گزارش ویژه/ پدیده ایران در جام ملت‌ها چه کسی خواهد بود؟/ شانس قدوس بیشتر است!

گزارش ویژه/ پدیده ایران در جام ملت‌ها چه کسی خواهد بود؟/ شانس قدوس بیشتر است!

وب سایت رسمی فوتبالی- لیست نهایی تیم ملی برای حضور در جام ملت‌های آسیا اعلام شد و کارلوس کی‌روش تقریبا مطابق آنچه انتظار می‌رفت، بازیکنان نهایی خود را انتخاب کرد. 

به گزارش سایت فوتبالی، سرمربی تیم ملی ترجیح داد اغلب بازیکنانی را که با آنها در سال‌های اخیر کار کرده با خود به امارات ببرد و البته در این میان مجبور به گنجاندن یکی دو نام جدید نیز شد.

در لیست اعلام شده توسط کی‌روش، تنها چهار بازیکن در جام جهانی قبل حضور نداشته‌اند: وریا غفوری، احمد نوراللهی، کنعانی‌زادگان و پیام نیازمند. غفوری و کنعانی هم پایه ثابت اغلب اردوهای تیم ملی در چند سال اخیر بوده‌اند و تنها فرصت حضور در جام جهانی را پیدا نکردند. در چنین شرایطی که احتمال بازی کردن پیام نیازمند نیز تقریبا صفر است، تنها یک بازیکن جدید در بین بازیکنان فعلی فرصت پدیده شدن خواهد داشت و آن هم احمد نوراللهی است که در غیاب سعید عزت‌اللهی شانسی زیادتر از بقیه بازیکنان تازه دعوت شده برای بازی خواهد داشت. با این حال فقط نوراللهی نیست که می‌تواند پدیده تیم ملی در امارات باشد چرا که چند بازیکن دیگر نیز در لیست تیم ملی وجود دارند که اگرچه در اردوهای مختلف توسط کی‌روش دعوت شده‌اند اما فرصت بازی کردن چندانی به دست نیاورده‌اند.

مهدی ترابی و سامان قدوس از جمله بازیکنانی هستند که هنوز فرصت درخشش در ترکیب تیم ملی را به دست نیاورده‌اند و بعید نیست چنانچه کی‌روش استفاده از آنها را به بازیکنان همیشگی ترکیب تیمش ترجیح دهد، بتوانند با درخشش خود ستاره و پدیده تیم ملی در جام ملت‌ها شوند. ترابی به دلیل ضعف در انجام وظایف دفاعی مدنظر کی‌روش هنوز نتوانسته رقیبانی همچون وحید امیری،جهانبخش وطارمی را کنار بزند اما حضور در یک تورنمت آسیایی که در آن احتمالا ایرانی بازی‌هایی بیش از سه بازی در آن انجام می‌دهد باعث خواهد شد تا کی‌روش به ترابی اعتنای بیشتری کند. ضمن اینکه وحید امیری و مهدی طارمی نیز فصل خوبی را در تیم های باشگاهی خود سپری نکرده‌اند و این موضوع می‌تواند به نفع ترابی تمام شود. همین شرایط برای قدوس نیز وجود دارد با این تفاوت که قدوس نیم فصل خوبی را در لوشامپیونه سپری کرده و نشاندن او بر روی نیمکت کار بسیار سختی خواهد بود. قدوس قادر است تا آسیا را متحیر تکنیک و سبک بازی خود کند به شرط آنکه کی‌روش در مصاف با حریفان آسیایی او را به بازیکنانی که قابلیت دفاعی و جنگندگی بیشتر دارند ترجیح دهد.

جام جهانی روسیه محلی برای درخشش چند بازیکن تیم ملی شد: بیرانوند، مجید حسینی، امید ابراهیمی و وحید امیری. مجید حسینی به واسطه مصدومیت روزبه چشمی راه به ترکیب اصلی تیم ملی پیدا کرد و همین موضوع درخشش این مدافع را در پی داشت. حالا مصدومیت سعید عزت‌اللهی می‌تواند موجبات درخشش روزبه چشمی و یا احمد نوراللهی را در ترکیب تیم ملی فراهم کند. اگر کی‌روش نخواهد حاج‌صفی را در پست هافبک دفاعی به کار گیرد، باید از بین چشمی و نوراللهی یکی را برای بازی در کنار امید ابراهیمی انتخاب کند که شانس چشمی به دلیل سابقه حضور بیشتر در اردوهای تیم ملی بیشتر است. ممکن هم است که کی‌روش استفاده از یک هافبک دفاعی را در بازی های آسیایی دنبال کند که در آن صورت شانس بازی کردن چشمی و نوراللهی کم خواهد شد.

از دیگر گزینه‌هایی که ممکن است تحت شرایط خاص پدیده ایران در جام ملت‌ها شود، امیر عابدزاده است. عابدزاده‌ای که حالا پس از کنار زدن رشید مظاهری و حسین حسینی تبدیل به دروازبان دوم تیم ملی شده است. بدون شک بیرانوند دروازبان اول ایران در امارات خواهد بود اما تحت شرایط خاص اگر فرصت بازی به عابدزاده برسد او شانس درخشش و تبدیل شدن به پدیده ایران در جام ملت‌هارا خواهد داشت.

گزارش از حجت شفیعی