کارنامه ویلموتس، گزینه هدایت تیم ملی؛ از نمایندگی مجلس تا اتهام جاسوسی به کورتوا

کارنامه ویلموتس، گزینه هدایت تیم ملی؛ از نمایندگی مجلس تا  اتهام جاسوسی به کورتوا

سایت رسمی فوتبالی – مارک رابرت ویلموتس 50 ساله گزینه اصلی هدایت تیم ملی ایران است. آخرین تجربه این مربی بلژیکی مربوط به تیم ملی ساحل عاج است هر چند که در دوران بازی سابقه حضور در تیم هایی نظیر مشلان، استاندارد لی‌یژ و شالکه را هم داشته است.

به گزارش فوتبالی، ویلموتس دوران بازی خود را درسال 1987 آغاز کرد که برای تیم هایی نظیر سن ترویدن، مشلان، استاندارد لی یژ، شالکه و بوردو بازی کرد. او با شالکه در سال 1997 به فینال جام یوفا رسید که گلش در بازی رفت مقابل اینتر باعث شد تا در بازی برگشت کار به ضربات پنالتی کشیده شود و در نهایت شالکه با پنالتی  ویلموتس به قهرمانی رسید. او در سال 2003 پس از دومین دوره حضورش در شالکه از فوتبال بازنشسته شد. او در تیم آلمانی لقب Das Kampfschwein به معنی "خوک جنگی" را از سوی هواداران از ان خود کرده بود. ویلموتس در کشورش بلژیک هم لقب "گاو دونگلبرگ" (شهر زادگاهش) را از ان خود کرده بود.

ویلموتس در 70 بازی ملی خود 28 گل به ثمر رساند، در چهار جام جهانی حضور یافت که در سه تایش بازی کرد. او در جام جهانی 1990 بازی نکرد، در 1994 توانست 54 دقیقه بازی کند اما گل نزد، در سال 1998 دو گل زد و در سال 2002 نیز سه گل به ثمر رساند تا به آقای گل تاریخ بلژیک در جام جهانی تا آن زمان تبدیل شود. او در مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی 2002 مقابل برزیل گلزنی کرد اما داور به بهانه خطا روی روکه جونیور این گل را مردود اعلام کرد. ویلموتس بعدها اعلام کرد که پیتر پرندرگاست، داور بازی به خاطر این اشتباه بین دو نیمه از او عذرخواهی کرده است. ویلموتس روی نیمکت تیم برتر جام جهانی 2002 نیز قرار گرفت. 

ویلموتس مربیگری را در بهار 2003 آغاز کرد و به عنوان مربی – بازیکن هشت بازی روی نیمکت شالکه نشست که البته دستاوردش فقط یک برد از هشت بازی بود و نتوانست این تیم را نجات بدهد. تیم آلمانی بدین ترتیب شانس کسب سهمیه لیگ قهرمانان را از دست داد و او از این تیم جدا شد. ویلموتس مربیگری را به صورت جدی در  تابستان 2004 در تیم سن ترویدن آغاز کرد  اما با کسب فقط پنج برد از 20 بازی در فوریه 2005 اخراج شد. او بین سالهای 2009 تا 2012 دستیار دیک ادووکات و جورج لیکنز (سرمربی فعلی تراکتورسازی) در تیم ملی بلژیک بود. 

او در 15 ژوئن 2012 به عنوان مربی موقت جانشین لینکز شد اما بعد از ان مربی دائمی شد. در 11 اکتبر 2013 بلژیک با مربیگری ویلموتس صعودش به جام جهانی را قطعی کرد. در آن زمان ویلموتس به عنوان شخصیتی شناخته می شد که نه تنها به بازیکنان جوان اعتماد می کند و رابطه خوبی با آنها دارد بلکه نظم را هم برقرار کرده است. بلژیک در مرحله گروهی جام جهانی با سه برد در مرحله گروهی توانست صعود کند اما در یک چهارم نهایی توسط ارژانتین در وقت اضافه حذف شد. در روز 13 اکتبر 2015 بلژیک با سرمربیگری گزینه هدایت تیم ملی ایران توانست سهمیه یورو 2016 را کسب کند. این تیم در مرحله یک چهارم نهایی یورو توسط ولز حذف شد و بدین ترتیب ویلموتس در روز 15 ژولای 2016 برکنار شد. 

عجیب ترین حاشیه ویلموتس در تیم ملی بلژیک مربوط به زمانی بود که مدعی شد پدر تیبو کورتوا دروازه بان فعلی رئال مادرید ترکیب تیمش را به حریفان لو می داده است، ادعایی که باعث شد تا این دروازه بان و پدرش از او به مراجع قضایی شکایت کنند.

تجربه بعدی مربیگری ویلموتس در تیم ملی ساحل عاج بود که فقط هشت ماه هدایت این تیم را به عهده داشت و با کسب فقط یک برد از چهار بازی رسمی و واگذار کردن سهمیه جام جهانی به ساحل عاج، از سمتش برکنار شد.

مورد جالب در زندگی شخصی ویلموتس مربوط به ورودش به دنیای سیاست است. او در انتخابات سال 2003 به نمایندگی از "جنبش اصلاح طلبان" فرانسوی زبان وارد مجلس سنای کشورش شد اما دوران سیاسی او موفقیت آمیز نبود چرا که در سال 2005 استعفا داد و توسط اعضای جنبش خود مورد انتقاد قرار گرفت.

ویلموتس در دوران مربیگری خود دستاورد تیمی نداشته و فقط در سالهای 2013 و 2014 عنوان بهترین مربی سال بلژیک را از آن خود کرده است.