گزارش/ سپیدرود را زنده نگه دارید!

گزارش/ سپیدرود را زنده نگه دارید!

بسایت رسمی فوتبالی-اوضاع سپیدرود با استعفای علی کریمی بغرنج شده و آینده خوبی را نمی‌توان برای این باشگاه مردمی متصور شد.

به گزارش فوتبالی، سپیدرود یک سرمایه اجتماعی برای گیلان و رشت است‌. این را هر جامعه‌شناسی با هر خط فکری و میزان سوادی می‌تواند تایید کند. اما چرا این سرمایه اجتماعی قدر نمی‌بیند و چرا اوضاع تیمی قدیمی به جایی می‌رسد که بدون مالک و مربی رها می‌شود؟ هنوز شور اجتماعی به وجود آمده در گیلان پس از صعود سپیدرود به لیگ برتر را نمی‌توان فراموش کرد. باید در روزهای بازی سپیدرود در رشت در این شهر بود تا میزان پیگیری و علاقه مردم کوچه و بازار این شهر به سپیدرود مشخص شود. حضور سپیدرود در بازی‌های لیگ برتر چنان اتمسفری در رشت این شهر زنده بوجود آورده بود که می‌شد در هر کوی و مغازه و کافه‌ای سایه این حضور را در زندگی عادی مردم دید. تماشای بازی‌های سپیدرود در کافه‌های سنتی و مدرن تبدیل به روالی عادی در گیلان شده و پیر و جوان عاشقانه پیگیر نتایج تیم محبوب شهر خود هستند. حتی دو سال دست و پا زدن برای ماندن در لیگ برتر باعث نشده تا میزان علاقه مردم به سپیدرود کم شود. در این میان اضافه شدن علی کریمی محبوب به جمع سپیدرودی‌ها بر میزان توجهات به این تیم قدیمی افزود. کریمی که اصالتا گیلانی است این تیم را در این فصل لیگ به دندان کشیده و با هر ضرب و زوری شده آن را تا به اینجای لیگ رسانده است. اما او نیز مشکلات خاص خود را دارد. مشکلات فنی تیم کم بود که مشکلات مدیریتی نیز به دوش کریمی افکنده شد. سپیدرود که در ابتدای فصل به دلیل همین مشکلات مدیریتی و مالی فرصت یارگیری را از دست داد بسیار بد بسته شد. تیمی که اغلب بازیکنان کلیدی‌اش، مسن بوده و فاقد طراوت لازم برای بازی در لیگ برتر هستند چندان در مقابل حریفان شانسی برای بردن ندارد.

فصل پیش علی کریمی با بردهای ناپلئونی در رشت، سپیدرود را در لیگ به طرز معجزه‌آسایی نگه داشت. اما حکایت این فصل فرق می‌کرد. نیروی چندان تازه‌نفسی به تیم اضافه نشد و بخشی از انرژی کریمی نیز صرف رسیدگی به امور باشگاه شد. با این حال هنوز در رشت کسی نا امید از بقای سپیدرود در لیگ برتر نیست. اما استعفای کریمی که حکایت از وخیم شدن اوضاع مالی و مدیریتی باشگاه دارد می‌تواند امیدها را به یاس تبدیل کند. کریمی دلایل خاص خود را برای استعفا داشته اما او با این استعفا عملا حکم سقوط سپیدرود را هم صادر کرده است. هیچ‌کس در رشت به حسن‌نیت کریمی شک ندارد اما این توقع نیز از او وجود دارد که بماند و بجنگند تا حالا که تیم به جز هوادارانش مالکی ندارد تا آخرین نفس برای بقا در لیگ بجنگند.

در لیگی که تعداد زیادی از تیم‌هایش عمرشان به یک دهه هم نمی‌رسد، سپیدرودی حاضر است که قدمتی چند دهه‌ای دارد. تیمی که سال‌‌ها در محاق رفت اما زنده ماند و دوباره در سطح اول فوتبال ایران سر برآورد. سپیدرود از آن دسته تیم‌های بی‌هویتی که یک شبه در فوتبال ایران سربر می‌آورند نیست. سپیدرود را نفس هواداران و مردمان گیلان ساخته است. سپدرود در خود تاریخ دارد، هویت دارد، جان دارد. سپیدرود یک سرمایه اجتماعی است. ارزش این سرمایه را نمی‌توان با ریال و دلار و ...  برآورد کرد. چند ریالی به خاطر زنده ماندن این سرمایه بزرگ خرج کنید. سپیدرود فراتر از یک باشگاه و تیم است لطفا زنده نگه‌داریدش.

گزارش از حجت شفیعی