نیمی از درآمد فوتبال اروپا در دست 30 باشگاه بزرگ

نیمی از درآمد فوتبال اروپا در دست 30 باشگاه بزرگ

به گزارش "ورزش سه"، بر اساس گزارش سالانه یوفا کل باشگاه‌های حاضر در لیگ‌های دسته‌یک اروپایی که تعدادشان به 710 باشگاه می‌رسد در سال مالی 2017 رویهم‌رفته 20.11 میلیارد یورو درآمد کسب کرده‌اند اما چیزی در حدود نیمی از این مبلغ تنها درآمد 30 باشگاه بزرگ اروپایی بوده است. در گزارش یوفا همچنین اشاره شده که در 10 لیگ بزرگ اروپایی، شرکتهای شرط‌بندی منبع اصلی تبلیغات روی پیراهن‌های باشگاه‌ها هستند و پاری سن ژرمن از حیث هزینه تبلیغاتی، گران‌ترین  باشگاه اروپایی است.

بر اساس این گزارش، درآمد کل باشگاه‌های اروپایی در سال 2017 1.6 میلیارد یورو افزایش یافته اما این ثروت در دست شمار اندکی از باشگاه‌ها متراکم شده است. درآمد کل 30 باشگاه بزرگ، 7 درصد افزایش یافته و رویهم‌رفته 49 درصد درآمد کل باشگاه‌ها را شامل می‌شود.

منچستریونایتد با 676 میلیون یورو درآمد، در میان باشگاه‌های اروپایی بیشترین درآمد را داشته و رئال مادرید با یک میلیون یورو درآمد کمتر، رتبه دوم فهرست را به خود اختصاص داده.

رده‌های بعدی فهرست بیشترین درآمد باشگاه‌ها به ترتیب در اختیار بارسلونا، بایرن مونیخ، منچسترسیتی، پاری سن ژرمن، آرسنال، لیورپول، چلسی و یوونتوس قرار دارد. همه این باشگاه درآمد سالانه‌ای بالاتر از 400 میلیون یورو داشته‌اند.

چیزی در حدود یک چهارم کل درآمد باشگاه‌های اروپایی در اختیار 20 باشگاه حاضر در لیگ برتر انگلیس بوده است. مجموع درآمد این باشگاه‌ها به 5.3 میلیارد یورو بالغ می‌شود. به این ترتیب لیگ برتر عنوان ثروتمند‌ترین لیگ اروپا را به خود اختصاص داده است.

رده‌های بعدی جدول ثروتمند‌ترین لیگهای اروپایی به ترتیب به لالیگا (2.9 میلیارد یورو)، بوندس‌لیگا (2.8 میلیارد یورو)، سری آ (2.2 میلیارد  یورو) و لو شامپیونا (1.6 میلیارد یورو) تعلق دارد.