چه شد که تیم ملی برزیل زردپوش شد؟

چه شد که تیم ملی برزیل زردپوش شد؟

سایت رسمی فوتبالی- شاید فکر کنید که تیم ملی فوتبال برزیل از ابتدا لباسهایی به رنگ زرد و سبز به تن می کرده؛ اما واقعیت چیز دیگری است. ممکن است حتی تصورش برای شما سخت باشد که برزیلی ها لباس دیگری به جز پیراهن سنتی زرد رنگ به تن کرده باشند. اما واقعیت این است که پیراهن اصلی سلسائو تا سال 1950، لباسی سفید رنگ بوده. 


اما چه چیزی باعث شده تا برزیلی ها رنگ پیراهن تیم ملی شان را تغییر دهند؟

جواب سوال این است: باخت در فینال جام جهانی 1950 مقابل اروگوئه در شهر ریودوژانیرو... در دیداری که با نام «ماراکانازو» مشهور است. آن ناکامی تاثیر عمیقی بر فوتبال برزیل باقی گذاشت که اثرش را تا همین امروز شاهد هستیم.

باخت برزیل مقابل اروگوئه در فینال جام جهانی 1950 باعث شد تا آنها رنگ سفید را رنگی بدیمن بدانند. در آن هنگام برزیلی ها به این باور رسیدند که رنگ سفید، رنگ وطن پرستی نیست و برای آنها ناکامی به همراه می آورد. همین باعث شد تا آنها به فکر ترکیب رنگ جدیدی برای پیراهن تیم ملی فوتبالشان باشند.

روزنامه کوریئو دا مانیا با حمایت فدراسیون فوتبال برزیل، کمپینی را به راه انداخت تا پیراهن جدیدی برای تیم ملی برزیل طراحی شود. تنها یک شرط هم وجود داشت: در پیراهن جدید تیم ملی برزیل باید از رنگهای پرچم این کشور یعنی زرد، سبز، سفید و آبی استفاده می شد.

فردی که طرحش برای پیراهن جدید تیم ملی برزیل برنده شد، جوانی 19 ساله به نام آلدیر گارسیا اسچلی بود که پیراهن طراحی شده توسط او پیراهنی زرد با حاشیه های سبز، شورت آبی رنگ و جورابهای سفید بود... لباسی که تا همین امروز برتن بازیکنان سلسائو دیده می شود. 

تیم ملی برزیل با این لباس جدید در جام جهانی 1954 و جامهای بعد از آن شرکت کرد.

بعدها آلدیر گارسیا تبدیل به یک نویسنده، روزنامه نگار، طراح گرافیکی و مترجم معروف شد و جالب اینجا بود که او متولد منطقه یاگوارون، در نزدیکی مرز برزیل با اروگوئه بود ودر فینال جام جهانی 1950 با قهرمانی تیم ملی اروگوئه به شادی وپایکوبی پرداخته بود.

6363