علیدوستی: رقابت قهرمانی امسال برای لیگ بسیار مفید است/ همایی‌ها سنگ تمام گذاشتند

علیدوستی: رقابت قهرمانی امسال برای لیگ بسیار مفید است/ همایی‌ها سنگ تمام گذاشتند

وب سایت رسمی فوتبالی-پیشکسوت فوتبال ایران،‌ گفت: رقابتی که امسال در کسب عنوان قهرمانی لیگ برتر وجود دارد برای همه تیم‌ها بسیار مفید است.

به گزارش فوتبالی، حمید علیدوستی در گفت و گو یی در مورد مراسم بزرگداشتی که قبل از فرا رسیدن سال 98 برای او برگزار شد، گفت:  مدیریت باشگاه هما و در راس آنها علیرضا بابایی به من لطف داشت و بزگرداشتی که مصادف با تولد من بود برگزار کردند. در همین راستا مسابقه دوستانه‌ای با حضور  ملی‌پوشان سابق و بازیکنان هما برگزار شد که از برگزار کننده‌گان آن تشکر می‌کنم و واقعا سنگ تمام گذاشتند.

وی در مورد اینکه برخی دلیل افت فوتبال تهران از بین رفتن تیم‌هایی مثل هما، راه آهن، بانک ملی، پاس و ... می‌دانند، اظهار داشت: در گذشته تیم‌های بسیار بازیکن سازی فعالیت داشتند. خودم ابتدا در سال‌های دور بازیکن تهران جوان بودم. آن زمان تیم‌هایی مثل تهرانجوان، هما، دارایی، بانک ملی، راه آهن و پاس حضور داشتند  که بسیار بازیکن ساز بودند. آنها با قدمت طولانی در امر سازندگی پیشگام و موثر بودند. وقتی تمام این تیم‌ها نیستند تاثیر این مسئله به فوتبال نتیجه محور ما باز می‌گردد که سازندگی از بین رفته و تیم‌هایی با این خصوصیت دیگر در فوتبال ایران فعالیت ندارند. این تیم‌ها خیلی از بازیکنان ملی پوش را پرورش دادند.

مهاجم سال‌های دور تیم ملی ایران تأکید کرد: بازیکنانی مثل فرشاد پیوس و ناصر محمدخانی از تیمی مثل راه آهن رشد کردند. تیم پاس، هما و بانک ملی هم این شرایط را داشتند و واقعا حیف است که دیگر آنها در فوتبال ایران فعالیت ندارند.

وی در مورد عملکرد تیم فوتبال امید ایران در مرحله اول انتخابی المپیک و صعود به عنوان تیم دوم به مرحله نهایی، تصریح کرد: تمام دیدارهای تیم امید را نگاه کردم. آنها با اقتدا صعود کردند. دو برد و یک تساوی به دست آوردند. در مقابل عراق 90 دقیقه بازی یک طرفه بود و  ایران صاحب توپ و میدان بود. عراق به دلیل چند گل بیشتر به تیم یمن با تفاضل گل تیم اول شد. تیم امید ما حرکت خوبی داشت. اختلاف دو گل با تیم اول نمی‌تواند ناکامی باشد. 

علیدوستی یادآور شد: سال‌ها با تیم‌های پایه کار کردم. در بخش پایه نیاز به حوصله و زمان است تا تیم‌ها خودشان را پیدا کنند. در تیم نوجوانان و جوانان ایران مدت‌ها کار کردم و ارتباط خوبی با تیم‌های پایه آسیا دارم. آنها سرمایه گذاری‌ فنی، توسعه‌ای و آموزشی بسیار خوبی در بخش پایه دارند و پیشرفت زیادی کردند. اینطور نیست بگوییم که ما قدرت اول آسیا هستیم و در بخش پایه هم همانقدر قوی هستیم. باید ما هم پیشرفت آموزشی و سرمایه گذاری داشته باشیم. تیم امید الان شروع خوبی داشته و این تیم نیاز به تجربه بیشتر دارد تا به اهدافش برسد. این تیم امید نیاز به بازی‌های خیلی بیشتری دارد. آنها باید سازماندهی قوی تری داشته باشند تا به رشدی که مدنظر هست برسند. آسیا در بخش پایه خیلی هزینه می‌کند و ما نباید عقب بیفتیم.

وی در مورد حساسیت لیگ برتر ایران و رقابتی که این روزها برای کسب قهرمانی وجود دارد، گفت: لیگ امسال شرایط بسیار خوبی دارد. بعد از سال‌ها داشتن لیگ حرفه‌ای در حال مشاهده نتیجه آن هستیم. هر سال نواقصی وجود داشته که به مرور برطرف شده است. وقتی می‌بینیم برای قهرمانی 5-6 تیم رقابت می‌کنند این اتفاق بسیار خوب است. لیگ امسال پویا است و اختلاف سطح بین تیم‌ها در مسائل فنی زیاد نیست. این مسئله باعث ایجاد هیجان و انگیزه زیادی شده است. وقتی اختلاف امتیاز تا به این اندازه کم است شما رشد بیشتری را در کیفیت مسابقات مشاهده می‌کنید. در این شرایط تیم‌های باید از لحاظ فنی خود را بالا ببرند تا به موفقیت برسند. تیمی که در کنار توانایی فنی از لحاظ روانی هم در خود پیشرفت ایجاد کند می‌تواند به موفقیت برسد. این اتفاق در لیگ ایران بسیار خوب است.

کارشناس فوتبال ایران در مورد اینکه از بین پرسپولیس، تراکتورسازی، سپاهان، استقلال و پدیده شانس کدام تیم را برای قهرمانی بیشتر می‌داند، گفت: همه این تیم‌ها شانس رسیدن به قهرمانی را دارند. از پدیده که کمی در کورس عقب افتاده تا استقلال، سپاهان، تراکتورسازی و پرسپولیس  شانس زیادی برای موفقیت دارند. با یک تساوی جای تیم‌ها چند پله تغییر می‌کند. همه این تیم‌ها شانس دارند و دیدارهای 6 امتیازی هم در پیش است. دیدار مدعیان با یکدیگر بسیار تاثیر گذار خواهد بود. زیبایی فوتبال به همین مسائل است. 

وی افزود: باید به یحیی گل محمدی  و تیم پدیده تبریک گفت که با بازیکنانی که خیلی صاحب نام نیستند با یک سبک بازی بسیار خوب توانستند خودشان را تا به اینجا به عنوان مدعی حفظ کنند. این مسئله به این تفکر که فقط ستاره برای رسیدن به موفقیت لازم نیست کمک می‌کند. از سوی دیگر تراکتورسازی با آن سرمایه گذاری و هواداران خوبش بسیار قوی عمل کرده و در نیم فصل دوم متحمل شکست نشده و همه رقبای بالای جدولی خود را شکست داده است. سپاهان هم با امیر قلعه‌نویی که تجربه زیادی در کسب قهرمانی دارد شانس بالایی دارد. پرسپولیس و استقلال هم با آن سابقه شانس زیادی برای موفقیت دارند و این رقابت برای قهرمان شدن بین همه این تیم‌ها تا پایان فصل ادامه دارد.

علیدوستی در پایان، گفت: لیگ امسال باعث شکوفایی فوتبال ایران خواهد شد. خیلی دوست دارم همه تیم‌های لیگ و اسم و رسم دار مثل  سایپا، ذوب آهن، سپاهان و فولاد خوزستان که سال‌ها در امر بازیکن سازی موفق بودند عملکرد مناسبی در این حوزه داشته باشند و به رشد بیشتر و پرورش استعدادها در فوتبال ایران اهمیت دهند.

7655