مخالفت با برگزاری جام‌جهانی در عربستان و امارات

مخالفت با برگزاری جام‌جهانی در عربستان و امارات

به  گزارش "ورزش سه"، عفو بین‌الملل به فیفا اعلام کرده که هر اقدامی برای گسترش جام جهانی 2022 به کشورهای عربستان سعودی یا امارات متحده‌ی عربی باید با درخواست فیفا از این کشورها برای بهبود کارنامه‌ی حقوق بشری‌شان همراه باشد.

در اوایل سال جاری جیانی اینفانتینو رئیس فیفا اعلام کرده بود که قصد دارد امکان افزایش تعداد تیمهای شرکت‌کننده در جام جهانی 2022 از 32 تیم به 48 تیم را بررسی کند، تعداد تیمهایی که بر اساس تصمیم‌های اتخاذ شده در جام جهانی 2026 شرکت خواهند داشت. تورنمنتی که توسط کانادا، آمریکا و مکزیک میزبانی خواهد شد. اینفانتینو این هفته هم تایید کرد که در صورت حضور 48 تیم که تعداد بازی‌های تورنمنت را به 80 بازی افزایش خواهد داد این مسلماً به انجام بعضی بازی‌های در خارج از قطر منتهی خواهد شد چرا که قطر بر اساس قرارهای قبلی تنها 8 استادیوم برای جام جهانی می‌سازد.


اینفانتینو همچنین گفت که برگزاری مشترک جام جهانی می‌تواند تاثیر مثبتی بر منطقه‌ی خاورمیانه بگذارد و به خصوص تاثیر مثبتی بر عربستان سعودی داشته باشد، کشوری که از زمان قتل روزنامه‌نگار مخالف عربستانی، جمال خاشقچی در کنسولگری این کشور در استانبول، از سوی جامعه‌ی بین‌المللی با انتقادهای سنگین و فشارهای بسیاری روبرو بوده است.

امارات متحده‌ی عربی هم از سوی چهره‌های دانشگاهی، فعالین حقوق بشر و دولت بریتانیا به دلیل اینکه متیو هجز دانشجوی بریتانیایی را به جاسوسی متهم کرده و او را به حبس ابد محکوم کرده است با انتقادها و فشارهای زیادی مواجه است. امارات و عربستان علاوه بر اینها به دلیل نقش مخرب‌‌شان در جنگ یمن با فشارهای زیادی از سوی جامعه‌ی بین‌المللی مواجه هستند.


با توجه به این شرایط، آلن هوگارت، رئیس بخش سیاستگذاری و امور دولتهای عفو بین‌الملل بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای رسمی در این باره اعلام کرد:" ایده‌ی جیانی اینفانتینو برای برگزاری جام جهانی در عربستان و امارات در زمانی مطرح می‌شود که هر دو کشور در حال سرکوب منتقدین خود و مدافعین شناخته‌شده‌ی حقوق بشر هستند. هر نوع گسترش جام جهانی قطر به کشورهای عربستان سعودی و امارات متحده‌ی عربی تنها در شرایطی ممکن خواهد بود که فیفا از هر دو کشور بخواهد که کارنامه‌ی حقوق بشری‌شان را به شکل قابل توجه و ملموسی بهبود دهند. تا کنون حتی یک مسئول عربستانی در ارتباط با قتل شنیع خاشقچی مورد تعقیب قرار نگرفته ولی بر اساس گزارشها مدافعین حقوق زنان که به زندان انداخته شده‌اند در زندان جده به صورت منظم با شوک الکتریکی و شلاق شکنجه می‌شوند. در امارات متحده‌ی عربی هم متیو هجز با برگزاری یک دادگاه ساختگی به دروغ محکوم شده و به زندان انداخته شده است".