بهترین از جمع بهترین ها جا ماند / امان از این ای اف سی!

بهترین از جمع بهترین ها جا ماند / امان از این ای اف سی!

وبسایت فوتبالی- حسین طیبی آقای گل فوتسال ایران، آسیا و باشگاه اروپا از رسیدن به جمع پایانی و سه نفره برترین فوتسالیست های آسیا در سال جاری میلادی بازماند!

کنفدراسیون فوتبال آسیا در حالی امروز نام برترین‌های سال ۲۰۱۸ را اعلام کرد که در رشته فوتسال نام دو ملی پوش ایرانی دیده می‌شود، اما در این بین غیبت حسین طیبی که به افتخارات فردی، ملی و باشگاهی مهمی طی یک سال اخیر دست یافته بود، دیده نمی‌شود.

با اینکه حسین طیبی در سالهای گذشته موفق شده بود در جمع 3 فوتسالیست برتر آسیا قرار بگیرد اما به گفته کارشناسان او این شانس را داشت تا در سال جاری میلادی برای اولین بار عنوان برترین فوتسالیست را بدست بیاورد. دلیل این موضوع نیز به عملکرد خیره کننده این بازیکن در سال 2018 بر می گردد که به عناوین مهم فردی و تیمی مهمی در سطوح مختلف دست یافته است.

البته در این مَقال اصلا قصد آن را نداریم که به ایجاد حاشیه در فوتسال دامن بزنیم و خدای ناکرده مشکلی بین نفرات برتر فوتسال کشورمان ایجاد کنیم. علی اصغر حسن زاده کاپیتان پرافتخار تیم ملی فوتسال و همین طور مهدی جاوید چپ پای خوش تکنیک تیم ملی در بین 3 نفر پایانی منتخبین ای اف سی قرار دارند و همین موضوع افتخار بزرگی برای فوتسال کشورمان به حساب می آید اما این رقابت نهایی هنگامی به زیباترین سطح خود می رسید که حسین طیبی نیز به جای فوتسالیست ژاپنی در جمع 3 نفره برترین های آسیا قرار می گرفت.

در حقیقت به نظر می رسد کنفدراسیون فوتبال آسیا مطابق معمول، کیفیت را فدای کمیت، توازن و مصلحت کرد تا جمع برترین فوتسالیست های آسیایی، همگی ایرانی نباشند. درست مانند انتخاب یک بازیکن بی نام و نشان قطری در جمع برترین فوتبالیست های آسیایی!

اما باز هم به سراغ موضوع اصلی بحثمان برویم؛ حسین طیبی که تنها لژیونر ملی پوش ایرانی شاغل در فوتسال اروپا است و در سال ۲۰۱۷ پنجمین بازیکن برتر جهان شده بود، در فصل اخیر به همراه تیم «غیرت» به‌عنوان قهرمانی لیگ برتر و جام حذفی قزاقستان رسید و در هر دو رقابت‌ لیگ و حذفی این کشور عنوان آقای گلی را نیز به دست آورد.

ستاره ملی پوش فوتسال ایران که دو شب پیش  برای دومین دوره پیاپی به همراه غیرت قزاقستان به نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا صعود کرده بود و به تنها بازیکن ایرانی تبدیل شد که به این مهم می‌رسد، به همراه تیم باشگاهی خود در ارمنکو کاپ ۲۰۱۸ روسیه که یکی از معتبرترین رقابت‌های فوتسال باشگاهی دنیاست، به قهرمانی و همچنین آقای گلی دست یافت.

اما خارج از عملکرد طیبی در رقابت‌های اروپایی که هیچ یک از فوتسالیست‌های آسیایی در سال ۲۰۱۸ به این افتخارات نرسیده، او به افتخاراتی در قاره کهن هم رسید که می‌توانست در حضورش در جمع برترین‌های آسیا تاثیرگذار باشد.

طیبی که همراه تیم ملی ایران به قهرمانی در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۸ رسید، توانست در این رقابت‌ها ۱۵ گل بزند و جایزه آقای گلی را از آن خود کند.

از سوی دیگر طیبی در فصل ۲۰۱۸ لیگ قهرمانان آسیا نیز که به‌عنوان یار کمکی به همراه تیم مس سونگون ورزقان بود، به قهرمانی این رقابت‌ها دست پیدا کرد تا به تمام افتخارات ممکن در این قاره برسد ولی با وجود این افتخارات فردی و تیمی، نام این بازیکن امروز در جمع برترین‌های سال فوتسال از سوی AFC اعلام نشد.

باز هم تاکید می کنیم که در این مطلب قصد مقایسه افتخارات بدست آمده طیبی را با دو بازیکن ایرانی نداریم اما دانستن همین مطلب کفایت می کند که طیبی به لحاظ کسب افتخارات فردی و تیمی اگر از حسن زاده و جاوید جلوتر نباشد، عقب تر هم نبوده است. با این حال سوالی که در این میان مطرح می شود به حضور طیبی در فوتسال اروپا بر می گردد؛ همانگونه که علاقه مندان به فوتبال می دانند در روند انتخاب برترین فوتبالیست های آسیا، ای اف سی از لژیونرهای آسیایی شاغل در خارج قاره کهن، نفری را برای جمع 3 نفره و پایانی برترین ها بر نمی گزیند، اما این موضوع در فوتسال تفاوت دارد و کافیست بدانید که همین بازیکن ژاپنی در اروپا مشغول به بازی است. رافائل هنمی، ملی پوش ژاپنی که در جمع سه بازیکن برتر فوتسال آسیا قرار گرفته؛ در  تیم فوتسال بنفیکای پرتغال عضویت دارد و در فصل اخیر به همراه تیمش نتوانست به قهرمانی در لیگ برتر و جام حذفی پرتغال برسد و از طرف دیگر در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا نیز با این تیم کنار رفت تا بحث‌برانگیزترین انتخاب در جمع برترین‌های فوتسال آسیا باشد.

با این حال با شناختی که از حسین طیبی داریم می دانیم او بابت انتخاب هم تیمی هایش( حسن زاده و جاوید) در جمع نفرات برترین فوتسالیست های آسیا از ته دل خوشحال است اما نمی توان از این موضوع نیز به سادگی گذشت که کمترین پاداش او برای سال فوق العاده اش، حضور در جمع 3 نفر پایانی برترین فوتسالیست های آسیا بود.

گزارش: پویان صفربیگلو

2526