هشت تغییر جالب قوانین فوتبال؛ مهار پنالتی با یک پا، مجاز شد!

هشت تغییر جالب قوانین فوتبال؛ مهار پنالتی با یک پا، مجاز شد!

سایت رسمی فوتبالی - شنبه گذشته در جلسه "بورد بین المللی فوتبال" در اسکاتلند تغییرات جالبی در قوانین فوتبال ایجاد شد. تغییراتی که از تابستان آینده لازم الاجرا خواهند بود.

به گزارش فوتبالی، برخی از این قوانین به صورت ویژه روی بازیکنانی مثل دیگو کاستا و لوئیز سوارز تاثیر خواهد گذاشت که عادت دارند نظم دیوار دفاعی حریف را روی کاشته ها به هم بزنند. این قوانین را مرور می کنیم:

1- از این به بعد در ضربات ایستگاهی فقط بازیکنان تیم مدافع می توانند دیوار دفاعی را تشکیل بدهند. هر بازیکن حریف که بخواهد در دیوار دفاعی نفوذ کند و تمرکز آنها را به هم بزند کارت می گیرد. بازیکنانی مثل کاستا و سوارز متخصص این کار بودند. تیم مهاجم باید حداقل یک متر با دیوار دفاعی فاصله داشته باشد. 

2- تا کنون داوران در زمین فوتبال نقش تیرک را داشتند. به طور مثال اگر توپ به آنها می خورد و وارد دروازه می شد، گل سالم اعلام می شد. از تابستان این گونه نخواهد بود. اگر داور درون محوطه جریمه باشد و توپ وارد دروازه شود، گل مردود است. اگر توپ در هر جای زمین به آنها بخورد، و مسیرش عوض شود یا برای تیم مقابل موقعیت گل ایجاد شود هم بازی متوقف خواهد شد.

3- از سویی دیگر در ضربات پنالتی، از تابستان آینده به بعد، دروازه بان موظف نخواهند بود که در زمان ضربات پنالتی هر دو پایشان روی زمین باشد. اگر یک پا روی زمین باشد هم کافی است. شاید قانون عجیبی به نظر برسد اما حقیقت این است که این کار باعث می شود تا دروازه بان ها بتوانند با پای دیگرشان زاویه بیشتری را ببندند و این گونه تمرکز فردی که پنالتی می زند را به هم بزنند.

4- در مورد گل ها، هند غیرعمد وجود نخواهد داشت. هر گونه توپی که به دست بخورد و وارد دروازه حریفان شود، مردود خواهد بود. داوران در مورد آخرین ضربه ای که قبل از گل وارد دروازه حریفان می شود، چیزی به نام "هند غیرعمد"  نخواهند داشت.

5- ا اعضای کادر فنی هم ممکن است کارت زرد یا قرمز بگیرند. تا کنون این اتفاق مجاز نبود و اعضای کادر فنی فقط به صورت مستقیم توسط داور از زمین اخراج می شدند.

6- دروازه بان ها دیگر نیازی ندارند که در زمان شروع بازی توپ را به خارج از محوطه جریمه پاس بدهند. اگر بازیکنی درون محوطه جریمه باشد هم می توانند به او پاس بدهند.

7- در مورد تعویض ها، بازیکن خروجی موظف است از همان سمت زمین که به او نزدیک تر است از زمین خارج شود و اگر در جناح دور نسبت به بازیکن ورودی قرار داشت، حق ندارد که کل زمین را بدود و از همان جا از زمین خارج شود. 

8- در مورد هند پنالتی نیز قوانین سختگیرانه تر خواهد شد. اگر دست بازیکنی باز باشد و توپ به او برخورد کند، صرفنظر از این که هند عمدی بوده یا نه، پنالتی گرفته خواهد شد.