جان‌واریو: پنالتی چیپ باید اولویت آخر باشد نه اول!

جان‌واریو: پنالتی چیپ باید اولویت آخر باشد نه اول!

وب سایت رسمی فوتبالی- بازیکن برزیلی پیشین استقلال گفت: با باخت استقلال در دربی مثل همه آن‌هایی که ناراحت بودند، من هم ساعات بسیار تلخ و بدی را پشت سر گذاشتم. 

به گزارش فوتبالی و به نقل از خبر ورزشی، صحبت‌های فابیو جان‌واریو به عنوان یکی از بازیکنان خارجی محبوب استقلال همچنان دلنشین است. بازیساز برزیلی که روز‌های شیرینی را در فوتبال ایران تجربه و ثبت کرد، این روز‌ها در زادگاهش به صورت جدی اخبار و اتفاقات فوتبال ایران را پیگیری می کند. فابیو در شرایطی که طی ماه‌های گذشته با تشکیل باشگاهی در کاسکاول حضوری فعال‌تر از گذشته در رقابت‌های ورزشی و خیرخواهانه دارد قبل از اینکه بخواهد با ما راجع به فوتبال و استقلال صحبت کند به اتفاق تلخی پرداخت که ایام نوروز را برای ایرانی‌ها تلخ کرد.

تبریک سال نو به ایرانی‌ها
این اولین فرصت برای صحبت با ایرانی‌ها در سال جدید است. نوروز ایران از آن دست جشن‌هایی است که من بار‌ها آن را تجربه کردم و لذت بردم. جشنی سنتی و دیدنی که می‌تواند سنت و آیین اصیل ایرانی‌ها را به رخ بکشد و شروع‌کننده سال رؤیایی باشد. برای همه ایرانی‌ها آرزوی سالی پربار دارم و امیدوارم که همیشه شاد و سلامت باشند. از قول من بنویس «نوروزتان پیروز». البته که می‌دانم نزدیک یک ماه گذشته و دیگر خیلی دیر است.

همدردی با اهوازی‌های خونگرم
اخبار تلخ بلایای طبیعی اتفاق افتاده در نوروز برای ایرانی‌ها را شنیدم و واقعاً ناراحت شدم. به‌خصوص سیلی که اهواز و خوزستان را در بر گرفته است. من در کنار این مردم خونگرم بودم و می‌دانم الان چقدر ناراحت هستند. با آن‌ها ابراز همدردی می‌کنم و هر کاری که از دستم بربیاید برای کمک‌رسانی و امور خیریه برای آن‌ها انجام خواهم داد.

با دوستانم در ایران کار‌های خیرخواهانه می‌کنیم
این درست که هزاران کیلومتر از ایران دور هستم، اما از طریق برخی دوستان نزدیکم در ایران پیگیر ارسال کمک‌هایی به مردم درگیر با سیل هستیم. کار چندان زیادی نمی‌توان کرد جز ابراز همدردی با این عزیزان، اما خواهشم این است که این مردم سختکوش نباید فراموش شوند گرچه با شناخت از مردم ایران خوب می‌دانم آن‌ها اجازه نمی‌دهند هموطن‌شان بیشتر از این اذیت شود.

نوروز من هم تلخ شروع شد
درست مثل طرفداران استقلال نوروز برای من و خانواده‌ام تلخ شروع شد، چون با باخت استقلال در دربی مثل همه آن‌هایی که ناراحت بودند، من هم ساعات بسیار تلخ و بدی را پشت سر گذاشتم. قبل از بازی خیلی امیدوار بودم استقلال برنده این دربی باشد، چون شرایط کاملاً به سمت این تیم سنگینی می‌کرد، اما اتفاقات و بدشانسی‌ها باز هم گریبان استقلال را گرفت تا نوروز برای ما تلخ شود.

پنالتی‌زن در همه تیم‌ها مشخص است‌
نمی‌دانم چه شد استقلال فرصت برد در دربی تهران را از دست داد آن هم در شرایطی که صاحب پنالتی هم شد. البته شنیدم پنالتی‌زن را تغییر دادند و همین امر باعث شکست شد که برای من هم تعجب‌آور بود آن هم در تیمی با حضور یک مربی سرشناس خارجی. نه تنها در ایران بلکه در کشور‌هایی که صاحب لیگ آماتور هم هستند تیم‌ها پنالتی‌زن خود را مشخص کردند و این نیست که هر بازیکنی دلش خواست پشت توپ بایستد.

می دانستم نتیجه برنمی گردد
معمولا زدن پنالتی در بازی‌ها شرایط خاص خود را دارد و آن بازیکنی که پشت توپ می‌ایستد خودش باید شرایط را درک کند. شما وقتی در یک بازی بزرگ باید پنالتی بزنی انتخاب روش چیپ زدن باید اولویت آخرت باشد نه اولویت اول! خودم به‌شخصه با پنالتی چیپ استقلال مقابل پرسپولیس که از دست رفت اشک در چشمانم حلقه زد، چون به من ثابت شد نتیجه دیگر برنمی‌گردد و دیدید که همین‌طور هم شد. به نظرم این درس بسیار بزرگی بود برای تمام بازیکنان که بدانند پنالتی چیپ زدن شرایط خاصی دارد و به این راحتی نیست.

بردن الهلال عیدی خوبی بود
با اینکه شکست در شهرآورد خیلی سخت و پرحاشیه است، اما وقتی شنیدم استقلال توانسته ظرف چند روز در لیگ قهرمانان آسیا جبران مافات کند و از سد الهلال عربستان بگذرد، خیلی خوشحال شدم. من خودم بار‌ها مقابل الهلال بازی کردم و می‌دانم شکست دادن این تیم اصلاً آسان نیست از همین‌رو شک ندارم بازیکنان استقلال این بازی را بردند تا شکست در شهرآورد را جبران کنند و عیدی خوبی به طرفداران بدهند.

بردن سپاهان بوی قهرمانی می‌دهد
استقلال - سپاهان برای خود به‌شخصه یک بازی نوستالژیک است، چون با هر دو تیم خاطرات بسیار خوشی در قهرمانی‌ها دارم. حالا که استقلال برنده این مصاف لقب گرفته می‌توان گفت با این برد اردوی استقلال بوی جام قهرمانی به خود گرفته است. حسم به من می‌گوید با وجود مسیر سختی که تا قهرمانی وجود دارد استقلال می‌تواند روز پایانی لیگ، جام را بالای سر ببرد که امیدوارم حسم دروغ نگوید (با خنده).

ایران به مردی مثل کی‌روش نیاز دارد
کارلوس کی‌روش به فوتبال آمریکای جنوبی کوچ کرده و ایران برای اینکه همچنان در آسیا آقایی کند نیاز به مردی مثل کی‌روش روی نیمکت مربیگری اش دارد. دروغ چرا در تمام این سال‌ها به بهانه حضور کی‌روش توجه رسانه‌های معتبر خارجی به تیم ملی ایران معطوف می‌شد و الان هم برای ادامه این روند فدراسیون فوتبال باید یکی مثل کی‌روش را انتخاب کند. اعتراف می‌کنم انتخاب کلمبیا از سوی کی‌روش برای خود من سورپرایز بزرگی بود، چون کار کردن در این کشور واقعاً چالشی بزرگ است. 

4344