توشاک: باورم نمی شود که بیل بعد ازسالها، هنوز یک مصاحبه به زبان اسپانیایی هم نداشته

توشاک: باورم نمی شود که بیل بعد ازسالها، هنوز یک مصاحبه به زبان اسپانیایی هم نداشته

سایت رسمی فوتبالی- جان توشاک سرمربی صاحب نام دنیای فوتبال بعداز چهل سال حضور درعرصه مربیگری برای همیشه از این حرفه خداحافظی کرد. او حالا کتاب خاطراتش را با عنوان «راه توشاک: سفر من در فوتبال به پایان رسیده» منتشر کرده است. این سرمربی ولزی به همین بهانه، در گفتگویی جذاب از تجربیات متعددی که در دنیای مربیگری داشته صحبت کرده است.

توشاک معتقد است که  دوران حضورش در لیورپول یکی از بهترین تجربیات فوتبالی اش بوده است:« هدایت رئال مادرید فوق العاده است. ده سال حضور در باسک هم عالی بود ولی لیورپول؟ آن دوره بهترین سالهای زندگی من بود.»

توشاک با یادآوری هدایت رئال مادرید و روزهای جوانی ایکر کاسیاس گفت:« در آن زمان کاسیاس 18 سال داشت و زیر نظر من اولین بازی اش را در دروازه رئال مادرید انجام داد.یادم می آید که در خانه اتلتیک بیلبائو بازی داشتیم. او به دروازه نگاهی کرد و گفت:"من چه کار کنم؟" دروازه ها بزرگ بودند و او ریزه میزه.»


اما توشاک شاگردانی کم سن و سال تر از کاسیاس هم داشته؛ گرث بیل ستاره ولزی رئال مادرید تنها 16 سال سن داشت که زیرنظر توشاک اولین بازی ملی اش را برای تیم ملی ولز برگزار کرد. حالا توشاک در مورد بیل و شرایط زندگی اش در مادرید صحبت کرده. توشاک که خودش خیلی سریع با فرهنگ زندگی دراسپانیا تطبیق یافت و زبان اسپانیایی را یاد گرفت باورش نمی شود که بیل هنوز نمی تواند اسپانیایی صحبت کند:«آنچه در مورد بیل مرا ناامید می کند این است که با وجودی که سالهاست در مادرید زندگی می کند، هنوز نمی تواند یک مصاحبه به زبان اسپانیایی انجام دهد. این هیچ ارتباطی با گلهایی که او می زند ندارد؛ ولی وقتی برای کار کردن به کشور دیگری می روی، برای احترام به مردم آنجا باید زبانشان را یاد بگیری.»

او معتقد است که زندگی دراسپانیا شاید برای بریتانیایی ها راحت نباشد و از دوران حضور دیوید مویس اسکاتلندی روی نیمکت مربیگری سوسیداد مثال زد:« مویس تمام سال را در هتل ماریا کریستینا، گران ترین هتل شهر زندگی می کرد. بعید می دانم که مردم باسک این را حرکت مملو از احترامی بدانند. او هر شب برای گشت و گذار بیرون می رفت ودر  کلاس زبان اسپانیایی شرکت می کرد ولی اصلا میان مردم آنجا محبوب نبود.»

6363