انتقاد محمد بنا از کی‎روش: قرارداد ترکمنچای با فوتبال ایران

انتقاد محمد بنا از کی‎روش: قرارداد ترکمنچای با فوتبال ایران

وبسایت رسمی فوتبالی - بخشهای مهم گفتگوی محمد بنا با روزنامه خراسان ورزشی را برایتان انتخاب کرده‎ایم. جایی که بنای کشتی فرنگی ایران از تبعیض بین فوتبال و سایر رشته های ورزشی گلایه دارد و البته در بخشی دیگر از صحبتهایش دوباره سراغ انتقاد از سرمربی سابق تیم ملی فوتبال می‎رود.

* صنعت فوتبال در همه دنیا حساب و کتابی دارد. مثلا سود یک‌ساله بوندس‌لیگای آلمان 5 میلیارد دلار است. این پول را دولت می‌گیرد؟ خیر. این پول متعلق به بوندس‌لیگا و تیم‌های حاضر در آن است که درآمد مخصوص دارند، شرایط بلیت‌فروشی خاص دارند و برندهایشان را می‌فروشند. اما ما در ایران بودجه‌ای از دولت می‌گیریم و هی می‌خوریم و آن را در شکم فوتبال می‌ریزیم و بعد مدام می‌گوییم فوتبال یک صنعت است! این چه صنعتی است؟ کارگر ذوب‌آهن نباید نان برای خوردن داشته باشد و ما هی پول را در جیب فوتبال بریزیم؟ پس چرا ذوب‌آهن یا سپاهان نمی‌آیند رشته‌های دیگر را حمایت کنند؟ 

*  چرا فوتبالیست‌های ما این‌قدر دم از کی‌روش می‌زدند یا کشتی‌گیران یک موقع‌هایی اسم محمد بنا را می‌آورند؟ چون محمد بنا می‌تواند امکانات بهتری برای کشتی بگیرد. در فوتبال مایلی‌کهن یا قلعه‌نویی مگر می‌توانستند این همه پول برای فوتبالیست‌ها بگیرند؟ فقط کی‌روش بود که می‌توانست بگیرد. هم برای خودش پول گرفت و برد، هم برای فوتبالیست‌ها. کی‌روش با فوتبال ایران قرارداد ترکمنچای بست و رفت. بعد از 7 سال هم می‌آیند و می‌گویند فوتبال ما با کی‌روش این‌همه پیشرفت کرد. چه پیشرفتی؟ 

*  کی‌روش آدمی بود که خیلی خوب مدیریت کرد، خیلی خوب قرارداد بست و خیلی‌ خوب پول گرفت. او سطح کیفی و فنی بچه‌های ما را هم بالا برد. آن هم به این دلیل که توانست امکانات عالی برای فوتبال بگیرد. اگر من هم بتوانم برای کشتی‌گیران حقوق ماهانه 2 الی 3 میلیون تومان بگیر‌م، به او بگویم از بالای دیوار هم بپر، می‌پرد. کیفیت کشتی‌اش هم بالا می‌رود چون از نظر روحی شارژ می‌شود. 

* مخالفتی با دستمزد کی‌روش ندارم. در مورد این‌که آیا این دستمزد حق‌اش بود یا نه، فقط می‌توانم این را بگویم که حق‌اش بود کی‌روش با این‌همه پولی که طی این 7 سال از فوتبال ایران گرفت، حداقل یک قهرمانی به ما بدهد. او یک قهرمانی به مردم ما بدهکار بود و با این بدهی رفت. او باید با تیم قوی که داشت، حتما ایران را قهرمان جام ملت‌ها می‌کرد. من واقعا افسوس می‌خورم از این‌که کشور کوچکی مثل قطر خیلی اصولی و درست عمل می‌کند و تیمش قهرمان جام ملت‌ها می‌شود. حتی ژاوی در مدت کم حضورش در قطر، فوتبال این کشور را به خوبی شناخت و آنالیز کرد. ما 7 سال بیشترین پول را به کی‌روشی دادیم که جزو مربیان گران دنیا بود. اما تنها ارمغانی که برایمان آورد، 2 صعود ساده به جام جهانی بود که این اتفاق هم به کیفیت ما برنمی‌گردد، چراکه سهمیه‌ها زیاد شده بود. 

1984