گاسپارت: برای آنکه رونالدو با بارسا قرارداد ببندد، مجبور شدم لباس گارسون هتل را بپوشم

گاسپارت: برای آنکه رونالدو با بارسا قرارداد ببندد، مجبور شدم لباس گارسون هتل را بپوشم

سایت رسمی فوتبالی-  سران باشگاه بارسلونا در مسیر به خدمت گرفتن رونالدوی برزیلی، اقدامات زیادی انجام داده و ناگفته های زیادی از آن دوران دارند. 

سال 1996 بود؛ رونالدوی برزیلی 19 سال سن داشت و در آیندهوون بازی می کرد و فوتبال نابش خبر از ظهور پدیده ای تازه در دنیای فوتبال می داد. او در دو سال حضورش در فوتبال هلند در 57 بازی توانسته بود تا 54 گل به ثمر برساند و درسن 17 سالگی طعم موفقیت در جام جهانی را نیز تجربه کرده بود.

یکی از کسانی که اوضاع رونالدو را با دقت تمام زیرنظر داشت، سربابی رابسون، اسطوره فوتبال انگلیس بود که در آن زمان هدایت بارسلونا را در دست داشت. او در آن زمان در صحبت هایی دراین باره گفته بود:« رونالدو در آن زمان تنها 19 سال سن داشت ولی من به سران بارسلونا گفتم که ما باید او را داشته باشیم. چون با این کار، نه تنها یک بازیکن فوق العاده خریده ایم، بلکه یک بازیکن پرآینده را به تیممان آورده ایم. او یک بازیکن بی نظیر است، یک بازیکن نایاب، متفاوت و هیجان انگیز. او مهارتهای متفاوتی در مقایسه با سایر فورواردها دارد. رونالدو خیلی دریبلهای خیره کننده ای می زند و مثل جرج بست، تام فینی و کریس وادل، دریبل می زند. رونالدو توانایی خیره کننده ای در باز کردن مسیرش به سمت جلو دارد. »

البته طبق گفته رابسون، سرنوشت رونالدو می توانست به مراتب متفاوت تر از اینها رقم بخورد. 

رابسون در گفتگو با فورفورتو در این رابطه گفت:« دروغ نمی گویم؛ من حسابی وسوسه شده بودم تا بازیکنانی انگلیسی را به رختکن تیم ببرم و دریک قدمی جذب آلن شیرر برای بارسلونا بودم. ما به یک فوروارد نیاز داشتیم و رئیس باشگاه از ما پرسید که آیا کسی را می شناسیم؟ من به او گفتم:" من یک ستاره می شناسم؛ او انگلیسی است و تراز اول است." دقیقا بعد از یورو 96 بود و  من با مدیر بلکبرن تماس گرفتم. او به من گفت که  شیرر فروشی نیست...  ولی یک هفته بعد از آن، آنها آلن شیرر را به نیوکاسل فروختند. همین شد که ما به سراغ رونالدو رفتیم.»


باوجودی که بارسایی ها بودجه کافی را برای خرید رونالدو داشتند، اما به خدمت گرفتن این بازیکن برزیلی، برای آنها سخت تر از آنچه درابتدا به نظر می رسید بود.

همین شد که خوان گاسپارت،مرد شماره دوی نوکمپ در آن زمان و بعدا، رئیس باشگاه بارسلونا، وارد عمل شد.  گاسپارت در توضیحاتی درمورد خرید رونالدو برای بارسلونا گفت:« من حتی مجبور شدم تا هویتم را پنهان کنم تا بتوانم امضای رونالدو را بگیرم.»

گاسپارت دراین رابطه در گفتگو با سایت گل گفت:« توافق کردن با آیندهوون ، زمان زیادی نبرد. قیمت خرید رونالدو در آن زمان، یک میلیارد و پانصد میلیون پستا بود که معادل 15 میلیون یوروی این روزها بود. ولی توافق نهایی به کمی مشکل برخورد: ما می خواستیم تا با بازیکن توافق کنیم و قصد داشتیم تا این کار را تا قبل از 15 جولای انجام دهیم؛ چون قرارداد او با آیندهوون در آن تاریخ به پایان می رسید.»


گاسپارت ادامه داد:« سران آیندهوون دریافتند که قصد ندارند تا بازیکنشان را از دست بدهد و با فدراسیون فوتبال برزیل تماس گرفتند تا مانع ازانتقال رونالدو به بارسا شوند.» گاسپارت دریافت که رونالدو بلافاصله بعد از سفر به برزیل، دچار تغییراتی شد. او در این رابطه گفت:« دو نیروی امنیتی بودند که نمی خواستند اجازه بدهند تا من جلوبروم و رونالدو و یا هیچ بازیکن دیگری را ببینم. من در هتل یک گارسون اسپانیایی دیدم و او لباسهای کارش را به من قرض داد. یک سینی حاوی کوکا کولا هم در اختیارم قرار داد. من مجبور شدم هویتم را پنهان کنم. به نیروهای امنیتی سلام کردم و به آنها گفتم که یکی از میهمانان از من نوشابه خواسته است. این بار آنها به من اجازه عبور دادند. من در اتاق رونالدو را زدم و او خودش در اتاقش را باز کرد. قرارداد را دقیقا همانجا درکنار تختخواب اتاق به امضا رساند.»

پس از آن رونالدو تنها یک فصل در بارسلونا بازی کرد و در 49 بازی، 47 گل برای تیم کاتالان به ثمر رساند. 

6363