استیلی: جام ملت‌ها نگاه حریفان به امیدها را نشان داد/هیچ پاداشی دریافت نکرده‌ایم

استیلی: جام ملت‌ها نگاه حریفان به امیدها را نشان داد/هیچ پاداشی دریافت نکرده‌ایم

وب سایت رسمی فوتبالی- مدیر تیم فوتبال امید ایران‌، گفت: جام ملت‌ها و جوانگرایی که حریفان کردند نشان می‌داد نگاه حریفان بلند مدت و به المپیک است.

به گزارش فوتبالی، بعد از حذف تیم ملی فوتبال ایران از جام ملت‌های آسیا مهمترین تورنمنت پیش روی فوتبال ایران رقابت‌های انتخابی المپیک 2020 توکیو است و همه در انتظار طلسم‌شکنی ملی‌پوشان امید ایران هستند.

حمید استیلی مدیر تیم فوتبال امید که در رابطه با شرایط تیمش و حساسیت کار تیم امید صحبت‌های زیر را انجام داد: 

 جام ملت‌های آسیا با حذف تیم ملی در مرحله نیمه‌نهایی برای ما به پایان رسید. این تورنمنت چه درسی برای ما داشت؟ 

ما با بعضی از تیم‌های امید کشورهای حاضر در جام ملت‌ها مثل عراق و قطر بازی دوستانه داشتیم، وضعیت این تیم‌ها را در جام ملت‌ها از لحاظ فنی ارزیابی کردم و در هر کدام از این تیم‌ها 6-5 بازیکن امید حضور داشتند. تیم ملی ژاپن که در جام جهانی از گروهش صعود کرد تغییرات اساسی در ترکیب تیمش بوجود آورد. 

آنها نگاهشان به المپیک 2020  است و نگاهی وسیع‌ دارند. این بزرگترین درس برای ما بود همین عراق که مقابل ما عملکرد بسیار خوبی داشت از چند بازیکن امید خود استفاده می‌کرد که همه این اتفاقات بیانگر برنامه‌ریزی ویژه کشورها برای رقابت‌های انتخابی المپیک است. 

 حتی می‌توان گفت قطر هم با همین نگاه بلند مدت توانست قهرمان شود و الان هم خیلی از بازیکنان جوان عضو این تیم هستند. 

قطر یک برنامه بلند مدت داشت شاید اگر ما بودیم می‌گفتیم با امکانات قطر باید از مربیانی نظیر اسکولاری،زیدان و ... با توجه به امکانات این کشور استفاده کرد اما آنها به یک مربی جوان اعتماد کردند و براساس اهداف و چشم‌اندازی که داشتند سرمربی خود را انتخاب کرده و به این موفقیت بزرگ رسیدند. 

 قبول دارید برنامه‌ریزی بلند مدت نیازمند منابع مالی کلان است؟ همین تیم ملی نیاز به چندین میلیارد سرمایه‌گذاری دارد. 

فوتبال بین‌المللی نیازمند هزینه است اما معتقدم با برنامه‌ریزی و درایت و استفاده از ابزارهای موجود می‌توان هزینه‌ها را مدیریت کرد. شما به همین تیم قدرتمند سوریه نگاه کنید آنها در جام ملت‌ها بسیار فیزیکی و خوب ظاهر شدند و ما قبل از جام ملت‌ها دو بازی دوستانه مقابل تیم امیدشان داشتیم. شاید کسی باور نکند و از بیان هزینه بازی مقابل این تیم متعجب شود اما دو بازی دوستانه مقابل سوریه برای ما فقط 8 هزار دلار هزینه داشت و کمترین هزینه با رایزنی‌هایی که صورت گرفت برای این دو بازی صرف شد. وقتی به عمان رفتیم با استفاده از ارتباطات حسین کلانی و حشمت مهاجرانی کمترین هزینه‌ها را صرف کردیم. 

 اردوی قطر چطور؟ 

در قطر هم به واسطه همین ارتباطات خوب اردوی بسیار مفیدی در کمپ اسپایر برگزار کردیم این کمپ یکی از مجهزترین مکان‌های تمرینی در دنیا است که تیم‌هایی مثل بارسلونا، بایرن مونیخ و پاری‌سن‌ژرمن با میل قبلی خواستار برگزاری اردو در آنجا هستند. ما به خاطر همین ارتباطات توانستیم در آنجا اردو بگذاریم و کمترین هزینه را داشته باشیم. چهره‌های شناخته شده فوتبال ایران در جهان و آسیا کم نیستند که می‌توانیم از ارتباطات آنها برای برگزاری اردوهای مختلف استفاده کنیم. 

 بعد از حذف تیم ملی حالا همه نگاه‌ها معطوف به تیم امید است. 

یک واقعیت در فوتبال ایران وجود دارد قبل از این یک مشکل اساسی وجود داشت و آن این بود که کسی تیم امید را جدی نمی‌گرفت اینکه ما بتوانیم به تیم امید شخصیت بدهیم کار ساده‌ای نبود اما با تلاش فراوان و جلسات مختلفی که با بازیکنان برگزار کردیم توانستیم این تفکر را در بازیکنان ایجاد کنیم که پوشیدن پیراهن تیم امید به منزله پیراهن تیم ملی است و این نگاه مهم را در بازیکنان جا انداختیم تا این جوانان ارزش جایگاهی که در آن حضور یافتند را بهتر بدانند. از لحاظ امکاناتی، تهیه لباس، اردو و پرواز از هیچ تلاشی دریغ نکردیم.

 همانطور که می‌گویید متاسفانه تیم ملی با شکست در نیمه‌نهایی مقابل ژاپن حذف شد و حالا همه نگاهشان به تیم امید است. من در کنار تمام اعضای کادر فنی تیم امید تمام تلاشمان را می‌کنیم تا یک تیم قدرتمند تشکیل دهیم. اما نباید فراموش کرد کمتر از یکسال از عمر راهی که ما شروع کردیم می‌گذرد و در مسیری قدم می‌گذاریم که عربستان، چین، ژاپن، قطر و کره سال‌ها در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. باز هم تاکید می‌کنم اگر می‌خواهید به اهمیت تیم امید در بین رقبا پی ببرید باید به دیدارهای جام ملت‌ها نگاه کنید و آنجا متوجه می‌شوید نگاه ملی به تیم امید در هر کشور چه اندازه است. 

 آیا تا به الان پاداشی به تیم امید تعلق گرفته است؟

تا به الان هیچ مبلغی به عنوان پاداش به اعضای تیم ندادیم. بازیکنان تیم با جان دل کار خود را دنبال می‌کنند و از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند.

 و صحبت پایانی؟ 

امیدوارم همه دست به دست هم دهیم و فارغ از هرگونه چند قطبی شدن، کینه‌توزی و اختلاف کمک کنیم تیم امید پس از چند دهه این بار در المپیک حاضر شود. هدف ما این است که تدارک خوبی ببینیم و باید با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور مدیریت خوبی داشته باشیم و با کمترین هزینه بیشترین بهره را ببریم.