گزارش: داستانی که بد تمام شد

گزارش: داستانی که بد تمام شد

وبسایت رسمی فوتبالی - روزنامه هفت صبح در گزارشی نگاهی به کارنامه 8 ساله حضور کارلوس کی روش در فوتبال ایران انداخته است:

صدمین بازی کارلوس کی‎روش تبدیل به بازی خداحافظی او با تیم ملی شد. سیزدهمین باخت او به عنوان سرمربی تیم ملی سنگین ترین شکست مربی پرتغالی در این 8 سال بود تا او با یک خاطره تلخ از فوتبال ایران جدا شود( ویکی پدیا تعداد بازیهای او با تیم ملی را 100 بازی دانسته اما ترانسفرمارکت مدعی شده مربی پرتغالی در 0 بازی روی نیمکت تیم ملی نشسته است)

از چه تیمهایی سه گل خوردیم؟ به جز ژاپن، تیمهای دیگری هم بوده اند که توانسته اند به تیم ایران سه گل بزنند. آخرین تیمی که قبل از ژاپن توانسته بود سه گل به تیم کی روش بزند، تیم سوئد بود که در یک بازی دوستانه موفق شد با نتیجه 1-3 ایران را شکست دهد. در جام جهانی 2014 هم تیم بوسنی موفق شد با همین نتیجه از سد ایران بگذرد ضمن آنکه تیم او در فاصله بازیهای انتخابی جام جهانی 2014، یک شکست 1-3 مقابل عمان را هم در کارنامه دارد که آن هم مربوط به یک دیدار دوستانه بوده است

آمار باختهای تیم ملی:  ایران با کی روش 12 شکست و به عبارتی 13 شکست داشته است. داستان 4 شکست تیم ملی را که برایتان توضیح دادیم. اما بقیه باختها به چه تیمهایی بوده؟ اولین باخت تیم ملی با کارلوس کی روش، شکست به آلبانی در یک دیدار دوستانه  در استانبول بوده. بعد از آن ایران در مرحله انتخابی جام جهانی 2014، در بیروت 0-1 به لبنان باخت و در تهران هم یک گل از ازبکستان شکست خورد. باخت 1-2 به گینه در دیدار تدارکاتی، شکست به آرژانتین در جام جهانی، باخت به عراق در جام ملتهای 2015 و مجددا شکست مقابل این تیم در یک دیدار تدارکاتی، باخت 1-0 به تونس و شکست 1-2 مقابل ترکیه در بازیهای تدارکاتی قبل از جام جهانی 2018 و باخت به اسپانیا در جام جهانی دیگر شکستهای تیم ملی با کارلوس کی روش بوده است

بدترین نتایج : بعد از باخت به ژاپن که آن را می توان بدترین نتیجه کارلوس کی روش با تیم ملی دانست، دو باخت به لبنان و ازبکستان در مرحله انتخابی جام جهانی 2014 هم جزو نتایج ضعیف کی روش محسوب می شود. ضمن آنکه تیم ملی بعد از نمایش بسیار خوبش جلوی آرژانتین در جام جهانی 2014، در آخرین دیدارش در مرحله گروهی، عملکرد ضعیفی جلوی بوسنی داشت و 1-3 از این تیم شکست خورد.

در بین نتایج بد کی روش باید به تساوی خانگی مقابل سوریه هم اشاره کنیم. دیدار رفت دو تیم در انتخابی جام جهانی 2014 با تساوی بدون گل به پایان رسیده بود و ایرانی ها خیلی دوست داشتند حریفشان را در بازی برگشت شکست دهند منتهی در ورزشگاه آزادی و با گل دقیقه 93 عمر السوما، برد 1-2 را با تساوی 2-2 عوض کردند

بهترین نتایج: اول از همه باید به بردهای متوالی مقابل کره اشاره کنیم. ایران در مرحله انتخابی جام جهانی 2014 دو برد متوالی 0-1 مقابل این تیم بدست آورد. در سال 2014، این دو تیم در دیداری دوستانه به مصاف یکدیگر رفتند که دوباره ایران با یک گل حریفش را شکست داد. در مرحله انتخابی جام جهانی 2018، چهارمین برد 0-1 متوالی ایران مقابل کره بدست آمد و البته در بازی برگشت دو تیم به تساوی بدون گل رضایت دادند تا کی روش هیچ وقت مقابل کره جنوبی بازنده نباشد. 

برد 2-0 مقابل شیلی در یک بازی دوستانه هم جزو نتایج خوب تیم ملی است. تیمی که ستاره هایی مثل آرتور ویدال و الکسیس سانچز را در ترکیبش داشت و قبل از بازی فکر می کرد که به راحتی ایران را خواهد برد اما تیم خورخه سامپائولی، با دو گل نکونام و وحید امیری به ایران باخت. 

پیروزی 0-3 مقابل چین هم به دو دلیل جزو نتایج خوب تیم ملی محسوب می شود. دلیل اول حضور مارچلو لیپی بزرگ روی نیمکت این تیم بود و دلیل دوم، نمایش بدون ایراد تیم کی روش در طول 90 دقیقه بود که می توان آن را یکی از بهترین نمایشهای تیم ملی با کی روش در این چند سال دانست.

در بین بهترین نتایج تیم ملی با کی روش، یک باخت و یک مساوی هم دیده می شود. مساوی مقابل پرتغال در جام جهانی 2018 در شرایطی که بیرانوند پنالتی  کریس رونالدو را گرفت و شکست مقابل آرژانتین در جام جهانی 2014. نمایش تیم ملی در 45 دقیقه دوم آن بازی، هیچ وقت از خاطر علاقه مندان به فوتبال پاک نخواهد شد.

1984