پیش بازی تراکتورسازی - سپاهان؛ دربی خواهرخوانده ها!

پیش بازی تراکتورسازی - سپاهان؛ دربی خواهرخوانده ها!

وب سایت رسمی فوتبالی- در ادامه پیکارهای هفته بیستم دو تیم تراکتورسازی و سپاهان اصفهان در ورزشگاه یادگار امام تبریز به مصاف هم می روند.

به گزارش فوتبالی، مصاف خواهرخوانده های فوتبال ایران کم کم تبدیل به یک بازی همیشه حساس در فوتبال ایران شده است. پیکاری همانند دربی تهران که از حساسیت فوق العاده ای برخوردار است و این بار نیز به اوج هیجان و حساسیت خود از جهات گوناگون رسیده است.

جدول به نفع سپاهانی هاست!

با نگاهی به جدول شروع می کنیم؛ شاگردان امیر قلعه نویی در 18 بازی گذشته لیگ برتر 10 پیروزی، 8  تساوی داشته اند و هنوز تیمی موفق به شکستشان نشده است. اصفهانی ها همچنین آمار 32 گل زده و 12گل خورده را نیز به ثبت رسانده اند که بهترین خط حمله را دارا هستند. سپاهان با 38 امتیاز در رده اول حضور دارند.

در آن سوی میدان تراکتوری ها در 19 بازی گذشته 9 پیروزی ، 7 تساوی و 3 شکست داشته است. آنها آمار 28 گل زده و 15 گل خورده را نیز به ثبت رسانده اند. شاگردان لیکنز با 34 امتیاز در رده پنجم حضور دارند.

در بحث نتیجه گیری نیم فصل دوم نیز دو تیم بدون باخت بوده اند؛ سپاهان در اولین بازی اش در نیم فصل دوم با نتیجه تساوی بدون گل برابر نفت آبادان متوقف شد و در دومین بازی 3 بر 0 سپیدرود را شکست داد و در سومین بازی نیز 1 بر 0 پیکان را شکست داد و یک بازی معوقه نیز با ذوب آهن دارد که باید انجام دهد.

قرمز های تبریز در اولین بازی شان در نیم فصل دوم با نتیجه 3 بر 0 نفت مسجد سلیمان را شکست دادند و در دومین بازی برابر نساجی با نتیجه 1 بر 1 متوقف شدند. شاگردان جرج لیکنز در سومین بازی استقلال را 1 بر 0 شکست دادند و در چهارمین بازی نیز برابر سایپا متوقف شدند.

آمار در یادگار امام چگونه است؟

تی تی ها برخلاف انتظار نتوانسته اند در ورزشگاه خانگیشان مقابل سپاهان آمار جالبی از خود ثبت کنند! از 10 مسابقه برگزارشده در تبریز، سپاهانی ها 4 بار موفق به غلبه بر میزبان خود شده اند و سهم تیم‌ میزبان در پیروزی ها فقط 2 مسابقه بوده است؛ همچنین 4 مسابقه نیز با نتیجه تساوی به پایان رسیده است که به جز تساوی بدون گل دو تیم در لیگ اول حرفه ای، سه تساوی کسب شده دیگر همگی با نتیجه یک بر یک بوده است. 

این موضوع می تواند به جو پرهیجان یادگار امام هم مربوط شود که گاها فشار هواداران تراکتور روی تیم خودشان میفتد و نتیجه معکوس برایشان رقم می زند. اتفاقا سرمربی بلژیکی تراکتور در این زمینه و تغییر سیستم بازی تیمش گفته است: « هوادارانی که فردا می‌خواهند به ورزشگاه بیایند، خیلی مهم است که حمایت آنها به گونه‌‌ای نباشد که فشار روی بازیکنان ما بیشتر شود. سپاهان یک تیم دفاعی است که کم گل خورده و هم تیمی هجومی است که گل‌های زیادی به ثمر رسانده است. در ابتدا تلاش کردم یکی از مدافعان را کم کنم، اما این کار زود است. تغییر سیستم برای فوتبالیست‌های ایرانی سخت است و به همین خاطر، چنین کاری انجام نداده‌ام.»

تراکتور بعد از 3 سال می برد؟

اما آخرین برد سرخپوشان مقابل تیم زردپوش در تبریز هم تقریبا به 3 سال پیش برمی‌گردد که هدایت این تیم را سرمربی کنونی سپاهان یعنی امیرقلعه نویی در اختیار داشت. تیم قلعه نویی در بازی برگشت لیگ پانزدهم در مسابقه ای خاطره انگیز درحالی که بازی با گل های آلویز نانگ برای تراکتور و رسول نویدکیا برای سپاهان درحال اتمام بود، مهدی شریفی که برای اولین بار پس از جدایی از سپاهانی ها مقابل این تیم قرار می گرفت در دقیقه 94 دروازه رحمان احمدی را گشود و البته به جای خوشحالی بعد از گل، اشک ریخت! 

در پایان اینکه نه فقط تراکتوری ها که امروز همه لیگ غیر از طرفداران سپاهان آرزوی متوقف شدن سپاهان را دارند. تی تی ها دوست دارند سپاهان بازنده باشد و دیگر مدعیان به تساوی بیشتر راضیند!

چهره های ویژه؛ مصاف کاپیتان های سابق

اما یکی از نکات جالب این بازی به حضور کاپیتان های پیشین هر دو تیم، در تیم های روبرو بر می گردد.

در نقل و انتقالات پیش از آغاز لیگ هجدهم دو انتقال بزرگ و البته تا حدودی جنجالی در فوتبال اصفهان و تبریز اتفاق افتاد که منجر به جابه‌جایی کاپیتان‌های دو تیم با یکدیگر شد.ابتدا مهدی کیانی، هافبک دفاعی تبریزی‌ها به خاطر مشکلاتی که در بحث امضای قرارداد پیدا کرد تصمیم گرفت به اصفهان سفر کند و فوتبالش را زیر نظر امیر قلعه‌نویی ادامه دهد و از آن طرف احسان حاج صفی کاپیتان سابق سپاهان تصمیم گرفت با دیگر کاپیتان های تیم ملی یعنی اشکان دژاگه و مسعود شجاعی راهی تیم تبریزی بشود.

 جدایی کیانی که کاپیتان اول تراکتورسازی بود و سال‌ها هم در خط هافبک این تیم بازی کرده بود آنقدر برای تبریزی‌ها غیر منتظره بود که مالک تراکتورسازی یک مصاحبه تند هم علیه کیانی انجام داد. جالب اینکه کیانی در نخستین فصل حضور خودش در اصفهان بازوبند کاپیتانی را هم بر روی بازو بسته و اینکه در بازی آذرماه ماشین سازی و سپاهان مورد تشویق تبریزی ها قرار گرفت. البته شرایط امروز متفاوت است و باید دید پُرشورهای تبریزی از کاپیتان سابقشان چه استقبالی می کنند؟ 

از طرف دیگر تبریزی‌ها هم به تلافی جدایی مهدی کیانی دست به خرید احسان حاج‌صفی زدند. او به عنوان پسر فوتبال سپاهان بعد از حضور نداشتن در بازی رفت دو تیم، باید این‌بار در مقابل تیم سابقش قرار بگیرد و جالب اینجاست که در مقابل حاج‌صفی هم محمد ایرانپوریانی بازی می‌کند که خودش کاپیتان تراکتورسازی بوده است و همین مسئله هیجان بازی دو تیم را چند برابر می‌کند.

در حقیقت این پیکار جنگ کاپیتان‌هاییست که به واسطه مشکلات ایجاد شده دور از خانه اصلی خودشان هستند و این هفته با پیراهنی جدید در برابر همبازیان سابق قرار می‌گیرند و بازیکنی که بتواند در این دوئل به پیروزی دست پیدا کند محبوبیت بیشتری در بین هواداران تیم امسالش به‌دست خواهد آورد.

ضمن اینکه خالد شفیعی هم در مقابل تیم سابقش یعنی تراکتور به میدان می رود و از آن طرف ساسان آقایی که در نیم فصل اول پیراهن سپاهان را می پوشید حالا در عضویت تیراختور است.

هفته بیستم لیگ برتر ایران 

تراکتورسازی تبریز - سپاهان اصفهان

تبریز، ورزشگاه یادگار امام

جمعه 10 اسفند 1397 ساعت 16

داوران: اشکان خورشیدی کمک ها: محمدرضا ابوالفضلی – علی میرزابیگی

رتبه دو تیم: تراکتور با 19 بازی و 34 امتیاز در رده پنجم و سپاهان از 18 بازی 38 امتیازی است و در رده دوم قرار دارند.

بازی پیشین: تراکتور صفر - سایپا صفر، پیکان صفر - سپاهان یک ( دو هفته قبل)

محروم: اشکان دژاگه از تراکتور و سعید آقایی از سپاهان

2526