شواین اشتایگر: بایرن ما گربه سیاه رئال بود؛ از تماشای بازیهای زیدان درسهای زیادی گرفتم

شواین اشتایگر: بایرن ما گربه سیاه رئال بود؛ از تماشای بازیهای زیدان درسهای زیادی گرفتم

سایت رسمی فوتبالی- باستین شواین اشتایگر ستاره آلمانی دنیای فوتبال در گفتگویی ویژه با روزنامه مارکا به مرور روزهای فوتبالی اش پرداخته. دراینجا می توانید گزیده ای از این گفتگوی جذاب را مطالعه کنید:

*حضور در لیگ ام.ال.اس آمریکا چطور است؟

خانواده ام درآمریکا احساس راحتی می کنند واین مهمترین چیز است. هرتیمی می تواند در لیگ ام.ال.اس به قهرمانی برسد و لیگی غیرقابل پیش بینی است. تا 10 الی 15 سال آینده این لیگ می تواند به سطح برخی لیگهای اروپایی برسد. ام.ال.اس لیگی جوان است و درآمریکا برخلاف اروپا، محدودیتهای زیادی در مورد سقف حقوق بازیکنان اعمال می شود ولی باز هم بازیکنان زیادی به این لیگ می آیند. لیگ ام.ال.اس بیشتر فیزیکی است تا تکنیکی و از نظر تاکتیکی باید بهتر شود.

*تو در بایرن، یونایتد وبا تیم ملی آلمان برای فتح جامهای زیادی می جنگیدی ولی الان اوضاع اینطور نخواهد بود

من همیشه برای قهرمانی بازی می کنم. پارسال با تیممان تا نیمه نهایی جام حذفی رفتیم و امسال امیدواریم تا بتوانیم تیمهای بزرگ را شکست دهیم؛ ذهنیت تیم ماشبیه اتلتیکومادرید است: احساسی، تهاجمی و پرشور

*دراروپا خیلی محبوب هستی؛ در آمریکا می توانی یک زندگی عادی داشته باشی؟

درآمریکا زندگی کردن ساده تراست؛ راحت تر می توانی در خیابان قدم بزنی. البته شیکاگو شهری ورزشی است که ورزش دوستان زیادی دارد. اما در آمریکا راحت تر می توانم به بازار و خرید بروم. خیلی درکانون توجهات افراد نیستم و به همین خاطر هم آمریکا را انتخاب کردیم. 


*کدام بازیکنان خارجی در لیگ ام.ال.اس بهتر هستند؟

ایبراهیموویچ، رونی و...و حیف که داوید ویا رفت. او بهترین مهاجم لیگ بود. خیلی تعجب کردم که به ژاپن رفت. این تصمیم خوبی برای لیگ ام.ال.اس نبود. هروقت همدیگر را می دیدیم کلی صحبت می کردیم.

*روزی به بایرن بازخواهی گشت؟

به عنوان بازیکن ؟(می خندد)

*نه!

هرچیزی ممکن است ولی حالا فعلا خودم را در قامت یک فوتبالیست در زمین چمن می بینم. بعدها خواهیم دید. هرزمان که بتوانم سری به بایرن می زنم و نمی دانم در آینده چه خواهد شد.

*خاطره ای از آن مصافهای فوق العاده تان با رئال داری؟

دقیقا اولین مصافم با رئال در سال 2003 یادم هست. در ورزشگاه برنابئو، من درنیمه دوم وارد زمین شدم و مقابل زیدان بازی کردم. او پنج دقیقه بعد مقابل ما گل زیبایی زد و 0-1 بردند. بازی کردن مقابل زیدان به من کمک زیادی کرد. چون می دیدم که چطور حرکت می کند و چطور از توپ محافظت می کند. گرفتن توپ از زیدان غیرممکن بود و ازحرکات او درسهای زیادی گرفتم. همیشه رئال از ما می ترسید وماگربه سیاه رئال بودیم. مردم دوست داشتند رقابت میان دو تیم بزرگ را ببینند. بایرن و رئال احترام زیادی برای یکدیگر قائل بودند. گاهی می بردیم و گاهی می باختیم ولی از بازی کردن مقابل رئال خیلی لذت می بردم.


*مهار کردن کدام بازیکن رئال برایت سخت تر بود؟

همیشه بازی آنخل دی ماریا را تحسین می کنم. دریک بازی نیمه نهایی در خانه 4-0 مقابلشان باختیم. او بهترین بازیکن تیم بود و مهار کردنش خیلی سخت بود.

*کدام بازیکن اسپانیایی را بیش از بقیه تحسین می کنی؟

از بین قدیمی ها، رائول، گوتی و فرناندو ایئرو.. از بین بارسایی ها و یا تیم ملی اسپانیا، باید بگویم که ژاوی ارناندس و سرخیو راموس

*در هفت تورنمنت بزرگ آلمان را همراهی کردی وبه شش نیمه نهایی رسیدی که در جام جهانی 2010 و یورو 2008 با اسپانیا روبرو شدید

آنها بهترین بازیهای ما نبودند. اول از فینال وین می گویم؛ آن اسپانیا 15 بازیکن استثنایی داشت و ما بازیکنان خوب زیادی نداشتیم و شکست دادن لاروخا آسان نبود.


*خاطره ات از مصاف با اسپانیا درنیمه نهایی جام جهانی 2010

آن گل پویول! ما درنیمه دوم چندین موقعیت داشتیم ولی گاهی در فوتبال باید شانس هم یارت باشد. در آن دوره اسپانیا همیشه شایسته تر از ما بود. سبک فوتبالشان تماشایی بود و می پذیرم که واقعا بهتر از ما بودند

*هرگز به یک باشگاه اسپانیایی نرفتی

وقتی فوتبالیستها به این سوال پاسخ می دهند و از دو یا سه باشگاهی که می توانستند به آنجا بروند نام می برند، اصلا خوشم نمی آید. به نظر من این مسائلی است که باید بین بازیکن و باشگاه ها بماند و به نظرم صحبت دراین رابطه درست نیست.

*نظرت درمورد شرایط فعلی یونایتد چیست؟

یونایتد درهرصورت تیم بزرگی است. من درسال اول حضورم در آنجا تجربه فوق العاده ای داشتم و به رغم مصدومیتم قهرمان جام حذفی شدیم. سال دومم در آنجا از ابتدا خوب نبود. زیاد بازی نمی کردم وتصمیم گرفتم تا به شیکاگو بروم. یونایتد دوباره تیم بزرگی خواهد شد و برایشان بهترین ها را آرزومندم

*کدام تیم را مدعی قهرمانی در لیگ قهرمانان می بینی؟

4تیم: بارسا، بایرن، رئال و یوونتوس

*درآینده سرمربی خواهی شد؟

خودم را دراین قامت نمی بینم. سرمربیان را در همه باشگاه ها اخراج می کنند و مهم نیست که چه کسی است. ولی نمی توان با قطعیت گفت. باید منتظر آینده بود

6363