یادداشت؛ راه بردن پاختاکور؛ جسورانه و با برنامه حمله کن و پا پس نکش!

یادداشت؛ راه بردن پاختاکور؛ جسورانه و با برنامه حمله کن و پا پس نکش!

وب سایت رسمی فوتبالی- پرسپولیس برای زنده نگه‌داشتن امیدهای خود چاره‌ای جز بردن پاختاکور ندارد وگرنه باید خود را برای حذف از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آماده کند.

به گزارش فوتبالی پرسپولیس فردا در دیداری حساس به مصاف پاختاکور می‌رود. قرمزهای پایتخت چاره‌ای جز بردن حریف ازبک در خانه‌اش ندارند وگرنه برای اولین بار از زمان حضور برانکو روی نیمکت پرسپولیس این تیم در مرحله گروهی لیگ قهرمانان حذف خواهد شد. این شرایط کار را برای برانکو سخت کرده چرا که او دیگر نمی‌تواند با یک برنامه و تاکتیک همیشگی تیمش را به مصاف پاختاکور بفرستد. فرصت جبران برای هیچ اشتباهی در جدال فردا وجود ندارد و برانکو و شاگردانش می‌دانند که باید با ذهنیت برد به میدان بروند.

پرسپولیس در چهار بازی اخیر خود در لیگ قهرمانان حتی جسورانه تر از فصل قبل بازی کرده. اگرچه نتایج پرسپولیس در این چهار بازی اصلا رضایت‌بخش نبوده اما تیم برانکو در فاز هجومی و به طور کلی در تدارک دیدن حمله جسورانه‌تر و با اعتماد به نفس بیشتری نسبت به فصل قبل بازی کرده است. حتی در بازی با السد، که منجر به باخت یک بر صفر پرسپولیس شد، شاگردان برانکو با شجاعت بیشتری به مصاف رقیب دو فصل اخیر خود رفتند و اگر شانس با آنها یار بود می‌توانستند دست پر از دوحه خارج شوند. جذب نفراتی که در نیم‌فصل دوم دست برانکو را در فاز حمله بازتر کرده‌اند باعث شده پرسپولیس کمتر از قبل به بازی دفاعی رو آورد. اما این مزیت در سبک بازی پرسپولیس، منجر به نتایج بهتری برای آنها نشده است.

پرسپولیس در فصل قبل لیگ قهرمانان ضعف خود در تعداد بازیکنان با کیفیت را از طریق بازی دفاعی پوشش داد. تاکتیک برانکو در این مورد جواب داد و بازیکنان پرسپولیس حتی در اوج محرومیت، تیم‌شان را به فینال رساندند. در آن زمان علی‌رغم سبک بازی متفاوت پرسپولیس این تیم سه بار در مصاف با الجزیره، الدوحیل و السد عقب‌ماندگی خود را جبران کرد و به بازی برگشت. اتفاقی که در بازی با الاهلی در این فصل  رخ نداد. از مجموع نتایج پرسپولیس در فصل قبل آسیا و بازی‌های این فصل می‌توان به این نتیجه رسید که شاگردان برانکو در فصل قبل دارای انسجام تاکتیکی بسیار بهتری نسبت به امسال بوده‌اند. علی‌رغم اینکه بازیکنان با کیفیتی به مجموعه بازیکنان پرسپولیس اضافه شده اند اما این نظم انسجام تاکتیکی  در بازی‌های این فصل دیده نمی‌شود.

با این حال اختلاف کیفیت فنی پرسپولیس فصل قبل و فصل حاضر پر حدی نیست که قرمزها را از رسیدن به مرحله بعدی لیگ قهرمانان نا امید کند. حتی همانطور که گفته شد شاگردان برانکو در فاز هجومی جسورتر و بهتر از فصل قبل نیز شده‌اند. اما آنچه می‌تواند موجب برد آنها را در تاشکند فراهم کند تنها آمادگی تاکتیکی نیست. شاگردان برانکو باید از لحاظ روحی و شخصیت تیمی به چنان درجه‌ای رسیده باشند که همانند فصل قبل توان کامبک‌زدن و جبران عقب‌افتادگی را در جریان بازی داشته باشند. چه بسا همین آمادگی ذهنی بازیکنان پرسپولیس بود که آنها را در فصل قبل به فینال آسیا رساند. چنانچه قرمزها برخلاف بازی با الاهلی، مقهور جو روانی بازی نشوند، بردن پاختاکور در ازبکستان کار غیرممکنی نیست و چه بسا بتوان حریف را با  بازیخوانی و اتخاذ تاکتیک مناسب برای تمامی دقایق بازی، به سادگی شکست داد. 

تیمی که حالا با نفرات بیشتری به سمت دروازه حریفان حمله می‌برد شانس گلزنی بالاتری هم نسبت به قبل دارد. اما در این میان تاکتیک برانکو هم مهم است؛ اینکه او با چه نوع تاکتیکی می‌خواهد حریفش را شکست دهد. آیا توپ را به حریف می‌دهد و خود عقب می‌کشد؟ آیا از همان ابتدا بازی مالکانه را در دستور قرار می‌دهد؟ برای غلبه بر خستگی بازیکنانش که این روزها نقل مصاحبه‌های بازیکنان شده چه طرحی اندیشیده و چگونه می‌خواهد توان بازیکنانش را در نود دقیقه تقسیم کند؟ زمانی کارلوس کی‌روش با تاکتیک بازی دفاعی و دل سپردن به ضدحملات در دو بازی که حتما به بردش نیاز داشت، تیم ملی را به جام‌جهانی ۲۰۱۴ رساند. اما به نظر نمی‌رسد برانکو بخواهد برای گل زدن دل به اتفاقات ببندد و حتما در روزی که تیمش گل و برد می‌خواهد با برمامه به سمت دروازه حریف یورش می‌برد. جسارت پرسپولیس این فصل لیگ قهرمانان در حمله کردن به اضافه آمادگی روحی و ذهنی فصل قبل کلید صعود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان این فصل است.

یادداشت: حجت شفیعی / وب سایت فوتبالی

7655