گزارش ویژه/ 72 ساعت سر درگمی؛ در انتظار شنبه عجیب فوتبال ایران

گزارش ویژه/ 72 ساعت سر درگمی؛ در انتظار شنبه عجیب فوتبال ایران

وبسایت رسمی فوتبالی- بنا بر تجربه هروقت در ارگانهای فوتبالی ایران جلساتی فوری تشکلی شود باید منتظر یک اتفاق و حادثه بزرگ باشیم.

به گزارش سایت فوتبالی، ساعت 16 دیروز جلسه هیات رییسه فدراسیون فوتبال در سکوت کامل خبری در مرکز ملی فوتبال آغاز شد. فریدون اصفهانیان آخرین عضوی بود که خودش را به جلسه رساند. حدود ساعت 19 بود که جلسه تمام شد و اولین نفر محمود شیعی با چهره ای مثبت و مثل همیشه از جلسه خارج شد. شیعی مدیرعامل پیکان در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر محتوای جلسه گفت: اطلاعات جلسه را از آقای تاج بخواهید! محمود شیعی که همیشه پاسخگو بود این بار از پاسخگویی شانه خالی کرد. نفر بعد رئیس سابق همیشه خندان، علی کفاشیان نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال بود که او هم صحبتی نکرد و گفت سوالات را از رئیس فدراسیون فوتبال و مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال بپرسید! در ادامه محمود اسلامیان عضو عادی هیات رئیسه و همشهری مهدی تاج هم بر خورد مشابهی داشت و چهره در هم کشیده اش نشان می داد خروجی جلسه چندان به مذاق او و سایر دوستانش خوش نیامده و انگار اوضاع خیلی بدتر از حد تصورات است. پس از اسلامیان نوبت به بهاروند و طالقانی می رسد. طالقانی لام تا کام حرف نزد و سوار بر خودروی بهاروند فقط نظاره گر است اما رئیس سازمان لیگ یک کد خاص می دهد و از دو خبرنگار حاضر در مرکز ملی می خواهد نقل قولش منتشر نشود. اما سخنانش نشان می داد او هم آخر قصه را می داند. فریدون اصفهانیان سوار بر خودروی مدل بالایش همان طور که آمده بود بدون هیچ واکنشی محل را ترک می کند. تمامی واکنش ها نشان از جلسه ای سنگین و فضایی نا امیدانه دارد. حتما می دانید که مهدی تاج، علی کفاشیان، محمود اسلامیان، فریدون اصفهانیان، طالقانی به همراه محمد رضا ساکت بازنشسته های فدراسیون فوتبال هستند و البته باز هم می دانید که این چند نفر از صندلی هایشان تا به این لحظه که گزارش تنظیم می شود، دل نکنده اند!

تاج هم صحبت نکرد

سر انجام نوبت به آمدن رئیس فدراسیون فوتبال می رسد. مهدی تاج با اتومبیل قدیمی کی روش به سرعت مرکز ملی فوتبال را ترک می کند و حتی حاضر به لحظه ای توقف نمی شود چه برسد به اینکه بخواهد با کسی حرف بزند. برخی می گویند که شیشه عمر حضور حضور مهدی تاج در راس سکان مدیریت فوتبال ایران حوالی شکستن است و برخی می گویند تاج با ماده شصت در راس کار می ماند. چند دقیقه پس از اینکه تاج جلسه را ترک می کند گزارشی از جلسه مهدی تاج و اعضای هیات رئیسه در سایت فدراسیون فوتبال منتشر می شود. گزارشی که دو نکته دارد. نکته اول این است که اعضا درباره تاریخ برگزاری مجمع عمومی عادی فدراسیون فوتبال اعلام نظر کردند که مقرر شد این مجمع در روزهای نخستین دی ماه برگزار شود. نکته دوم مبحث قانون منع بکارگیری بازنشستگان است که سایت فدراسیون فوتبال نوشته است این مساله مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال در این باره با اشاره به ارسال دو نامه قبلی به وزیر محترم ورزش و جوانان مبنی بر ادامه فعالیت هیات رئیسه فدراسیون بار دیگر ضمن تاکید بر رعایت قانون و اولویت بودن آن تصریح کردند در انتظار اعلام نظر وزیر محترم ورزش و جوانان حهت ادامه فعالیت خود هستند تا طبق نظر وزیر ورزش عمل شود.

توپ در زمین وزیر ورزش و جوانان

تیم مدیریتی  که حالا بنا بر قانون فقط تا 15 آذر ماه مهلت دارند تا در پست فدراسیون باقی بمانند، تشکیل  مجمع عادی را به روزهای نخستین دی ماه موکول کرده اند. در حالی که شاید در روز مجمع عادی اتفاقات دیگری در فوتبال ایران افتاده باشد. از سوی دیگر تعیین تکلیف نهایی بر عهده وزارت خانه و شخص وزیر گذاشته شد تا او به نامه و کسب تکلیف فدراسیون فوتبال پاسخ دهد اما این کاربا ایجاد حساسیت ها نسبت فدراسیون فوتبال ایران که بنا بر اخبار منبع داخلی دارد دقیقا مصداق بارز دخالت نهادهای بیرونی در فوتبال محسوب می شود و بعید نیست باعث تعلیق فوتبال ایران شود.

بمانند ممکن است به دردسر بیفتند

با توجه به ابلاغ قانون منع به کارگیری بازنشستگان و مخصوصا تبصره سوم ماده واحده این قانون دستگاه‌های مشمول مکلفند ظرف مدت شصت روز از تاریخ ابلاغ این قانون، آن دسته از افرادی را که برخلاف مفاد این قانون به‌کار گرفته شده‌اند، از خدمت جدا شده و با آنان تسویه‌حساب کنند. افراد مذکور هم باید ظرف مهلت قانونی مقرر، سِمَت و پُست خود را ترک کنند. پرداخت هرگونه وجهی پس از این مهلت از هر محل و تحت هر عنوان در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی است. برای عدم رعایت این قانون، قانون گذار جرم انگاری کرده است و از جرم تصرف در اموال دولت نام برده که با توجه به ماده 598 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 متصرف غیر قانونی نامیده می شود و مجازاتش علاوه بر جبران خسارت و پرداخت اجرت المثل به شلاق تا 74 ضربه خواهد بود، از سوی دیگر در ماده 606 این قانون اذعان دارد روسا و مدیرانی که از وقوع جرم تصرف غیرقانونی مطلع باشند و مراتب را به مراجع صلاحیت دار قضایی و یا اداری اعلام نکنند به حبس از 6 ماه تا دوسال و انفصال موقت از 6 ماه تا دوسال محکوم خواهند شد! پس قانون به عنوان فصل الخطاب هیچ راهی را پس از 15 آذر ماه برای فدراسیون نشینان پیش بینی نکرده و اگر این اتفاق رخ دهد قطعا حضور فدراسیونی ها در روز شنبه مصداق بارز ماده 598 و در ادامه 606 خواهد بود!

وارد فدراسیون می شوند یا نمی شوند؟

حالا تاج و دوستانش یا باید از شنبه 16 آذر در محل فدراسیون حاضر نشوند و به قانون عمل کنند و یا اینکه استعفا بدهند و در آستانه جام ملت ها سکان فوتبال را به مجمع عمومی فدراسیون فوتبال بسپارند و چالش جدیدی برای فوتبال ایران خلق کنند. به نظر می رسد تاج در سخت ترین بزنگاه کاری اش قرار گرفته است.او نه راه پس دارد و نه راه پیش. حالا زمان به انتها رسیده و سفرهای سوئیس و مالزی مدیران این فدراسیون، به مقر ای اف سی و فیفا، فوتبال ایران را در شرایط حساسی قرار داده است. شرایطی که صالحی امیری از آن به عنوان بزنگاه تعلیق یاد کرده است. اینکه اگر بازنشستگان نروند یعنی اینکه هیات رئیسه فدراسیون فوتبال نمی خواهد فدای فوتبال شود و آنها با ترک نکردن صندلی هایشان می خواهند فوتبال فدایشان شود!

از طرفی هم  توپ تعلیق در دامان وزارت ورزش افتاده تاهر لحظه فوتبال ایران منتظر سخت گیری های خاص فیفا باشد.اگر پرونده تعلیق فوتبال ایران در فیفا مطرح شود تبعات آن نه تنها در عرصه ملی بلکه در عرصه باشگاهی هم فوتبال ایران را تحت تاثیر قرار خواهد داد. البته به نظر می رسد سخت گیری فیفا بیشتر روی رئیس باشد تا اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال. هر چند شنیده شده که اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال به مهدی تاج گفته اند، با او آمده اند و با او می روند!

گزارش از سالار علیخواه/ سایت فوتبالی