راز موفقیت مسی در زدن ضربات ایستگاهی چیست؟ 3 تغییر در سبک ضربه زدن به توپ

راز موفقیت مسی در زدن ضربات ایستگاهی چیست؟  3 تغییر در سبک ضربه زدن به توپ

سایت رسمی فوتبالی- لیونل مسی ستاره آرژانتینی بارسلونا تا به امروز 407 بار پشت ضربات ایستگاهی قرار گرفته و از این 407 ضربه، 32 ضربه را تبدیل به گل کرده است. این آماری استثنایی و خیره کننده برای این بازیکن توانا به حساب می آید.

درهر دیداری که داوران یک ضربه ایستگاهی به نفع بارسلونا اعلام می کنند، دروازه بان تیمهای حریف استرس می گیرند. حالا دیگر باید مسی را متخصص شماره یک زدن ضربات ایستگاهی مستقیم در سالهای اخیر دانست. او توپ را می کارد، نشانه می گیرد، سرش را بلند می کند، بدنش را می کشد و به سادگی به توپ ضربه می زند؛ آن را از دیواره دفاعی حریف عبور داده و به تور دروازه رقیب می کوبد.

نمایشهای جادویی مسی در زدن ضربات ایستگاهی مستقیم از فصل 9-2008 آغاز شد. در آن زمان مسی بعد از زدن سیزده ضربه ایستگاهی (درطول 3 فصل ) توانست اولین گلش را از روی این ضربات به ثمر برساند و از آن زمان به بعد روند گلزنی اش از روی ضربات ایستگاهی دائما بهتر و بهتر شده. یازده فصل متوالی است که این ستاره آرژانتینی موفق می شود تا دست کم یک گل از روی ضربات ایستگاهی به ثمر برساند و از 407 تلاشش، 32 بار موفق به گلزنی شده

ضربات ایستگاهی مسی در کارنامه ورزشی اش:

فصل                  تعداد ضربات ایستگاهی                    تعداد گل از روی ضربات ایستگاهی

5-  2004                       0                                             0 

6   -2005                      1                                              0

7-   2006                      1                                              0

8-  2007                      5                                              0

9-  2008                       7                                              1

10-  2009                      16                                            2

11-  2010                        21                                             1

12- 2011                        49                                            3

13- 2012                       44                                            3

14- 2013                       36                                            3

15- 2014                        50                                            2

16-  2015                       42                                            4

17- 2016                        45                                            2

18- 2017                        72                                            7

19-  2018                        19                                            4

در دو فصل اخیر راندمان گلزنی مسی از روی ضربات ایستگاهی فوق العاده بوده. دلیلش هم فقط این نیست که در طول این سالها تبدیل به ضربه ایستگاهی زن اصلی تیمش شده و ضربات ایستگاهی بیشتری می زند، بلکه او استراتژی اش در زمان ضربه زدن به توپ را تغییر داده است و با دقت بیشتری به توپ ضربه می زند.

در طول این سالها مسی تمرینات بیشتری را برای زدن ضربات ایستگاهی دقیقتر انجام می دهد و جالب اینجاست که از زمانی که داوران برای مشخص کردن محل کاشت توپ و تشکیل دیواره دفاعی از اسپری استفاده می کنند، آمار گلزنی مسی از روی ضربات ایستگاهی بهبود چشمگیری داشته.

استفاده داوران از اسپری برای مشخص کردن محل تشکیل دیواره دفاعی باعث بهبود راندمان گلزنی مسی از روی این ضربات شده. حالا که دیواره دفاعی دقیقا در فاصله 9متر و 15 سانتی متری تشکیل می شود، مسی بهتر ازهمیشه است و به ندرت می توان ضربه ای ایستگاهی از مسی را به یاد آورد که به تیرک خورده باشد.

او درعین حال سبک ضربه زدنش به توپ را تغییر داده. هرفردی برای آنکه بتواند ضربه ایستگاهی دقیق و ایده آلی را بزند باید چند مهارت را همزمان با هم به کارگیرد: قدرت، جایگیری، قدرت شوت، تعادل و دید خوب. 

یکی از تغییراتی که مسی در زدن ضربات ایستگاهی اش اعمال کرده، پای تکیه گاه و حامی اش است (با زاویه 50 درجه) و این نکته حتی مهم تر از شوت اوست. در تمرینات ابتدایی مسی، پای حامی او (پای راست) تعادل تمام بدنش را روی زمین حفظ می کرد و با  بخش خارجی کفشش روی زمین می ایستاد واین باعث می شد تا او تعادلش را از دست داده وکنترل دقیقی روی شوتش نداشته باشد. اما حالا او قبل از ضربه زدن به توپ، تقریبا تمام کفشش را روی زمین قرار می دهد و روی آن می ایستد .

مسی برای افزایش دقت شوتهایش، مدل قرارگیری اش پشت توپ را تغییر داده. او قبل از ضربه زدن به توپ، دقیقا مقابل توپ می ایستد و بدنش، شانه ها و قفسه سینه اش را صاف می کند تا ضربه خوبی به توپ بزند. به علاوه چرخش بدن او در هنگام ضربه زدن به توپ مثل قبل نیست.

6363