یوسف‌نژاد: برنامه 90؟ نمی‌توانیم در تصمیمات اجرایی صدا و سیما دخالت کنیم

یوسف‌نژاد: برنامه 90؟ نمی‌توانیم در تصمیمات اجرایی صدا و سیما دخالت کنیم

سایت رسمی فوتبالی - علی‌اصغر یوسف‌نژاد، نایب‌رییس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی در مصاحبه ای در مورد بحث بازنشستگی تاج و متوقف شدن پخش برنامه نود صحبت کرد.

به گزارش فوتبالی، قانون منع به کارگیری بازنشستگان در ورزش موضوعی است که هنوز در فوتبال به طور کامل اجرا نشده است و نایب‌رییس فراکسیون ورزش مجلس درباره این موضوع این‌طور توضیح می‌دهد: «در قانون بازنشستگان هیچ دستگاهی مستثنی نیست. این قانون باید اجرا شود و فدراسیون‌ها هم باید آن را رعایت کنند. در صورتی که این قانون در هر یک از نهادها اجرا نشده باشد و گزارشی در این خصوص به ما برسد، کمیسیون فرهنگی و فراکسیون ورزش نسبت به آن حساسیت نشان می‌دهند و در این زمینه اقدام می‌کنند. مجلس درباره اجرای قانون منع به کار گیری بازنشستگان در نهادهای دولتی از قدرت نظارتی خود استفاده خواهد کرد.»

او تأکید می‌کند: «درباره وضعیت مهدی تاج ما به صحبت وزیر ورزش استناد می‌کنیم. آقای وزیر گفتند تاج بازنشسته نیست، ما هم قبول کردیم. اگر مشکلی هم باشد به گردن ایشان است. مگر اینکه کسی بیاید بگوید مدرک دارم که بازنشسته است. درباره وضعیت اعضای هیأت رییسه هم هیچ گزارشی درباره بازنشسته بودن اعضای فعلی به دست ما نرسیده است اما اگر گزارش مستندی به دست‌مان برسد، قطعاً درباره این موضوع اقدام می‌کنیم.»

 لزومی ندارد نمایندگان مجلس در مسائل فنی دخالت کنند

یوسف‌نژاد دخالت نمایندگان در مسائل جزئی فوتبال را درست نمی‌داند: «مشخص است که نمایندگان مجلس در بحث‌های تکنیکال و فنی فوتبال نمی‌توانند دخالتی داشته باشند. همان‌طور که حتی رییس فدراسیون فوتبال هم نمی‌تواند در این موارد دخالت کند اما از موضع نظارتی مجلس اگر عدم اجرای قانون، استنکاف از انجام قانون و تعرض قانون مشاهده شود، نمایندگان می‌توانند به موضوع ورود کنند.

به عنوان مثال ما نمی‌توانیم درباره دعوت شدن یک عده بازیکن به تیم اظهارنظر کنیم. اعتراض ما در انجام وظیفه است نه اختیارات افراد در تیم ملی. حتی اگر بیشتر مردم جامعه هم تمایل به دعوت شدن آن بازیکنان به تیمی داشته باشند باز هم ما نمی‌توانیم به عنوان مسئله نظارتی در آن دخالت کنیم.»

 نمی‌توانیم در تصمیمات اجرایی صدا و سیما دخالت کنیم

جلسه شورای نظارت بر صدا و سیما در نهایت با متوقف شدن پخش برنامه 90 موافقیت کرد. یوسف‌نژاد درباره مسئله این برنامه تلویزیونی توضیح می‌دهد: «برنامه نود، یک برنامه تلویزیونی با عملکرد خوب است. مردم گراست و جزء برنامه‌های خوب صدا و سیما بوده. عملکرد تیم نود قابل دفاع است و ذهنیت عمومی جامعه هم این موضوع را تأیید می‌کند که برنامه نود، برنامه ویژه و خاص و موثری بود.

سیاست‌های صدا و سیما اما از طریق نماینده‌های سه قوه در این سازمان تنظیم می‌شود. در کل ما نمی‌توانیم در اجرای تصمیمات صدا و سیما دخالتی داشته باشیم و حکم بدهیم و اجبار کنیم که چنین برنامه‌ای را پخش کنند. ما فقط می‌توانیم پیشنهاد بدهیم و یا نقطه‌نظرات‌مان را ارائه کنیم. تصمیم‌گیرنده نهایی در این رابطه اما شورای سیاست‌گذاری صدا و سیماست.»

بررسی‌های کمیته تحقیق و تفحص تا پیش از قطعی شدن اعلام نمی‌شود

عضو کمیته تحقیق و تفحص مجلس درباره تازه‌ترین نتایج به دست آمده در این کمیته توضیح می دهد: «در حال بررسی موارد مطرح شده در کمیته تحقیق و تفحص هستیم اما هنوز چیزی حتمی نشده است و بهتر است اعلام نشود. گزارش ما باید تأیید شود. بی‌شک در بررسی‌های‌مان از گزارش‌های کمیته تحقیق و تفحص مجلس قبل استفاده می‌کنیم و درباره‌اش بحث می‌کنیم. نتایج این بررسی‌ها باید تا پایان 6 ماه اول سال ارائه شود.»

آیا تخلفات مالی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال که مدتی پیش از سوی یکی از نمایندگان مجلس تأیید شده بود، در حال حاضر قطعی شده است؟ یوسف‌نژاد در پاسخ به این سوال می‌گوید: «تا زمانی که این موارد قطعی نشده بهتر است هیچ صحبتی درباره‌اش مطرح نشود.»

خصوصی‌سازی باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال

بحث خصوصی‌سازی موضوع دیگری است که یوسف‌نژاد درباره‌اش می‌گوید: «پیگیر موضوع خصوصی‌سازی باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال هستیم. در جلسه‌ای که در سازی با آقای داورزنی داشتیم، ایشان گفتند که وزارت ورزش، مقدمات واگذاری را انجام داده است و تعاملات لازم با وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی در این زمینه انجام شده است.

در رابطه با بحث واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس باید مقدمات قیمت‌گذاری انجام شود و دو باشگاه کشف قیمت شوند. به این شکل که اموال، دارایی‌ها، بدهی‌ها و مطالبات دو باشگاه مشخص شود. حتی اگر دو باشگاه هیچ اموالی هم نداشته باشند، باز هم برند استقلال و پرسپولیس دارای ارزش و قیمت است که پشتوانه بزرگی برای دو باشگاه خواهد بود.»

خصوصی‌سازی به تضعیف و نابودی این دو باشگاه منجر نمی‌شود؟ نایب‌رییس فراکسیون ورزش مجلس می‌گوید: «به نظر من اتفاقاً این واگذاری کمک می‌کند تا این دو باشگاه قوی‌تر شوند. اگر به دست گروه یا افراد مطلعی برسند، درآمدزایی هم بهتر می‌شود و دو باشگاه بهتر از قبل می‌توانند به مسائل مدیریتی خود برسند.»

آیا نظارت کافی بر کسانی که برای خرید این دو باشگاه اقدام می‌کنند انجام می‌شود؟ یوسف‌نژاد تأکید می‌کند: «طبیعی است که این اتفاق بیفتد، در قانون هم داریم که باید فرد یا افرادی که اقدام به خرید می‌کنند، اهلیت لازم را داشته باشند، سابقه و رزومه‌شان در گذشته مورد تأیید باشد و در کل وجاهت این واگذاری را داشته باشند. البته درباره این موارد در مراحل واگذاری بحث می‌شود و همه چیز تحت کنترل خواهد بود.»