شبیه ساز جدول لالیگا: با این ریتم، سویا قهرمان لالیگا می شود و رئال فصل را با 58 امتیاز به پایان می برد

شبیه ساز جدول لالیگا: با این ریتم، سویا قهرمان لالیگا می شود و رئال فصل را با 58 امتیاز به پایان می برد

سایت رسمی فوتبالی- در سالهای اخیر معمولا رقابت برسر قهرمانی در لالیگا میان سه تیم دنبال می شد و معمولا یک تیم، فصل را با کسب 100 امتیاز به پایان می برد. چند تیم بعدی هم برای کسب سهمیه اروپایی با هم مبارزه می کردند و تیمهای قعرنشین برای بقا در رقابتهای لالیگا می جنگیدند. اما به نظر می رسد که حالا داستان رقابت در لیگ فوتبال اسپانیا حسابی تغییر کرده است.

در فصل جاری لالیگا، رئال مادرید و بارسلونا دیگر آن اقتدار سالهای قبل را ندارند. آنها که در فصول قبلی با بردهای پرگل حریفان را از پیش رو برمی داشتند، در فصل جاری برای غلبه بر رقبا سختی های زیادی را متحمل می شوند. جالب اینجاست که برای آنها فرقی ندارد که چه حریفی پیش رویشان است و درچه جایگاهی قرار دارد. رئالی ها و بارسایی ها در اکثر بازیهایشان دراین فصل برای کسب هر سه امتیاز بازی حسابی با چنگ و دندان جنگیده اند.

آخرین بازی رئال مادرید با باخت حیرت آور و تلخ این تیم مقابل ایبار به پایان رسید و این اتفاقی بود که چندی پیش برای بارسلونا در مصاف با لگانس نیز اتفاق افتاده بود. جوردی آلبا هفته گذشته در صحبت هایی گفته بود:« اصلا تعجب نمی کنم؛ تیمهای بالانشین جدول امتیازات زیادی را از دست داده اند. کاملا مشخص است که تیمهای نیمه پائینی جدول به خوبی کار می کنند و اوضاعشان در حال بهبود است و هر تیمی می تواند تیم تو را شکست دهد.»

رشدو پیشرفت تیمهای اسپانیایی باعث شده تا برابری در لالیگا بیش از هرزمان دیگری به چشم بیاید. در پایان هفته سیزدهم رقابتهای این فصل سویا با کسب 26 امتیاز صدرنشین جدول است و فاصله امتیازی میان این تیم تا خیرونای رده هفتمی، تنها 6 امتیاز است.

برابری بین تیمها و تقسیم امتیازات در بازیها به نحوی است که طبق آنالیزهای به عمل آمده، قهرمان این فصل لالیگا با کسب کمتر از 80 امتیاز جام را مال خود خواهد کرد. این شرایط از فصل 7-2006 به بعد، زمانی که رئال مادرید با کسب 76 امتیاز و امتیازی برابر با بارسا به قهرمانی رسیده بود، بی سابقه بوده است. 

به علاوه، آخرین باری که تیمی در پایان هفته سیزدهم لالیگا با کسب تنها 26 امتیاز در صدر جدول قرار گرفته بود، به فصل 2-2001 برمی گردد که در آن فصل دپورتیوو لاکرونیا با کسب 26 امتیاز درپایان هفته سیزدهم، در صدر جدول لالیگا قرار گرفته بود.

اگر روندی که تیمها در سیزده هفته ابتدایی لالیگا داشتند، تا پایان فصل دنبال شود، سویا می تواند با کسب 76 امتیاز جام قهرمانی لالیگا را مال خود کند. با همین روند، بارسا فصل را با 73 امتیاز به پایان خواهد برد و رئالی ها تنها 58 امتیاز در پایان 38 هفته کسب خواهند کرد.

6363