انتخاب ویلموتس خوب و هوشمندانه است/ باید به او زمان بدهیم

وب سایت رسمی فوتبالی- کارشانس فوتبال ایران با استقبال از انتخاب مارک ویلموتس برای سرمربیگری در تیم ملی فوتبال گفت: باید به او زمان بدهیم تا بتواند نتیجه بگیرد. 

به گزارش فوتبالی و به نقل از مهر، جلال چراغپور در خصوص حضور مارک ویلموتس در تهران برای قبول سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران گفت: فکر می‌کنم تیم ملی در یک مرحله انتقالی بسیار مهمی قرار گرفته است. این مرحله انتقالی شرایط خیلی خاصی دارد که تا به حال در پنجاه سال گذشته تجربه نکردیم.

کارشناس فوتبال ایران ادامه داد: چون هیچ وقت تیم ملی ایران به مدت هشت سال تحت نظر یک فرد کار نکرده بود که به فکر پس از آن باشیم. در واقع اتفاقی که اکنون افتاده است در دنیا نادر است. در جهان کشورهای کمی هستند که عمر مربی تیم ملی کشورشان طولانی باشد.

وی در ادامه به بررسی شخصیت مارک ویلموتس پرداخت و گفت: برای بررسی آقای ویلموتس باید به چند موضوع توجه کنیم. می‌توانیم به ویلموتس بیمه‌ای با دادن زمان بدهیم. می‌توانیم پیش بینی کنیم در یک سال آینده، ویلموتس در فوتبال ایران با چه چیزهایی روبرو می‌شود.

چراغپور افزود: انتخاب ویلموتس انتخاب هوشمندانه و درستی بوده است. او از فوتبال سطح بالای بلژیک می‌آید. نوع نگرش او به فوتبال بسیار مهم است. سن ویلموتس هم فوق‌العاده مناسب است. او انتخاب مناسبی برای تیم ملی است. به شخصه هیچ اشکالی در شرایط ویلموتس چه در دوره بازیکنی و چه دوره مربیگری نمی بینم. او کاریزما و شخصیت بسیار بالایی دارد. ویلموتس با بازیکنان بسیار خوبی کار کرده است که می‌تواند به فوتبال ایران کمک کند.

مربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران درباره مشکلات پیش روی این مربی برای انتخاب بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران تصریح کرد: در بخش دوم باید کلاه خودمان را برای نحوه مدیریت تیم ملی قاضی کنیم. باید به خودمان نگاه کنیم نه ویلموتس! ما چه چیزی داریم.

چراغپور ادامه داد: تیم ملی فوتبال ایران پس از بازی با ژاپن در جام ملت‌های آسیا فهمیدیم نقطه شکست یک الماس از کجاست که وقتی ضربه می‌خورد پودر می‌شود. آیا ما در حال حاضر تیم ملی داریم که به سرمربی بدهیم و از او بخواهیم مسائل فنی را سامان ببخشد؟

وی درباره وضعیت بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران گفت: در مورد بازیکنان تیم ملی به سه موضوع توجه کنیم. در درجه اول با بازیکنان بازنشسته روبرو می‌شدیم. آنها با توجه به تفکر کی روش برای جام ملت‌های آسیا در تیم ملی ماندند. او برای اینکه طلای جام ملت‌ها را بیاورد آنها را نگه داشت تا با تجربیات آنها کلکسیون کی روش در تیم ملی را تکمیل کنند اما نتوانستند. روی این اسامی باید خط قرمز بکشیم.

کارشناس فوتبال ایران صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: دسته دوم بازیکنانی هستند که اگر نگاهی به لیست آخر کی روش کنیم متوجه می‌شویم او به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر فکر نکرده بود. آنها به هیچ وجه نمی‌توانند شرایط خوب سنی برای جام جهانی ۲۰۲۲ داشته باشند. اگر قرار است ما با این مربی برای مقدماتی جام جهانی آماده شویم باید خط نارنجی روی این افراد بکشیم. دسته دوم بازیکنانی هستند که ۲۹ یا ۳۰ ساله هستند.

چراغپور افزود: عمر فوتبال دنیا باز هم پایین آمده است که به ۲۳ - ۲۴ سال رسیده است. اگر این توجهات را به تیم ملی کنیم و آینده‌نگری داشته باشیم می‌فهمیم که افراد نارنجی هم به دردمان نمی‌خورد. قسمت سوم هم بازیکنانی هستند که شاید سبک بازی آنها مورد پسند ویلموتس نباشد. آنهایی که کمترین بازی را در لیگ می‌کردند اما بازی‌های ملی بیشتری می‌کنند. شاید ویلموتس آنها را نخواهد. البته تعداد این بازیکنان کم است و دو سه نفر هستند. این چند نفر کسانی بودند که کی روش بدون اینکه عملکرد باشگاهی آنها را در نظر بگیرند دعوت می‌کرد چون اعتقاد داشت.

وی در ابتدای حضور ویلموتس به وی توصیه ای کرد و گفت: سرمربی جدید تیم ملی باید شش تا هشت ساعت روزانه، فیلم بازی‌های این بازیکنان را ببیند. او در ابتدا باید مجموعه ۴۰ نفری بازیکنان اخیر تیم ملی را بررسی کند تا بداند کدام بازیکن از مجموعه قبلی به درد می‌خورد. برندِ فکری او با دادن زمان مشخص می‌شود.

چراغپور در پایان خاطرنشان کرد: او در حالی می‌تواند خودش را نشان دهد که با دستیاران خود لیگ برتر را تجربه کند. حداقل شش الی نه ماه وقت دارد تا بازیکن جدید خود را از لیگ انتخاب کند.

4344