ایران صفر - عراق صفر ؛ ایران صدر نشین ماند/ بازی کلاسیک فوتبال آسیا بی برنده

ایران صفر - عراق صفر ؛ ایران صدر نشین ماند/ بازی کلاسیک فوتبال آسیا بی برنده

وب سایت رسمی فوتبالی- شاید بتوان گفت از امروز جام ملتها برای ایران آغاز شد. پیکار سنتی ایران و عراق که در پایان برنده ای نداشت و دو تیم بدون اینکه موفق به زدن گلی شوند به تقسیم امتیازات رضایت دادند. البته با این نتیجه تیم ملی در صدر جدول باقی ماند و حالا باید منتظر حریف خود در یک هشتم نهایی باشد.

در این بازی کارلوس کی روش باز هم ترکیب تیمش را دستخوش تغییر کرد و این بار زوج خط دفاعی خود را با کنعانی زادگان و مجید حسینی روانه میدان کرد. وریا باز هم در دفاع راست قرار داشت اما در دفاع چپ میلاد محمدی فرصت بازی را بدست آورد و احسان حاج صفی یک کارته روی نیمکت نشست.

در خط میانی تغییرات بیشتر بود و برای اولین بار و بسان جام جهانی با دو هافبک میانی (دفاعی) به میدان رفتیم. روزبه چشمی بر خلاف جام جهانی که در دفاع میانی قرار داشت، این بار یک خط جلوتر رفت و به عنوان هافبک دفاعی انجام وظیفه کرد. امید ابراهیمی هم به نوعی جای اشکان دژآگه را گرفت و همچنین بازوبندش را! البته در جام جهانی هر دو هافبک میانی تیم ملی بیشتر در زمین خودی می ماندند و به پِرِس حریف مشغول می شدند اما امروز امید ابراهیمی وظایف تهاجمیش بیشتر از کارهای دفاعیش بود!

سامان قدوس مانند بازی قبلی فیکس بازی کرد و سورپرایز امروز ترکیب علیرضا جهانبخش بود که در پست مورد علاقه اش یعنی بال راست قرار گرفت. وحید امیری هم در بال چپ قرار داشت و بالاخره سردار آزمون که یارغارش مهدی طارمی را در کنار خود نمی دید و تک مهاجم تیم ملی بود.

در جریان بازی نیز تیم ملی در مجموع توپ و میدان را در اختیار داشت و عراقی ها بیشتر دفاع می کردند. روندی که تا دقیقه 60، 65 بازی ادامه داشت و البته بعد از آن عراقی ها سوار بر بازی شدند و برای صدرنشینی تلاش بیشتری می کردند. تلاشی که بی ثمر بود و البته علیرضا بیرانوند در یکی دو صحنه سد محکمی در تقابل با مهاجمین فرصت طلب حریف بود.

تعویض های تیم ملی هم در این بازی تاثیر جدی در روند بازی نداشتند. مهدی طارمی که زودتر از ترابی و اشکان به بازی آمد نتوانست با سردار زوج خطرناک بازی های قبلی را تکرار کند و ترابی هم به خوبی از سوی عراقی ها مهار می شُد. اشکان هم در 10 دقیقه پایانی به جای روزبه به زمین آمد و توانست روند هجومی عراقی ها را کنترل کند.

در مجموع می توان گفت کارلوس کی روش با بازی دادن به نفرات جدید به دو هدف خود رسید؛ اول اینکه نفرات بیشتری از تیمش را محک زد و با یک سیستم جدید به میدان رفت و در وهله دوم باز هم به سرمربیان تیم های دیگر این موضوع را خاطرنشان کرد که تا لحظه اعلام ترکیب نمی توانند دست او را بخوانند.

با این حال باید به انتظار نشست و دید سرانجام تصمیمات این مربی پرتغالی برای تیم ملی چه خواهد بود؟


جام ملتهای آسیا 2019

ایران - عراق

چهارشنبه 26 دیماه 1397

دبی، ورزشگاه آل‌مکتوم دبی ساعت 19:30

تیم داوری: روشن ایرماتوف(ازبکستان)؛ کمک‌ها: عبدوخامیدولو رسولوف و سایدوف؛ داور چهارم: سرگی گریشنکو(قزاقستان)؛ کمک داوران پشت دروازه: والنتین کووالنکو(ازبکستان) و تانتاشف ایلگیز. 

کارت:

کارت زرد برای امجد عطوان کاظم دقیقه 33 از عراق

کارت زرد برای سامان قدوس دقیقه 39 از ایران

کارت زرد برای وحید امیری دقیقه ۶۷ از ایران

کارت زرد برای احمد ابراهیم دقیقه ۷۸ از عراق

کارت زرد برای علی عدنان دقیقه ۸۲ از عراق


ترکیب ایران: علیرضا بیرانوند، محمدحسین کنعانی‌زادگان، سید مجید حسینی، وریا غفوری، میلاد محمدی، روزبه چشمی ( ۸۰- اشکان دژاگه)، امید ابراهیمی، علیرضا جهانبخش ( ۶۳- مهدی طارمی)، وحید امیری، سامان قدوس و سردار آزمون.

سرمربی: کارلوس کی روش


ترکیب عراق: جلال حسن، احمد ابراهیم، علی فائز، علی عدنان، صفا هادی، احمد یاسین (۴۶- بشار رسن)، مهند علی (۷۰- علا عباس)، طارق همام، امجد عطوان، حسین السائدی، علا علی 

سرمربی: سرچکو کاتانتس


گل


دقایق حساس:

دقیقه 12: بازی با هیجان و استرسی دربی گونه آغاز شد تا دو تیم در ده دقیقه ابتدایی هیچ خطر جدی روی دروازه های هم ایجاد نکنند. در این لحظه از بازی، ضربه کاشته سامان قدوس به دیوار دفاعی خورد تا در ادامه و بصورت اتفاقی توپ در کانال راست عراقی ها زیر پای وحید امیری بیفتد. وحید هم بدون مزاحمت، یک سانتر تَر و تمیز رو روی پیشانی سردار آزمون فرستاد اما هد چَکُشی سردار آن چیزی نبود که انتظارش را داشتیم. توپ با فاصله از روی دروازه جلال حسن به اوت رفت.

دقیقه 18: وحید امیری در این دقایق پرتلاش نشان داده و به نظر می رسد به دنبال جبران آن پنالتی از دست داده در دوره قبلی بازیهاست! او در این لحظه از بازی اوت بلندی را روی دروازه عراق پرتاب کرد که این بار ضربه سر کنعانی‌زادگان در دستان جلال حسن جای گرفت.

دقیقه 23: ارسال کرنر قدوس را عراقی ها دفع کردند تا در پشت محوطه جریمه امید ابراهیمی برای زدن ضربه سر بلند شود. باز هم خطای بازیکنان حریف و هل دادن طارق همام باعث شد تا ضربه ایستگاهی مناسبی برای تیم ملی بدست بیاید. مانند ضربه قبلی باز هم سامان پشت توپ ایستاد؛ او این بار ضربه را بهتر نواخت اما پرش درجای بازیکن عراقی مانع از ادامه مسیر توپ شد. 

دقیقه 27: توپ در یک رفت و برگشت داخل محوطه جریمه عراق به امید ابراهیمی رسید. مدافع یارگیر عراق از پشت کاپیتان تیم ملی در این بازی را شارژ کرد اما ایرماتوف اعتقادی به خطای پنالتی نداشت. این اتفاق دقیقا روبروی چشمان کمک داور پشت دروزاه افتاد!

دقیقه 35: اولین ضربه به چارچوب عراقی ها در اواخر نیمه اول شکل گرفت. در این لحظه از بازی، شوت زمینی احمد یاسین با فاصله کمی از کنار تیرک عمودی دروازه بیرانوند به بیرون رفت.

دقیقه 38: ارسال ایستگاهی عراقی ها روی دروازه ایران با ضربه سر خطرناک مهند علی از کنار تیر عمودی دروازه ایران به خارج رفت.

دقیقه 42: باز هم پرتاب بلند اوت از وحید امیری و دفع اشتباه بازیکن عراق توپ را روی پای سردار انداخت. شوت سردار بلوکه شد و توپ در موقعیت مناسبی به جهانبخش رسید. شوت روپا و مکحم علیرضا با فاصله ای کمتر از یک متر از روی تیر افقی دروازه به اوت رفت تا بهترین موقعیت تیم ملی در این نیمه از دست برود.

دقیقه 45: پرتاب اوت امیری را احمد ابراهیم به شکل ناقص دفع کرد. جهانبخش هم توپ را نزد تا آخرین بازیکن در محوطه جریمه صاحب توپ شود. سردار آزمون با ضربه ای از بغل و روی هوا توپ را به بدن صفا هادی کوباند که توپ پس از برخورد به زمین به دستان شماره 7 عراق برخورد کرد. بازیکنان ایران در این صحنه اعتقاد به خطای هند و ضربه پنالتی داشتند.

دقیقه 2+45: بیرانوند شوت حسین السعیدی را در اختیار گرفت و با پرتاب بلند سردار آزمون را در زمین عراق صاحب توپ کرد. اما در این صحنه مهاجم تیم ملی تک و تنها بود و عراقی ها موقعیت را از سردار گرفتند.

نیمه دوم:

دقیقه ۴۸: باز هم پرتاب بلند اوت وحید امیری و باز هم شوت بازیکنان ایران و باز هم برخورد توپ به دستان صفا هادی! و البته باز هم داور اعتقاد به خطای هند و ضربه پنالتی نداشت.

دقیقه ۵۰: ارسال خطرناک از جناح راست ایران روی دروازه تیم ملی و خروج جسورانه بیرانوند که در شرایطی سخت توپ را یکضرب برای خود کرد.

دقیقه ۶۶: ارسال از کناره ها و دفع اشتباه کنعانی زادگان توپ را پشت محوطه جریمه تیم ملی به محمد علی رساند و ضربه زمینی او را بیرانوند درازکش در اختیار گرفت.د

دقیقه۷۶: شوت زمینی بشار رسن دقت لازم را نداشت و از کنار دروازه ایران به اوت رفت.

دقیقه 77: عجب دفع توپی کرد بیرانوند!! سانتر دقیق و پای چپ طارق همام از جناح راست زمین و ضربه سر علاء عباس را بیرانوند با واکنش تماشایی از کنج دروازه ایران به کرنر فرستاد.

دقیقه79: شوت روی پای ترابی کم دقت بود و از کنار تیرک عمودی دروازه عراق به بیرون رفت.

دقیقه 83: سانتر دژاگه از روی ضربه ایستگاهی با ضربه سر آزمون به بیرون رفت.

2526