قاضی ایرانی دادگاه بین المللی ورزش: دادگاه بین المللی می تواند به ماجرای اعطای جام به پرسپولیس هم ورود کند

قاضی ایرانی دادگاه بین المللی ورزش: دادگاه بین المللی می تواند به ماجرای اعطای جام به پرسپولیس هم ورود کند

وب سالیت رسمی فوتبالی- دکتر پرند عزیزی در گفت و گویی مفصل با برنامه وقت اضافه رادیو ایران در خصوص دادگاه ‌cas و پرونده های ایرانی حاضر در آن توضیحات لازم را ارائه کرد. 

به گزارش فوتبالی، قاضی ایرانی دادگاه بین المللی ورزش، در خصوص سوال چیا فوادی در برنامه وقت اضافه رادیو ایران در ارتباط با تعریف دادگاه cas اعلام کرد: در ابتدا ورزش به صورت پاک بود که بعد بیزینسی شد و همین مسئله تخلفاتی را به وجود آورد و طبیعتا نیاز به  مرجع و دادگاهی بود که رسیدگی لازم را در این رابطه داشته باشد.در سال ۱۹۸۴ این دادگاه تشکیل و ۸۷ کشور عضوش هستند. در حال حاضر بیشتر از ۳۰۰ داور یا حکم یا عامیانه تر قاضی عضو این دادگاه هستند و به دعاوی رسیدگی می کنند. 

نحوه رسیدگی به سه صورت است یا داوری عادی یا تجدید نظر و یا به صورت میانجیگری. داوری عادی به شکلی است که پس از تبادل رئیس بخش عادی قاضی سوم را انتخاب می کند و طرفین سپس می توانند داورانی که در لیست هستند را انتخاب کنند. حالا اگر در مرحله استیناف باشد، بحث دیگری است . اما میانجیگری به شکلی است که یک داور از سوی دادگاه cas انتخاب می شود که به صورت میانجیگری مشکل را حل کند. به صورتی که تمام معایب و مزایا را برای هر دو طرف تفهیم می کند و مثلا می گوید یکسری امتیازات برای هم می توانید داشته باشید و یا کوتاه بیایید که اینطوری به نتیجه برسید. در مورد اختلافات هم چه به صورت مستقیم یا غیر مستقیم که یا تجاری یا ورزشی یا تخلفی مثل دوپینگ باشد هر شخصی که در ورزش سر و کار دارد مثل ورزشکا، باشگاه یا اسپانسرها می توانند اینجا شرکت کنند.

وی در خصوص این که آیا غالب شکایت ها به دادگاه cas میانجی گری است اعلام کرد: اگر تخلفات قراردادی باشد، می تواند به داوری عادی برود و یک پنل سه طرفه آن را بررسی و حل کند. میانجی گری معمولا مواردی است که طرفین حس می کنند که بهتر است با هم توافق کنند یعنی یک واسطه بیاید وسط و کد خدا منشی کند و رسمی نیست. در داوری عادی و تجدید نظر حکمی که صادر می شود مثل دادگاه های ما است اما در میانجی گری این رسمیت را ندارد و کاملا هم معمولا به صورت غیر علنی است و جزئیاتش هم اعلام نمی شود اما همه چیز بستگی به توافق طرفین دارد که  یا می تواند از قبل پیش بینی کرده باشند یا بعد اعلام کنند و توافق برسند.

دکتر عزیزی در ارتباط با این که پرونده  ایران و عربستان در دادگاه  cas  جز موارد میانجی گری است گفت: بله این پرونده از نوع میانجی گری است که البته اجازه ندارند آن را به صورت رسمی اعلام کنند چرا که تخلف محسوب می شود و طبیعی است که طرفین دوست نداشته باشند جلسه شان با جزئیات مطرح شود.

قاضی ایرانی دادگاه بین المللی در خصوص پرونده استقلال در دادگاه cas  گفت: بنده هیچ مدرکی در این رابطه ندیده ام و بر اساس شنیده ها و گفته ها می گویم که طبیعتا موقعی که یک فرد شکایتی دارد که تمام راه حل های داخلی مثل فدراسیون را رفته باشد و بعد خواستار تجدید نظر باشد بیشتر برای داوری تجدید نظر می رود و بعد پنل تشکیل می شود و سه ماه طول می کشد تا پنل تشکیل شده و سپس حکم و داور برای طرفین تشکیل شود و پس از این حداقل شش ماه و حداکثر یک سال طول می کشد تا دادگاه رایش را اعلام کند.

وی در ارتباط با این که استقلال با پرداخت ۲۲ هزار فرانک پنلش در دادگاه  cas تشکیل شده گفت: پنل معمولا بین ۳۰ تا ۱۰۰ هزار فرانک سوئیس است و بستگی دارد که چند نفر طرف دعوایتان باشد اما با توجه به مسائل صورت گرفته من فکر می کنم این یک پرونده شکایت عادی باشد.البته آن ها اجازه ندارند جزئیات را فاش کنند و بنده هم چنین اجازه ای را ندارم و فکر می کنم اگر ۲۲ هزار فرانک سوئیس باشد و با توجه به این که قیمت داورها در دادگاه متفاوت است اما اگر این ها تمام مراحل را سپری کرده و خواستار تجدید نظر باشند این پرونده وارد دادگاه تجدید نظر شده اما اگر مراحل را طی نکردند و یک راست وارد شده اند دارای یک دادگاه عادی است.

وی در پاسخ به این سوال که طبق ادعای استقلال که اعلام کرده سازمان لیگ سه شنبه قبل از سوپر جام بازی را لغو کرده باشد تکلیف چیست گفت: اگر گفته های باشگاه استقلال صحت داشته باشد شانس برد باشگاه استقلال در این شکایت زیاد است اما در کل اگر بخواهی پرونده ای را مورد بررسی قرار دهی باید تمام مدارک و شواهد را بررسی قرار دهی که در کل زمان می دهند، احضار می کنند و خودشان با یک وکیل می توانند مدارک و شواهد را بدهند و اگر این موارد که می گویند درست باشد احتمال برنده بودن شان زیاد است.

دکتر عزیزی در ادامه در خصوص اهدا جام سوپر جام به باشگاه پرسپولیس اعلام کرد: خیلی راحت بگویم شاید کسی که فوتبال را تماشا می کند خیلی راحت بتواند نظرش را اعلام کند اما شخصی که به عنوان یک قاضی یا حکم است باید تمام موارد را ببیند و کاملا بی طرف باشد و  به همین دلیل حرفه من ایجاب می کند چیزی را بدون مدرک نظر قطعی ندهم.

وی در پاسخ به سوال چیا فوادی در ارتباط با تغییرات قوانین فوتبال گفت:یکسری تغییرات هر ساله انجام می گیرد و قرار شده اگر طبق قرارداد پایه بعد از دو ماه قرارداد بازیکن را ندهند او حق فسخ یک طرفه را دارد. پانزده در صد می توانند به عنوان خسارت در قرارداد بازیکن خارجی قید کنند چرا که اعتقاد دارند بیشتر باشگاه ها در این زمینه نسبت به بازیکن خارجی ظلم می کنند و بحثی که این دفعه در خصوص قوانین فیفا بود باید بیشتر در دفاع از بازیکن باشد تا باشگاه. مسائل دیگر بحث بررسی و تجدید نظر در خصوص tms است و همچنین که دیتاها در قراردادها از طریق ایمیل ثبت می شود و بیشتر موارد در این رابطه به نفع باشگاه ها است و بیشتر بازیکن محوری است و حتی در خصوص بحث فوتبال بانوان چون رشد زیادی داشته و ما ۵۷۷ نقل و انتقال در سال ۲۰۱۸ داشتیم و بنابراین در فوتبال خانم ها یکسری امتیازات دیگر قرار دادند تا امتیازشان بیشتر باشد. 

وی در خصوص بحث دو تابعیت ها گفت: این پیشنهادی است که دادگاه cas اعلام کرده و اما چون این بحث هنوز مورد تایید قرار نگرفته و نیاز به بررسی دارد قرار است که اگر کسی تابعیت دوم را نخواست از آن استفاده کند می تواند از تابعیت مادری اش استفاده کند.

قاضی ایرانی دادگاه بین المللی در خصوص این که آیا ممکن است دادگاه cas اعلام کند پرونده ای مثل استقلال به حل داخلی نیاز دارد و به این دادگاه مربوط نمی شود گفت: اگر دادگاه cas اعلام کند من این صلاحیت را ندارم این پرونده به دادگاه فدرال سوئیس می رود.اگر عدم صلاحیتی مشخص شود پرونده به دادگاه فدرال می رود.

وی در خصوص این که پاسخ  شکایت استقلال چه زمانی اعلام می شود گفت: سه ماه طول می کشد پنل تشکیل شود و پس از آن حدود شش تا یک سال پاسخ اعلام می شود و می تواند حتی بیشتر از یک سال هم به طول بیانجامد. 

پرند عزیزی در ارتباط با سوال مجری برنامه وقت اضافه رادیو ایران مبنی بر این که در صورتی که رای cas به نفع استقلال اعلام شود آیا سوپر جام باید تکرار شود گفت: این مسئله بستگی به نظر حکم یا قاضی و جمع بندی طرفین دارد اما امکان برگزاری آن وجود دارد.

7655