فن دایک و تکلی که از هزار دریبل موثرتر بود

فن دایک و تکلی که از هزار دریبل موثرتر بود

به گزارش "ورزش سه"، لیورپول شب گذشته در دیداری که حکم مرگ و زندگی برای این تیم داشت، مقابل ناپولی قرار گرفت؛ دیداری که برای صعود به مرحله بعد، به پیروزی در آن نیاز داشت؛ اما چیزی نمانده بود در همان دقایق ابتدایی، این اتفاق به یک ماموریت غیرممکن تبدیل شود.

همه چیز از تکل خشن فن دایک روی دریس مرتنس شروع شد و می توانست دقیقه 14 را برای آنفیلد، تبدیل به یک کابوس کند.

وقتی روی یک پاس عمقی توپ به مرتنس رسید تا موقعیتی خوب نصیب ناپولی شود، مدافع تنومند هلندی با تکلی به موقع اما خشن، ستاره بلژیکی را متوقف کرد. موقعیت از ناپولی گرفته شد و مرتنس هم نقش بر زمین شده بود. اتفاقی که هرچند هواداران حاضر در ورزشگاه را ذوق زده کرد، اما ممکن بود تاوان سنگینی در پی داشته باشد.

فن دایک بهت زده به نظر می رسید و اسکومینا، داور بازی نیز بدون حرکت ایستاده بود. او سپس دست در جیب خود کرد و کارت زرد را به فن دایک نشان داد. کارتی که می توانستد به رنگ پیراهن قرمز مدافع هلندی باشد و خیلی زود کار لیورپول برای پیروزی دشوارتر از گذشته شود.

تکل فن دایک را می توان شبیه به تکل فیل جاگیلکا، مدافع اورتون در هفته ابتدایی فصل، روی دیوگو خوتا دانست که به اخراج او منجر شد. قطعا داوری دیگر غیر از اسکومینا حرکت فن دایک را با کارت قرمز جریمه می کرد.

برای لحظاتی، فن دایک گیج و حیران به نظر می رسید؛ ولی خیلی زود خود را پیدا کرد و دوباره تبدیل به رهبر خط دفاعی قرمزها شد. کسی که سر و پاهای او همه جا هستند و نقطه اطمینان بخشی برای لیورپول محسوب می شود. مدافعی که به خوبی می تواند هم تیمی هایش را در زمین هدایت کند. گران ترین مدافع دنیا که ثابت کرده ارزش پرداخت 75 میلیون پوند را داشته است. 

بسیاری معتقد بودند که پرداخت این مبلغ برای فن دایک، دور ریختن پول بوده است؛ اما پس از گذشت نزدیک به یک سال می توان گفت که بدون شک، لیورپول پس از جذب فن دایک به تیمی متفاوت تبدیل شده است. تیمی که گل زدن به آن دیگر ساده نیست.

یک سال پیش لیورپول در آخرین بازی مرحله گروهی خود، هفت گل به اسپاراتک مسکو زد. ستاره آن بازی کاپیتان کوتینیو بود که هت تریک کرد. کمی بعد او با انتقالی 146 میلیون پوندی راهی بارسا شد و جالب اینکه سران لیورپول این مبلغ را برای جذب یک مدافع (فن دایک) و یک دروازه بان(آلیسون) هزینه کردند و حتی مبلغی اضافه نیز باقی ماند.

کوتینیو قدرتی جادویی در میانه میدان داشت و نبود او شاید هنوز هم حس شود؛ ولی کلوپ مبلغ حاصل از فروش او را برای تقویت نقاطی که تیمش در آن ضعف داشت، هزینه کرد و اکنون نتیجه اش را هم می بیند.

فن دایک بدون شک رهبر لیورپول برابر ناپولی بود. هیچکس قدرت ذهنی او را در لیورپول ندارد. تکل او بی مهابا و خشن، ولی به موقع بود و در مابقی زمان ها نیز به خوبی، تمام  یک سوم ابتدایی زمین برای لیورپول را پوشش داده بود. حتی در ابتدای بازی، فن دایک به وضوح، مهاجمان خطرناک ناپولی چون مرتنس، اینیسنیه و کایه خون را عصبی کرده بود.

او همواره به مدافعان کناری تیمش از جمله رابرتسون پوشش می داد و دو بار نیز به او تذکر داد که تمرکز خود را حفظ کند و مرتکب اشتباه نشود که نشان از قدرت رهبری اش در تیم دارد. هر زمان که فن دایک را در زمین مشاهده می کردید، دقیقا همان جایی حضور داشت که می بایست.

تنها باری که او اشتباه کرد، در وقت های اضافه بود که آلیسون با آن سیو فوق العاده، اجازه نداد تا میلیک، شب درخشان لیورپول را به یک کابوس بدل کند.

با فن دایک، کلوپ حالا می تواند به رویاپردازی های خود در فصل جاری و سال های آتی ادامه دهد. کسی چه می داند؟ شاید همین خرید 75 میلیون پوندی بتواند ضامن قهرمانی لیورپول در انگلیس پس از بیش از دو دهه شود.