ال‌کلاسیکوی فوتبال ایران؟! عنوان‌ها را بذل و بخشش نکنیم!

ال‌کلاسیکوی فوتبال ایران؟! عنوان‌ها را بذل و بخشش نکنیم!

وب سایت رسمی فوتبالی- بذل و بخشش عنوان های پرطمطراق و دهن پر کن به اتفاقات و رویدادهای فوتبال ایران، رویه ای است که رسانه ها برای جذاب تر کردن این رویدادها در پیش می گیرند. اطلاق ال‌کلاسیکوی فوتبال ایران به بازی پرسپولیس و سپاهان نیز بخشی از همین رویه است.

مشخص نیست اولین بار کدام رسانه و کدام چهره رسانه ای در ایران به صرافت ابداع عنوان« ال‌کلاسیکوی ایران» افتاد و چه شد که او این عنوان را به بازی پرسپولیس و سپاهان بذل و بخشش کرد. کلاسیک‌ترین و قدیمی ترین جدال فوتبالی ایران جدال دربی تهران بین آبی‌ها و قرمزهای پایتخت است و اگر قرار به استفاده از عنوان ال‌کلاسیکو برای یک بازی در فوتبال ایران باشد، دربی تهران بهترین و مناسب‌ترین گزینه به نظر می رسد.

فوتبال باشگاهی ایران به دلیل عمر محدود بسیاری از باشگاه‌ها چندان قدمت تاریخی ندارد. در تاریخ فوتبال ایران در حدود سی دوره لیگ سراسری برگزار شده است. برای فوتبالی با چنین قدمت، دیگر اطلاق ال‌کلاسیکو به یک بازی باشگاهی یک نوع شوخی محسوب می شود.

جدال پرسپولیس و سپاهان از دهه هشتاد و از زمانی که سپاهان سری بین سرها درآورد جذاب شد. تا قبل از آن سپاهان برای پرسپولیس و استقلالی حریفی همچون سایر تیم های باشگاهی بود. یقه‌گیری سپاهان از دو بزرگ فوتبال ایران در دهه هشتاد و سپس قهرمانی های این تیم در لیگ برتر باعث شد بازی های دو تیم سرخابی با سپاهان جذابیت های تازه و مضاعفی پیدا کند. در این میان سه بازی حساس بین پرسپولیس و سپاهان در سه فصل متوالی که شامل فینال جام حذفی در سال ۸۵، نیمه نهایی جام حذفی در سال ۸۶ و فینال لیگ در سال ۸۷ بود رقابت بین این دو تیم را داغ کرد و باعث شد تا قرمزها به سپاهان به چشم یک رقیب جدی نگاه کنند و هواداران این تیم در کری‌های خود گوشه چشمی هم به زردهای اصفهانی داشته باشند. دهه هفتاد سپاهان حریفی معمولی برای سرخابی ها بود و بدین ترتیب جدالی با حساسیت و عمری ده پانزده ساله نمی تواند پرچمدار ال‌کلاسیکو در فوتبال ایران باشد. سال ها باید بگذرد تا بتوان به رقابت پرسپولیس و سپاهان، یا استقلال و سپاهان و یا رقابت هر دو تیم دیگری غیر از دو تیم محبوب پایتخت عنوانی همچون ال‌کلاسیکو داد. به یاد داشته باشیم که دربی تهران ال‌کلاسیکوی فوتبال ایران نیز است.

یادداشت: حجت شفیعی/ وب سایت فوتبالی