ایران دو - عمان صفر؛ صعود راحت به یک چهارم پایانی / شیرین تر از مسقطی!

ایران دو - عمان صفر؛ صعود راحت به یک چهارم پایانی / شیرین تر از مسقطی!

وب سایت رسمی فوتبالی- تیم ملی فوتبالی ایران با پیروزی مقابل تیم ملی عمان به جمع 8 تیم پایانی جام ملتهای آسیا رسید.

شاگردان کی روش در این پیکار  موفق شدند با 2 گل علیرضا جهانبخش و اشکان دژاگه شاگردان پیم وربیک را شکست دهند. حالا تیم ملی در مرحله یک چهارم پایانی این پیکارها با تیم ملی چین و مارچلو لیپی روبرو می شود.

در این پیکار عمانی ها در همان دقیقه یک بازی شوک محکمی به تیم ملی دادند! پنالتی تقدیمی دو دفاع میانی تیم ملی به خصوص مجید حسینی در این لحظه از بازی می رفت که برای شاگردان کی روش دردسر ساز شود اما رشادت بیرانوند مانع از باز شدن دروازه ایران شد و از این پس تیم ملی با حواس جمع به بازی ادامه داد.

شاید همین خراب کردن پنالتی توسط عمانی ها، روحیه تیمی آنها را پایین آورد تا در ادامه با دو اشتباه، بازیکنان ایران صاحب دو موقعیت و دو گل شوند تا نیمه اول با همین نتیجه به پایان برسد.

در نیمه دوم نیز بازیکنان تیم ملی به ویژه سردار و طارمی بارها و بارها خودشان را در موقعیت گلزنی قرار دادند اما یا سنگربان حریف یا بی دقتی زوج جوان تیم ملی مانع از کسب گلهای بیشتر برای تیم ملی شد.

بدین ترتیب تیم ملی فوتبال ایران با همان دو گل بازی را پایان داد تا در مرحله بعدی به مصاف چینی ها برود. ضمن اینکه وحید امیری  با دریافت کارت زرد، دو اخطاره شد و بازی با چین را از دست دادند. سیدمجید حسینی بر خلاف تصور تعدادی از علاقه مندان، دو اخطاره نیست و می تواند در بازی بعدی به میدان برود.

جام ملتهای آسیا 2019

مرحله یک هشتم نهایی

تیم ملی ایران - تیم ملی عمان

یکشنبه 30 دیماه 1397، ساعت 20:30

ورزشگاه محمد بن زاید ابوظبی 

داور: سزار آرتورو راموس 

کارت ها:

کارت زرد، سید مجید حسینی دقیقه یک از ایران

کارت زرد، محمد المسلمی دقیقه 59 از عمان

کارت زرد، وحید امیری دقیقه 65 از ایران

ترکیب ایران: علیرضا بیرانوند، میلاد محمدی، مرتضی پورعلی‌گنجی، سید مجید حسینی، امید ابراهیمی، رامین رضاییان، وحید امیری، مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش ( 69- روزبه چشمی)، سردار آزمون ( 88- مسعود شجاعی) و اشکان دژاگه (78- سامان قدوس) 

سرمربی: کارلوس کی روش

ترکیب عمان: فائز الرشیدی، محمد المسلمی، رائد صالح، سعد سهیل، احمد مبارک (80- محسن جوهر الخالدی) ، خالد البریکی، جمیل الیحمدی، محسن الغسانی، علی البوسعیدی، صالح یحیایی (46- خالد خلیفه الهاجری)
محسن
، حارب السعدی 

سرمربی: پیم وربیک

گل

گل اول برای ایران: علیرضا جهانبخش دقیقه 32

ضربه نه چندان هدفمند میلاد محمدی از میانه زمین خودی به سمت دروازه عمانی ها با سهل انگاری محمد المسلمی روبرو شد. علیرضا جهانبخش هم از اشتباه این مدافع عمانی بهترین استفاده را کرد و با ضربه بیرون پای راست در شرایط نامتعادل گل اول ایران را به ثمر رساند.

گل دوم برای ایران: اشکان دژاگه دقیقه 41

با خطای مدافعان عمان روی مهدی طارمی یک پنالتی ارزشمند برای تیم ملی بدست آمد. پنالتی اعلام شده به سود ایران را اشکان دژاگه به مرکز دروازه عمان زد و فایز الرشیدی را ناکام گذاشت تا گل دوم ایران به ثمر برسد. 

دقایق حساس:

دقایق 1 الی 3 : پاس پشت دفاع از میانه زمین منجر به تک به تک شدن محسن الغسانی مهاجم عمان با بیرانوند می شد که سید مجید حسینی با خطایی خطرناک یک پنالتی را تقدیم حریف کرد.  در ادامه بیرانوند رشادت به خرج داد و با شیرجه ای دیدنی و دفع توپ به کرنر مانع از باز شدن دروازه ایران شد. در شکل گرفتن این پنالتی هر دو دفاع میانی ایران مقصر بودند با این توضیح که مجید حسینی در صحنه گریز مهاجم حریف کُند نشان داد. ضم اینکه احمد مبارک زننده پنالتی از دست رفته عمانی ها بود.

دقیقه 4: پاس طارمی و شوت روی پای آزمون از پشت محوطه جریمه با فاصله کمی از کنار دروازه عمان به بیرون رفت.

دقیقه 19: نفوذ جهانبخش می رفت که خطرناک بشود اما کنج بیرونی محوطه جریمه سرنگون شد. ارسال دقیق دژاگه از روی این ضربه ایستگاهی را حارب السعدی قبل از جهانبخش زد و یک کرنر نصیب ایران شد.

دقیقه 20: سانتر دژاگه از روی کرنر و ضربه سر مجید حسینی بعد از برخورد با مدافعان عمان مجددا راهی کرنر شد.

دقیقه 21: دژاگه باز هم کرنر را روی سر ملی پوشان فرستاد که این بار موقعیت ایران ثمری نداشت و توپ در برخورد با آزمون به اوت رفت.

دقیقه 25: پس از پرتاب اوت بلند وحید امیری و دفع توپ بازیکنان عمان، دژاگه صاحب توپ شد و در برخورد با رائد الصالح نقش بر زمین شد، اما داور مکزیکی اعتقادی به پنالتی نداشت. در صحنه آهسته مشخص بود بازیکن عمانی پای اشکان را زده است.

دقیقه 26: پاس جهانبخش و در ادامه پاس در عمق آزمون و شوت سر ضرب مهدی طارمی حاصلی نداشت و به بیرون رفت. طارمی در این صحنه می توانست به توپ ضربه بهتری بزند.

دقیقه 28: شوت روی پای علی البوسعیدی دقت لازم را نداشت و از روی دروازه ایران به اوت رفت.

دقیقه 44: پس از اینکه اشکان دژاگه توپ را در میانه زمین لو داد موقعیت مناسبی برای مهاجم عمانی ها رقم خورد. با اینکه اشکان به دنبال جبران بود اما تکلش برای گرفتن توپ بی ثمر ماند و شوت تماشایی محسن الغسانی از میانه زمین عمان را تا آستانه گل اولشان پیش برد. اما در این صحنه بیرانوند به زیبایی با کف دست راست توپ را از زیر طاق دروازه بیرون کشید و راهی کرنر کرد. پس از این صحنه تمام ایرانی های حاضر در ورزشگاه یکصدا گلر تیم ملی را تشویق کردند.

دقیقه 45: وحید امیری توانست ضد حمله تیم ایران را از زمین خودی و با پاس کوتاهی آغاز کند. در ادامه زننده گل اول تیم ملی صاحب توپ شد و با تعویض منطقه بازی سردار را صاحب توپ کرد. در این صحنه مشخص نشد سردار نتوانست توپ را به طور کامل مهار کند یا آگاهانه طارمی را صاحب توپ کرد. مهدی که چند قدم عقب تر از سردار بود می توانست با پیشروی گل سوم تیم ملی را بزند اما با ضربه چیپ سقف دروازه حریف را نشانه رفت. اگر این توپ گل می شد تقریبا کار عمانی ها در همان نیمه اول تمام شده بود!

نیمه دوم

دقیقه 53: پرتاب بلند اوت امیری و ضربه پشت سر طارمی توپ را به سردار آزمون رساند اما ضربه محکم و روی پای او از بالای دروازه عمان به اوت رفت.

دقیقه 54: جهانبخش بعد از مهار توپ چشم‌نواز، توپ را از بین پاهای سعد سهیل عبور داد ولی در ادامه پاس در عرض تند و تیز او را فایز الرشیدی مهار کرد.

دقیقه 58: پاس بلند رضاییان پشت مدافعان عمان، طارمی را در موقعیت خوب گلزنی قرار داد که این ملی پوش ایران بعد از مهار سینه عالی و شوت روی پا دروازه عمان را تهدید کرد که فایز الرشیدی با واکنش دیدنی و شیرجه ای زیبا با دست راست توپ را به کرنر فرستاد. 

دقیقه 64: پاس رائد صالح و ارسال سعد سهیل را محسن الغسانی با ضربه سر زد که توپ به شکل خطرناکی از کنار دروازه ایران راهی اوت شد.

دقیقه 77: عمانی ها در این بازی نشان دادند که روی تاکتیک های شوت از راه دور حسابی کار کرده بودند. در این صحنه برای بار چندم شوت راه دور حارب السعدی با فاصله کمی از روی تیرک افقی دروازه ایران رد شد.

دقیقه 81: شوت طارمی از زاویه بسته به پای محمد المسلمی برخورد کرد و تبدیل به کرنر شد.

دقیقه 84: پاس رو به عقب رضاییان که در کناره های عرضی زمین عمان بود به پشت محوطه جریمه ارسال شد و به طارمی رسید در ادامه پاس مهدی به سردار رسید و آزمون در موقعیت گلزنی قرار گرفت. اگر سردار بدون فوت وقت به توپ ضربه میزد شاید گل سوم رقم می خورد اما تعلل و سر توپ بی موقع او موجب شد تا مدافعان عمان از راه برسند و توپ را دور کنند.

دقیقه 86: همکاری سردار و طارمی واقعا دیدنی و جذاب است. در این صحنه مهدی طارمی از سمت چپ زمین حرکت کرد و توپ را به سردار آزمون رساند که او نیز با پاس در عرض مجددا طارمی را در فرصت خوبی قرار داد، اما شوت این بازیکن را فایز الرشیدی برگشت داد و در ریباند نیز شوت کم دقت آزمون با فاصله زیادی به بیرون رفت.

2526