قطبی و فولاد؛ آخرین فرصت برای بین‌المللی ماندن آقای سرمربی

قطبی و فولاد؛ آخرین فرصت برای بین‌المللی ماندن آقای سرمربی

وب سایت رسمی فوتبالی- سه بازی و هفت امتیاز آمار خوبی برای افشین قطبی در سه بار حضورش روی نیمکت فولاد است. به خصوص آنکه قطبی دو برد در مقابل دو مدعی فتح لیگ یعنی تراکتورسازی و پرسپولیس به دست آورده است.

به گزارش فوتبالی، به سختی می‌توان دوران سرمربیگری افشین قطبی که از سال ۱۳۸۶ آغاز شده است را دوران موفقی دانست. تنها موفقیت قابل اعتنای او در این دوران در همان سال اول به دست آمد؛ قهرمانی با پرسپولیس در لیگ برتر. اما پس از آن هر چه عاید قطبی شده ناکامی بوده است. سرمربیگری او در تیم ملی تقریبا هیچ عایدی خاصی برای فوتبال ایران نداشت و در ژاپن نیز او علی رغم در اختیار داشتن فرصت مناسب نتوانست تحول خاصی در باشگاه شیمیزو ایجاد کند و تنها یک بار تیمش را به فینال کاپ جی‌لیگ ژاپن رساند که باخت مقابل کاشیما اجازه دستیابی به یک افتخار دیگر را به قطبی نداد. در دو باشگاه تایلندی و چینی نیز قطبی نتوانست خودی نشان دهد و همین عامل باعث شد تا او بار دیگر مسافر ایران شود و این بار به جای تهران در اهواز مستقر شود.

نظرات در مورد توانایی قطبی در مربیگری متفاوت و گاه متناقض است. حتی در همان سالی که او پرسپولیس را قهرمان کرد هنوز بودند کسانی که اعتقادی به نقش فنی قطبی در آن قهرمانی نداشتند و سهم استیلی و مرزبان که تیم را بسته بودند در آن قهرمانی بیشتر می‌دانستند. با این حال قاطبه جامعه فوتبالی او را یک مربی تاثیرگذار می‌دانست. با این حال استعفای زودهنگام از پرسپولیس در لیگ هشتم و سپس تیم‌دار نشدن قطبی در کشورهای خلیج فارس و بازگشتش به ایران به عنوان سرمربی تیم ملی و ناکامی در رسیدن به جام جهانی باعث شد تا تردیدها در مورد توانایی قطبی افزایش یابد. هنوز هم علی‌رغم مربیگری قطبی در شرق آسیا تردیدهایی در مورد موفقیت او با فولاد وجود دارد اما شروع خوب او با فولاد باعث شده تا هواداران فولاد به آینده تیم خود در نیم‌فصل دوم امیدوار شوند. قطبی حتی فراتر از رویاهای هواداران فولاد، از قهرمانی تیمش در لیگ گفته است. او راه ارتباط برقرار کردن با هواداران تیم‌هایش را به خوبی بلد است و این موضوع فاکتور مهمی است که او را در تعامل با هواداران کم‌صبر و پرتوقع فولاد یاری خواهد کرد.

قطبی یک بار با چند هفته مربیگری در پرسپولیس کاندیدای سرمربیگری تیم ملی نیز شد و حتی در میانه لیگ هفتم با هواداران پرسپولیس در ورزشگاه حافظیه شیراز خداحافظی کرد تا به سمت نیمکت تیم ملی کوچ کند. اما هنوز پایش به رختکن نرسیده بود که خبر  سرمربیگری علی دایی را در تیم ملی شنید. او خوب می‌داند که مربیگری در پرسپولیس و تیم ملی طعم خاص‌تری نسبت به مربیگری در فولاد دارد و بعید نیست که بخواهد با موفقیت در فولاد بار دیگر خود را به عنوان گزینه سرمربیگری در این دو تیم مطرح کند. موفقیت در فولاد می‌تواند  او را در پرسپولیس پسابرانکویی صاحب نیمکت کند. هر چند بازگشت او از شرق آسیا و به خصوص ژاپن به ایران نوعی عقب‌گرد برای او محسوب می‌شود اما سن و سال قطبی به گونه‌ای است که می‌تواند او را امیدوار به مربیگری در لیگ‌های بهتر و تیم‌های بزرگ‌تر کند. اما احتمالا فولاد برای او آخرین فرصت و امکان است. فرصتی برای اثبات مردی که هنوز تنها افتخارش در دوران سرمربیگری مربوط به اولین فصلی است که سرمربی شد. فولاد آخرین فرصت برای بین‌المللی ماندن قطبی در عرصه سرمربیگری است وگرنه در بهترین حالت او هم به چرخه مربیانی که سقف فعالیت‌شان محدود به لیگ ایران است اضافه می‌شود.

7655