نصیرزاده: ابتدا تکلیف اسپانسر مشترک سرخابی را مشخص کنید!

نصیرزاده: ابتدا تکلیف اسپانسر مشترک سرخابی را مشخص کنید!

وب سایت رسمی فوتبالی- روز گذشته میزگرد جنجالی با حضور مدیرعامل ماشین سازی در یک برنامه رادیویی برگزار شد که در آن هوشنگ نصیرزاده دفاعیات خود درباره مسئله مالکیت مشترک دو باشگاه تبریزی را ارائه داد.

به گزارش فوتبالی، شب گذشته میزگرد داغ و جنجالی در برنامه وقت اضافه رادیو ایران برگزار شد که موضوع بحث مالکیت مشترک دو باشگاه تبریزی در لیگ برتر فوتبال ایران و شائبه هایی که بعد از دیدار دو تیم تراکتورسازی و ماشین سازی به وجود آمد، بود. این میزگرد با حضور دکتر غلامرضا رفیعی کارشناس حقوقی فوتبال، هوشنگ نصیرزاده مدیرعامل باشگاه ماشین سازی ، معتمدهاشمی مجری برنامه میزگرد و چیا فوادی روزنامه نگار و سردبیر سایت فوتبالی انجام گردید که ماحصل این برنامه را در ادامه می خوانیم.

*فوادی: ما 2 الی 3 ماه پیش با شما صحبت کردیم و 2 سوال مهم از شما پرسیدیم. پرسیدیم که اگر نیم فصل دوم  یکی از دو تیم در کورس قهرمانی باشد و دیگری در میانه جدول، شائبه پیش می آید که شما تکذیب کردید و مورد بعدی این بود که زمانی که با وجود سپاهان، سپاهان نوین به لیگ آمد شما از کسانی بودید که اعتراض کردید. اکنون بر اساس بند 20 اساسنامه فیفا اعلام شده به هیچ عنوان نمی شود که دو تیم با مالکیت مشترک در لیگ باشند و اجازه داده نمی شود. نمونه اروپایی این موضوع بارسلونا B یا رئال مادرید B است. با این تقاسیر شما این مالکیت مشترک دو تیم تبریزی را چگونه توجیه می کنید؟

*نصیرزاده: هر دو باشگاه ما طبق قانون تجارت به ثبت رسیده و کد و شناسه اقتصادی دارند. این دو تیم هیئت مدیره های مجزایی دارند و هیچ قرابت نسبی و سببی باهم ندارند. در قانون تجارت بحث مالک وجود ندارد و این بحثی است که رسانه ها استفاده می کنند. اگر این جوری باشد من می گویم آقای بیژن نامدار زنگنه مالک نفت آبادان، نفت مسجد سلیمان و پارس جنوبی است! یا آقای شریعتمداری و حتی می توانم بگویم آقای سلطانی فر مالک سرخابی ها است! زمانی که من درباره سپاهان و سپاهان نوین گفتم نمی توانند در مسابقات باشند به دلیل همین نمونه های خارجی بود که شما مثال زدید. سپاهان و سپاهان نوین هر دو با مدیریت آقای ساکت اداره می شدند. یا حتی فولاد و فولاد نوین هم هر دو با مدیریت آقای دهکردی اداره می شدند و هیئت مدیره یکی بود. ما تشکیلات مجزایی داریم. همین الان که من با شما صحبت می کنم مکاتبات تیم فولاد نوین توسط حبیب رضایی مدیرعامل فعلی تیم فولاد امضا شده و به فدراسیون منتقل می شود. 

*فوادی: تمام این مواردی که اشاره کردید برخلاف مصوبات فیفا است.

*رفیعی: من با آقای نصیرزاده موافق هستم و فقط امیدوارم ایشان پشیمان نشوند و نظرشان تغییر نکند. همینطور که درباره باشگاه های نفت مصداق دارد درباره دو باشگاه تبریزی هم صدق می کند. مفهومی که فیفا به دنبالش است این است که اگر احراز شود کنترل موثر دست فرد واحدی است حساسیت به وجود می آید. به نظر من درست است که مدیرعامل و هیئت مدیره دو باشگاه متفاوت است اما اگر مفهوم کنترل موثر و مالکیت تیم دو باشگاه باشد، تکلیف چیست؟ ما به هیچ عنوان قصد تخریب دو باشگاه موفق تبریزی را نداریم. چرا ما باید خط کش قانون را منحرف کنیم. آقای نصیرزاده خودشان متخصص هستند و سالها مدیریت کردند اما این اتفاقی که اکنون برای این دو باشگاه افتاده نمود بیشتری پیدا کرده و بر کسی پوشیده نیست که کنترل موثر این دو باشگاه در دست آقای زنوزی است.

*معتمد هاشمی: چند سال پیش که هر دو تیم نفت تهران و نفت آبادان در لیگ بودند و نفت تهران برای بقا می جنگید ، در هفته انتهایی لیگ برتر مقابل نفت آبادان با 5 گل پیروز شد. آن مسابقه شائبه برانگیز شد.

*فوادی: سایپای در زمان آقای مایلی کهن یک بازی با فولاد داشت که فولاد در آستانه سقوط قرار داشت. بالاخره پای وزارت صنایع به میان آمد و سایپا آن بازی را واگذار کرد و فولاد ماندنی شد.

*نصیرزاده: آقای رفیعی ماده قانونی که فیفا این موضوع را نفی می کند دقیقا چه می گوید؟

*رفیعی: دقیقا خاطرم نیست اما زمانی یکی از قضات برجسته یوفا و دادگاه بین المللی cas را در نوشاتل ملاقات کردم از او درباره مواضعی که درباره سپاهان و فولاد اشاره کردید پرسیدم که او در جواب گفت این یک نوع حقیقت یابی است. تبانی برای بردن مال غیر با تبانی در ورزش فقط وحدت لفظ دارد و تبانی در ورزش بسیار ظریف تر است. این دو باشگاه دو شانزدهم لیگ برتر ایران هستند. 

*نصیرزاده: آقای رفیعی شما صحبت های خود را نقض می کنید. فولاد خوزستان به دسته یک سقوط کرد و امتیاز سپاهان نوین را  در لیگ برتر خریدند. این فولادی که اکنون در لیگ مشاهده می کنید امتیاز سپاهان نوین را خریده و به لیگ آمده است.

*معتمد هاشمی: بحثی که وجود دارد این است که امسال از ابتدای فصل اهالی فوتبال و رسانه احساس می کردند ارتباط این دو باشگاه تبریزی بسایر صمیمانه است و حتی بازیکنان زیادی به همراه آقای مهاجری بین این دو تیم رد وبدل شدند.

*نصیرزاده: بیشترین رد و بدل شدن بازیکنان بین تراکتورسازی و سپاهان بوده و حتی بیشتر بازیکنان ذوب آهن و سپاهان هم باهم رد و بدل شدند. استدلال شما درست نیست. فیفا می گوید هیچ شخص حقیقی و حقوقی حق ندارد بیش از یک تیم را در مسابقات هدایت و کنترل کنند چون تمامیت این مسابقات زیر سوال خواهد رفت. استقلال و پرسپولیس 40 سال است که از یک جای مشخص و مشترک هدایت می شوند.

*فوادی: استقلال و پرسپولیسی که می فرمایید به خون هم تشنه هستند. درباره موضوع سوپرجام آنها کلی هزینه کرده و اکنون منتظر رای نهایی هستند.

*نصیرزاده: شما از کجا می دانید که ما با تراکتورسازی صمیمی هستیم؟ ما روز گذشته بازیکنمان را از اردوی تیم ملی کشاندیم که فقط در این دیدار حضور داشته باشد. 

*فوادی: چرا بازی را از بنیان دیزل به یادگار امام آوردید؟

نصیرزاده:چرا باید اسپانسر روی پیراهن استقلال و پرسپولیس یکی باشد؟ چطور ممکن است یک بخش دولتی تخلف کند و شما رنگ و لعاب قانونی به آن دهید اما حالا که بخش خصوصی است بگویید تبانی و تخلف است؟

*فوادی: ما هرگز اتهام تبانی را وارد نکردیم فقط درباره شائبه ها صحبت می کنیم و برای طرفداران دو تیم و آقای زنوزی احترام قائل هستیم.

*نصیرزاده: من کارمند نفت بودم و می دانم آقای عیسی زاده و رضاییان و تیم نفت در تهران جلسه مشترک با وزارت نفت برگزار می کنند.

*فوادی: بله این مورد هم تخلف است. شما به خاطر هواداران پرشور تراکتورسازی بازی را به یادگار بردید اما ورزشگاه پر نشد و انگار مطمئن بودند که بازی به نفع تراکتورسازی خواهد شد.

*نصیرزاده: ما جایی زندگی می کنیم که برخی از تصمیمات را خودمان نمی گیریم. زمانی که بازی ها در بنیان دیزل بود برای تراکتورسازی20 نفر هم نمی آمد اما اکنون می بینیم که یادگار امام انقدر پر می شود که مسئولین می گویند پس بنیان دیزل هم پر خواهد شد و اینجا بازی نگذارید. ما در جایگاهی نیستیم که جای مسئولین شهر تصمیم بگیریم. به ما هم گفته اند که بازی باید در یادگار انجام شود و من نباید اکنون در این برنامه به کسی جوابی پس بدهم. آنها برای امنیت مردم این تصمیم را گرفته اند.

*رفیعی: ما اینجا با مصداق خاصی کار نداریم و کسی نگفته است که این دو تیم تبانی کرده اند. من عرض کردم آن زمان که درباره فولاد و سپاهان و باشگاه های نفت می فرمودید درست بود و خلاف می کردند. مهم ترین مصداق کنترل موثر مالکیت یا کسی است که با جیبش بودجه باشگاه را تامین می کند. بنابراین تاکید بنده این است که خلاف این باشگاه هایی که نام بردیم فرقی باهم ندارد. زمانی که شما انتقاد می کردید و الحمدالله بود اکنون نباید استغفرالله باشد.

*نصیرزاده: اکنون دو باشگاه سرخابی مصاحبه نمی کنند و می گویند اسپانسرمان گفته است. در مصاحبه ای از اینفانتینو که هیچ وقت پخش نشد او اشاره کرد که من متعجبم از اینکه دو باشگاه شما یک اسپانسر را دارد. ما دولت را در لیگ برترمان نمی توانیم حذف کنیم. در لیگ برتر ما پیکان، سپاهان، ذوب آهن، سایپا و فولاد در یک وزارتخانه هستند. متن قانونی می گوید که هیچ شخص حقیقی و حقوقی و کمپانی. اسم کمپانی را هم آورده است. در لیگ دسته یک گل گهر سیرجان، مس رفسنجان، مس کرمان در یک مجموعه هستند. من می دانم شما درست می گویید. ما هر دو شرکت تراکتورسازی و ماشین سازی  یک هولدینگ در آذربایجان با نام "دریک" به راه انداخته ایم. چون رییس هیئت مدیره این شرکت سرمایه گذاری آقای زنوزی است از لفظ مالک برای آن استفاده می شود. همانطور که ما نمی توانیم هر دو زیر نظر یک هولدینگ باشیم پس تیم های دیگر هم نمی توانند. شما حق ندارید یک موضوع را به صورت ابتر پیگیری کنید. این مقررات فقط مربوط به زنوزی نیست و مال همه است اما شما زورتان به ما می رسد.

*فوادی: استقلال و پرسپولیس باهم تضاد منافع دارند. من یادم است سال گذشته هیئت رییسه فدراسیون فوتبال ابلاغیه ای به هیئت های استانی لیگ برتری و لیگ یک ارسال کرد که عنوان کرده بود انتقال لوگو و اشتراک منافع خلاف قانون است. شما در تاریخ یادتان می آید که دو تیم اصفهانی جوری بازی کرده باشند که شائبه برانگیز باشد؟ استقلال و پرسپولیس هم از دیرباز به خون هم تشنه بوده اند. یک عکسی از آقای زنوزی در فضای مجازی منتشر شده که سر وصدای زیادی کرده است و عکسی است که آقای زنوزی در آن شال تراکتورسازی را برگردن دارد و در عکس دیگر شال ماشین سازی. من فکر می کردم فتوشاپ است اما این عکس درست است.

*نصیرزاده: بله عکس درست است! شما اساس را زیر سوال ببرید. شما الان بگویید که مالکیت استقلال و پرسپولیس خلاف قانون است. بگوید که سایپا و پیکان و فولاد و ... مالکیتی خلاف قانون دارند.

*فوادی: سایپا و پیکان با هم رقیب هستند و بحث تبانی پیش نمی آید. اما ما نمی خواهیم بگوییم شما تبانی کردید.

*نصیرزاده: شما ابتدا قبول کنید که این شکل مالکیتی که وزیر ورزش مالکیت دو باشگاه را تعیین می کند نادرست است.

*فوادی: 100 درصد موافقم. اما اگر وزارت صنایع و ورزش حمایت خودشان را از لیگ بردارند لیگمان تعطیل خواهد شد.

*نصیرزاده: آقای زنوزی هم اگر دستش را از جیبش دربیاورد و کمکی نکند فوتبالی نمی ماند! 

*فوادی: برای اینکه این شائبه ها ایجاد نشود ما دوست داریم آقای زنوزی 100 تیم داشته باشد اما بهتر است ماشین سازی را ببرد در لیگ یک و امتیازش را بفروشد به خدا که بهتر است.

*رفیعی: سه تیم نفتی نیز هم برخلاف استاندارد هستند. ما با مصداق کاری نداریم اما اگر بررسی کنند و مشخص شود کنترل موثر این دو تیم تبریزی از یک جا نیست پس خلاف قانون است. کنترل موثر یا حق انتصاب هیئت مدیره و مدیرعامل است یا حداکثر سهامداران است یا کنترل مجمع عمومی و فوق العاده است و یا کسی است که به نحوی بودجه و سرمایه مورد نیازی را تامین می کند. من اختلاف نظری با آقای نصیرزاده ندارم.

*رفیعی: یک نکته تاریخی. در سال 84-85 لیگ برترمان زمانی که فولاد در لیگ قهرمانان آسیا حضور داشت و ورزشگاه خودش در اهواز امکانات میزبانی را نداشت و به ورزشگاه پاس قوامین آمد. پاس هم در کورس قهرمانی با استقلال بود و در بازی مقابل فولاد با اختلاف گل زیاد شکست خورد. خیلی ها گفتند چون ورزشگاه دستگردی در اختیار فولاد بوده این اتفاق افتاده است. روز آخر لیگ استقلال با برق دیدار داشت که برنده شد و در طرف دیگر داستان پاس با صبا باطری که هر دو توسط وزارت دفاع مدیریت می شدند بازی داشت که صبا باطری با بازیکنان ذخیره خود به زمین آمد. در صورتی که اگر استقلال مقابل برق متوقف می شد و پاس صبا را شکست می داد احتمال قهرمانی پاس بسیار زیاد بود. آن زمان نیز گفتند چون هردو تیم صبا باطری وپاس نظامی بودند پس ارتباطاتی وجود داشته است. این قضایا از زمان های قدیم در فوتبال ما مطرح بوده است. 

*رفعتی: آقای نصیرزاده این مسئله را برعکس می گویند و مدعی هستند که چرا درباره باشگاه های نفتی این چنین پیگیری نکردید که صحبتشان درست است.

*نصیرزاده: دقیقا. آقای وحید امیری از نفت مسجد سلیمان، دستوری بدون یک ریال پول به نفت تهران آمد و ادامه ماجرا.

*رفیعی: ما با حرفه ای شدن خیلی فاصله داریم. درباره موضوع امروز بارها بحث شده است. هدف این برنامه آسیب شناسی تا پایان لیگ هست.

*فوادی: در کشورهای مختلف مثل چین یا کشورهای عربی که شیوخ تیم ها را اداره می کنند هم این مسئله وجود دارد اما به سادگی اساسنامه فیفا را رعایت کرده اند و گفته اند یک مالک یک تیم. تیم دوم باید برود در لیگ پایین و حق صعود هم ندارد. نمونه های زیادی در جهان وجود دارد وگرنه بازیکنان سپاهان نوین چه گناهی کردند که جشن صعود گرفتند و بعدش آن اتفاقات افتاد.

*نصیرزاده: دولت ها فقط وظیفه پل زدن وتاسیس بیمارستان را ندارند. دولتها موظفند برای مطلوبیت روانی جامعه هم خرج کنندو علت کمک دولت به فوتبال کمک به مطلوبیت روانی مردم و جامعه است. ما نیز اگر دولت دستمان بود سیاست دولت برای کمک به فوتبال را ادامه می دادیم. اما کو هوادار برخی از تیم های خوروساز که درآمدهای میلیاردی دارند؟ یک باشگاهی مانند تراکتورسازی در یک بازی خانگیش میزبان 70 هزار نفر است می گویند چرا می آید! علت اصلی که دولت سابقا هوشمندانه تیم های بدون تماشاگر را به جاهای دیگر منتقل می کرد همین بود که می گفت وقتی تماشاگر نداری چرا باید بمانی!

*رفیعی: باشگاه های سایپا، پیکان یا ...توانستند به اندازه خونه به خونه یا نساجی تماشاگر به ورزشگاه بکشانند؟ ما نباید جوری صحبت کنیم که دیگران را نقض کنیم و از خودمان تعریف. این نحوه اداره ورزش آن هم دادن تیم و ثروت مملکت و متمرکز کردنشان در تهران جز اینکه آنها را بعضا در اختیار پوپولیست قرار دهد و ابزار سیایتمداران در انتخابات شود نتیجه ای ندارد و من با فرمایشات آقای نصیرزاده کاملا موافق هستم.

7655