عزیزی قاضی ایرانی دادگاه بین المللی ورزش:قانون منع بکارگیری بازنشستگان باعث تعلیق هیچ فدراسیونی نمی شود

عزیزی قاضی ایرانی دادگاه بین المللی ورزش:قانون منع بکارگیری بازنشستگان باعث تعلیق هیچ فدراسیونی نمی شود

وب سایت رسمی فوتبالی- در روزهای گذشته قانون منع بکار گیری بازنشستگان در فدراسیون ها، بحث داغ محافل ورزشی بوده و در این راستا، بحث های مختلفی مطرح شده است. دکتر پرند عزیزی قاضی ایرانی دادگاه بین المللی ورزش، کارشناس حقوقی فوتبال و وکیل رسمی دادگستری، در این باره گفت و گویی با فوتبالی انجام داده است. این گفت و گو را بخوانید که در آن دکتر عزیزی سعی کرده در آن ابهامات را برطرف کند.

چرا برخی فدراسیون ها در مقابل قانون منع بکارگیری بازنشستگان مقاومت می کنند؟

خب این مساله طبیعی است. من می خواهم از نظر حقوقی در این باره صحبت کنم اما سوال شما توجیه‌حقوقی ندارد مگر اینکه برگردیم به اصل حقوقی اصالت المنفعه یعنی هر‌کسی در جهت منافع خود اقدام می‌کند طبیعی است که بازنشستگان موجود در فدراسیونها نمی خواهند اقدامی علیه‌منافع خود کنند.

اصولا دیدگاه نهاد بالادستی مثل کمیته بین المللی المپیک و یا فدراسیون های جهانی به وضع چنین قوانینی چیست و آیا آنها تصویب این قوانین در مجلس شورای اسلامی را مغایر با مقررات بین المللی می دانند؟

نه، مطابق قانون اساسی ایران و اصل حاکمیت کشورها در حقوق بین الملل تبعیت تمامی آحاد جامعه خصوصا مسئولین از قانون الزام آور است و‌این مصوبه در خصوص تمامی دستگاههای اجرایی تقنین شده نه فقط فدراسیونها که‌نهادهای عمومی غیر دولتی هستند که‌از بودجه‌دولت استفاده می‌کنند . مصوبات پارلمانی معاهدات بین المللی اصول کلی حقوق آیین نامه های اداری و‌احکام صادره از دادگاهها شامل این الزام قانونی هستند و مراتب شفاف بین قواعد حقوقی ‌‌اعمال نظارت قوی و‌موثر برای تبعیت مقررات مادون از ما فوق ضروری است. این مصوبه با ۸۰/: ارا‌موافق مجلس در جهت منافع جوانان تحصیلکردگان و‌دستگاههای اجرایی مصوب شده و ربطی به سیاست در معنای خاص ندارد زیرا نرخ رشد بهره وری یک کشور نرخ رشد درآمد متوسط آن کشور را تعیین می‌کند و ارتباط بین بهره وری و سطح زندگی کاربردهایی وسیع در سیاستهای بخش عمومی دارد که با این مصوبه سعی در جلوگیری از رشد بیکاری برای نیرو جوان و‌ تحصیلکردگان بیکار دارد. کمیته‌ بین المللی المپیک یا فدراسیونهای جهانی‌ بیشتر از قوانین خود به اصول حقوق بین‌الملل و‌حقوق بشر متعهدند حتی‌ در رسیدگی‌ به دعاوی موجود در CAS یکی از روش‌های متداول رسیدگی و قبول دفاعیات توجه به همین اصول است چنانچه در اجلاس اخیر CAS اصلاحاتی نسبت به قوانین فیفا از جمله تابعیت مضاعف بازیکنان یا در محرومیتهای دوپینگ شد زیرا خلاف اصول حقوق بین الملل و حقوق بشر بود بنابراین طبق اصل حاکمیت کشورها آنها موظف به احترام به قوانین داخلی هر کشورند آنها می دانند که چنانچه رییس یک فدراسیون مطابق قانون داخلی کشوری دیگر واجد شرایط نیست قانونا می پذیرند و منتظر معرفی فرد واجد شرایط بعدی خواهند بود.

از نظر نهادهای بالادستی بین المللی، دخالت دولت در فدراسیون ها، یعنی دخالت قوه مجریه یا اینکه قوه های قضاییه و مقننه، تفکیک قوا محسوب می شود یا اینکه مثلا کمیته بین المللی المپیک یا فیفا قوه های مقننه و قضاییه را جزو دولت می دانند و دخالت دولت محسوب می کنند؟

قبلا توضیح دادم باید بدانیم که این مصوبه طبق اصول قانونی ایران است که‌ فردی دیگر واجد شرایط نیست. این دقیقا مثل این است که فرضا من به دلیلی قانونی اجازه کار در کشورم را نداشته باشم یا به هر علت قانونی‌منع شوم تشخیص این صلاحیت قانونی طبق قوانین داخل ایران است نه سازمان بین الملل و دخالت دولت محسوب نمی شود بلکه قوانین آن را الزام اور کرده‌اند.

نقش اساسنامه ها این وسط چیست؟

اساسنامه‌جز قوانین تکمیلی است نه امره که‌نسبت به همان شخص حقوقی مجری است و‌الزام قوانین امره کشور را ندارد و نمی تواند بر خلاف قوانین امره کشور عمل‌کند پس اگر قانون اگر می گوید بازنشستگان باید بروند و جای خود را به نیرو جوان بدهد فدراسیونها نمی توانند بگویند ما استثناییم مگر استثنا قانونی باشند که استثنائات این مصوبه از جمله ماده قانونی مدیریت خدمات کشوری توسط قانونگذار‌ قبلا مصوب شده و شامل فدراسیونها نمی شود.

برخی اساسنامه ها، بحث سرپرست را ندارند، در این مواقع چه اتفاقی باید بیفتد؟

بنابراین چنانچه در اساسنامه سرپرست پیشبینی نشود یا سرپرست نداشته باشد تا زمان تشکیل مجمع به قانون عام مراجعه می‌شود و اصولا‌ وزارت ورزش این کار را به عهده می‌گیرد.

اگر مجامع تشکیل نشود تکلیف چیست؟

مطابق قانون تجارت ماده 134- تصميمات شخص حقوقي به وسيله مقاماتي كه، حسب مورد، به موجب قانون يا اساسنامه صلاحيت دارند اتخاذ مي شود. ماده 135- تشكيل، اداره، انحلال و يا ورشكستگي اشخاص حقوقي خصوصي غيرايراني تابع قانون دولت محل اقامتگاه آنها است.

برخی معتقدند اگر این قانون در فدراسیون فوتبال اجرا شود، باعث تعلیق می شود. آیا اتفاق درباره فدراسیون فوتبال خواهد افتاد؟

اصل حاکمیت قانون کشورها باعث می شود تا هیچ فدراسیونی تعلیق نشود.

7655