بعد از اخراج ریکارد، مورینیو تا یک قدمی هدایت بارسا پیش رفته بود؛ اما کرویف، پپ را برگزید

بعد از اخراج ریکارد، مورینیو تا یک قدمی هدایت بارسا پیش رفته بود؛ اما کرویف، پپ را برگزید

سایت رسمی فوتبالی-  در بخشی از مستند «توپ را بگیر، توپ را پاس بده» که در آن به مرور موفقیتهای بارسلونا زیر نظر پپ گواردیولا پرداخته شد، به مسائل متعددی اشاره شد که شاید کمتر کسی درجریان آنها باشد.

در سال 2008 و بعد از برکناری فرانک ریکارد از سمت سرمربیگری بارسلونا، گویا نام ژوزه مورینیو به عنوان یکی از گزینه های محتل دردست گرفتن هدایت تیم کاتالان روی میز بوده؛ اما در نهایت خوان لاپورتا، رئیس وقت بارسلونا ترجیح داده تا به پپ گواردیولا اعتماد کند.

خوان لاپورتا با یادآوری آن روزها دراین رابطه گفته:« کار انتخاب سرمربی جدید تیم حسابی سخت و پیچیده شده بود. در هیئت مدیره، عده ای ژوزه مورینیو را ترجیح می دادند. تقریبا 4 یا 5 نفر از مورینیو دفاع می کردند و می گفتند:" ما به یک سرمربی نتیجه گرا نیاز داریم." و نایب رئیس ورزشی باشگاه هم با مورینیو تماس گرفته بود و جلسه ای با او در شهر ویگو هماهنگ کرده بود.»

درآن زمان مارک اینگلا نایب رئیس ورزشی بارسلونا بود. او در مورد آن اتفاق می گوید:« مورینیو پیش از آن عملکرد خیلی خوبی در چلسی داشت و درآن زمان بیکار بود.در آن زمان او از سیستم 3-3-4 در تیمهایش استفاده می کرد و یک پاورپوینت برای ما آماده کرده بود که در آن تاکتیکهای بازیکنانش و حرکات آنها را توضیح می داد. من مطمئن بودم که او می توانست در بارسلونا به موفقیت برسد.»


اما تصمیم نهایی را برای انتخاب سرمربی بارسا به عنوان جانشین ریکارد را یوهان کرویف گرفت. ارتباط لاپورتا با کرویف فراتر از دوستی بود. رئیس باشگاه به حرفهای کرویف باور داشت. درآن زمان کرویف به لاپورتا گفت:« سرمربی تیم تو درتیم پایه ای تان است. همین حالا او را سرمربی تیم اصلی کنید.»

لاپورتا هم درمورد آن روزهای پرفرازونشیب گفت:« ما به فلسفه کرویف و درک او از فوتبال وفادار بودیم. من از کرویف پرسیدم:" فکر می کنید گواردیولا آمادگی اش را دارد؟" تکسیکی بگیرستاین پاسخ مثبت داد. کرویف هم گفت:" بله، ما خیلی پپ را می بینیم." در همان زمان ها بود که ژرژ مندس، مدیربرنامه های مورینیو با من تماس گرفت و به من گفت:«ببین، مورینیو را به عنوان سرمربی تیمتان می خواهید یا نه؟اگر پاسختان مثبت است، می دانی که اگر او را می خواهید، باید با هم صحبت کنیم.» ولی من به او گفتم که نه، پپ گواردیولا سرمربی بارسا خواهد شد.»

لاپورتا ادامه داد:« من به پپ گفتم که می خواهم او سرمربی تیم شود و پپ بین شوخی و جدی به من گفت:"می دانی که اگر مرا سرمربی تیم کنی، تمام جامها را فتح می کنم"

ارتباط مورینیو با تیم پایه ای بارسا در دوران حضورش درنوکمپ

در آن زمان مورینیو، بارسلونا و تیم پایه ای اش را حسابی دوست داشت؛ چون سالها قبل از آن به عنوان دستیار در باشگاه کاتالان کار کرده بود. ژاوی ارناندس دراین رابطه گفته:« مورینیو به ما، جوانان تیم بارسلونا کمکهای زیادی کرده بود. فان خال گهگاهی او را به تمرینات بارسای بی می فرستاد تا تیم پایه ای را تمرین بدهد. همه ما تمرینات حفظ توپ، به گردش درآوردن توپ، مالکیت توپ و جایگیری ها را زیر نظر مورینیو انجام می دادیم.»


ویکتور والدس هم با یادآوری آن روزها گفته:« من در تیم جوانان بودم و یک بار در هفته مورینیو تیم را تمرین می داد. او هم همان فلسفه و همان تاثیرگذاری فوتبالی و همان ایده های مشابه را داشت.» 

6363