داستان پنهان دوپینگ مارادونا درسال94: به ما خیانت کردند

داستان پنهان دوپینگ مارادونا درسال94: به ما خیانت کردند

سایت رسمی فوتبالی- تیم ملی آرژانتین بعد از پیروزی در بازی پلی آف مقابل استرالیا راهی جام جهانی 1994 شد. در آن زمان آلفیو باسیله هدایت آلبی سلسته را در دست داشت. به رغم صعود سخت و پراسترس، تیم ملی آرژانتین یکی از قوی ترین تیمهای مرحله گروهی جام جهانی 94 آمریکا بود.

به گزارش فوتبالی، بازگشت دیگو مارادونا به تیم ملی آرژانتین شور و هیجان زیادی در بین هواداران ایجاد کرده بود و برد 0-4 آنها مقابل یونان نوید از روزهای خوبی برای مارادونا و آرژانتین می داد.

دربازی بعد، برد 1-2 مقابل نیجریه، صعود آرژانتین به مرحله یک هشتم پایانی را قطعی کرد ولی بعد از 90 دقیقه مسابقه، یکی از تلخ ترین اتفاقات تاریخ ورزش آرژآنتین رقم خورد: دیگو مارادونا در حالی که درمقابل چشمان همه، دست پرستاری را گرفته بود از زمین بیرون رفت تا تست دوپینگ بدهد.

چند روز بعد اعلام شد که تست دوپینگ مارادونا مثبت بوده و او از رقابتها اخراج شد. مارادونا در آن زمان جمله ای گفت که هنوزدرذهن فوتبال دوستان باقی مانده:« پاهایم را بریدند.» این ضربه ای سخت و کاری برای تیم ملی آرژانتین بود؛ کنار گذاشته شدن لیدر این تیم باعث شد تا آنها در بازی بعدی شان 0-2 مغلوب بلغارستان شوند. آرژانتین به عنوان برترین تیم سوم گروه به یک هشتم نهایی رفت ولی نتوانست در آن بازی کاری انجام دهد و به دست رومانی از گردونه رقابتها حذف شد.


بعد از 25 سال، حالا آبل بالبو، یکی از مهاجمان آن تیم که کارنامه درخشانی هم در فوتبال اروپا داشت، توضیح داد که در اتاق دوپینگ چه گذشته و علیه خولیو اومبرتو گروندونا، رئیس سابق اتحادیه فوتبال آرژانتین موضع گیری کرد:« آن اتفاق، ناامیدکننده ترین اتفاق زندگی ام بود. از نظر من ما می توانستیم قهرمان شویم؛ تیممان همه چیز داشت. اتحاد، قدرت و بازیکنانی درسطح واقعا بالا. داستانی که برای دیگو رخ داد مارا کشت. ما حس کردیم که به ما خیانت شده است.»

بالبو در گفتگو با فاکس سپورتس رادیو ادامه داد:«کسی که داستان فوتبال را بداند، می داند که چه کسی بود که از مارادونا دفاع نکرد. این برای ما به این معنا بود که دیگر نمی توانیم درتورنمنت به کارمان ادامه دهیم.» بالبو با اشاره به غیبت مارادونا در بازیهای بعدی تیمش گفت:« وحشتناک بود. انگار تیممان درهم شکسته. زمین خورده بودیم و اصلا از جو قبل که جوی شاد و متحد بود، خبری نبود. همه چیز را از دست داده بودیم؛ ناامیدی بزرگی بود. حضور در جام جهانی و قهرمانی خیلی سخت است ولی به نظرم ما می توانستیم این کار را انجام دهیم. تیم ما فوق العاده بود.»

اسکار روگری هم در گفتگو با برنامه 90 دقیقه با فوتبال، از صحبتهای بالبو حمایت کرد و گفت:« همیشه پای سیاست در فوتبال در میان است. هیچ وقت بحث صرفا ورزش نیست. همیشه بحث مسائل دیگر هم مطرح است. حیرت آور است. نمی دانم که تا چه حدی بازیها هماهنگ شده بود و چه اتفاقاتی رخ داد ولی زندگی ما به گند کشیده شد. ما تیم ملی خیلی خوبی داشتیم و شکست دادنمان کار سختی بود.»

در آن جام جهانی، تیمهای برزیل و ایتالیا به فینال رسیدند و سلسائو درضربات پنالتی با غلبه بر ایتالیا، جام قهرمانی را بالای سر برد.

6363