فن‎مارویک، نسخه هلندی کی‎روش

فن‎مارویک، نسخه هلندی کی‎روش

وبسایت رسمی فوتبالی - گزارش روزنامه هفت صبح درباره برت فن مارویک جدیدترین گزینه سرمربیگری تیم ملی را برایتان منتشر می‎کنیم:

1 – از جدیدترین گزینه سرمربیگری تیم ملی رونمایی شد. بعد از مطرح شدن نامهایی نظیر فوساتی، زیدان، مورینیو، رنارد، کلینزمن، لوران بلان، لوئیز فن خال و آنتونیو کونته به عنوان گزینه های جانشینی کارلوس کی روش، حالا قرعه به نام یک مربی هلندی افتاده. او کسی نیست جز برت فن مارویک سرشناس که بنا به ادعای یک خبرنگار عربستانی، مذاکراتی با فدراسیون فوتبال ایران داشته و به احتمال زیاد به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب خواهد شد

2-  فن مارویک 66 ساله رزومه پر و پیمانی دارد. مهمترین تیمی که او هدایتش را به عهده داشته تیم ملی هلند بوده که فن مارویک از سال 2008 تا 2012 روی نیمکتش نشست. او در 52 بازی سرمربی تیم کشورش بود که 34 برد، 10 مساوی و 8 باخت با این تیم کسب کرد. او با هلند توانست به فینال جام جهانی 2010 برسد که در وقت اضافه و با گل اینیستا به اسپانیا باخت. فن مارویک البته با خاطره خوبی از تیم هلند جدا نشد چرا که در یورو 2012، بدون کسب حتی یک امتیاز در مرحله گروهی، از دور مسابقات کنار رفت تا بعد از انتقادات صورت گرفته از عملکرد نارنجی ها در این تورنمت، فن مارویک چاره ای جز استعفا نداشته باشد.

3- این مربی هلندی بعد از تیم ملی هلند به آلمان رفت تا هدایت هامبورگ را به عهده بگیرد اما اصلا روزهای خوبی را در بوندس لیگا پشت سر نگذاشت و بعد از 7 باخت متوالی با این تیم، مدیران هامبورگ تصمیم به اخراج سرمربی هلندی شان گرفتند

4- شروع کار گزینه سرمربیگری تیم ملی کشورمان در آسیا، به حضور او در تیم ملی عربستان مربوط می شود. او اگر چه عربستان را بعد از 12 سال دوباره به جام جهانی رساند اما چند روز بعد از آخرین مسابقه عربستان در مرحله انتخابی جام جهانی، فن ماوریک تصمیم به قطع همکاری گرفت. مشکل او در عربستان تقریبا مشابه مشکل کی روش در فوتبال کشورمان بود. فن مارویک مربی پروازی بود و علاقه ای به زندگی در عربستان نداشت و طبیعتا برای دیدن بازیهای لیگ عربستان به استادیوم نمی رفت. موضوعی که انتقاد رسانه های عربستانی را در پی داشت. از طرف دیگر او با مسئولان فدراسیون فوتبال عربستان هم به اختلاف خورده بود چرا که آنها قصد تغییراتی در کادر فنی او را داشتند و آنطور که سایت espn از قول  فن مارویک نوشته، مسئولان فدراسیون فوتبال عربستان چند نفر از کادر فنی او را اخراج کردند که این موضوع اصلا باب میل مربی هلندی نبود. او در مصاحبه ای گفته:" عربستانی ها دوست داشتند به جام جهانی برسند و هدف من هم چنین چیزی بود اما به کسی اجازه دخالت در کارم را نمی دهم" جالب اینکه فدراسیون فوتبال عربستان بعد از اخراج جانشین فن مارویک دوباره سراغ مربی هلندی رفت اما او درخواست آنها را قبول نکرد.

5- دوران مربیگری فن مارویک در استرالیا هم کوتاه بود و او فقط 7 بازی روی نیمکت این تیم نشست که 2 برد، 2 مساوی و 3 باخت در کارنامه او ثبت شد. او در جام جهانی 2018 حضور داشت اما استرالیا از فرانسه و استرالیا باخت و با دانمارک هم مساوی کرد تا در همان مرحله گروهی حذف شود. البته رسانه های استرالیایی از تاثیر مثبت او در تیمشان راضی بودند. جالب اینکه در بخشی از گزارش مایکل لینچ نویسنده سایت سیدنی مرنینگ هرالد درباره فن مارویک به این نکته اشاره شده که او با بازیکنانش رابطه ای بسیار خوب داشت و از آنها یک مجموعه متحد ساخته بود. دقیقا مشابه کاری که کی روش در تیم ایران انجام داده بود. 

1984