پیش بازی پرسپولیس ایران - کاشیما آنتلرز ژاپن؛ ما می توانیم!

پیش بازی پرسپولیس ایران - کاشیما آنتلرز ژاپن؛ ما می توانیم!

وبسایت فوتبالی- امروز عصر ورزشگاه آزادی میزبان آخرین پیکار از لیگ قهرمانان بین دو تیم پرسپولیس ایران و کاشیما آنتلرز ژاپن خواهد بود.

به گزارش فوتبالی، برانکو ایوانکوویچ به وعده خود در شروع کار با پرسپولیس وفا کرد! درست در روزهایی که پرسپولیس با تجربه تلخی حاصل از یک دهه ناکامی دست و پنجه نرم می کرد، مربی کروات این تیم به طرفداران پرسپولیس رویای شیرین فینال آسیا را وعده می داد. شاید در آن روزها کسی این حرف برانکو را جدی نمی گرفت اما امروز و از ساعت 18:30 دقیقه پرسپولیس فینال لیگ قهرمانان در سال 2018 را مقابل حریف ژاپنی برگزار می کند.

دو تیم هفته گذشته در ژاپن با هم روبرو شدند که تیم میزبان توانست با 2 گل پرسپولیس را شکست دهد. حالا کار به بازی برگشت در تهران رسیده و این بهترین فرصت سرخ پوشان ایران است که قهرمانی را از چنگ حریف خود خارج کنند و اولین قهرمانی یک تیم ایرانی در لیگ قهرمانان و سومین  قهرمانی ایرانی ها را در تاریخ مسابقات باشگاهی آسیا رقم بزنند. هرچند که شکست در بازی رفت، استفاده تیم حریف از بازیکنان حرفه ای و تاثیرگذار و همین طور دسته بسته برانکو برای انتخاب تیم اصلی باعث می شود که کار برای تیم پرسپولیس بیش از پیش سخت باشد. 

پرسپولیس با برانکو هر چه داشته و نداشته را  تا اینجا برای همه رو کرده است . لشکری 10-11 نفره که شمشیر خورده‌اند، زخم برداشته‌اند آنها  حتی حس مردن را تجربه کردند اما هرگز تسلیم نشده اند . زیرا به یک چیز اعتقاد دارند ؛ به اینکه می‌شود برگشت. ساموئل بکت می گوید: «هر اندازه که تلاش کردی و شکست خوردی مهم نیست، سعی کن بار دیگر تلاش کنی هرچند بازهم شکست بخوری، اما سعی کن بهتر شکست بخوری».این همان حکایت پرسپولیس برانکوست، تیمی که طی سه سال از حذف در یک هشتم و شکست در نیمه نهایی به فینال بزرگ لیگ قهرمانان آسیا رسید . و الان وقتی با کوهی از مشکلات در زمین حریف 2-0 می بازد همه غافلگیر می شوند. احساس تعلق و دلبستگی به جریان ایجاد شده توسط این تیم شگفت‌انگیز است. 


جماعتی که امروز با التهاب فینال آسیا سرشاخ شده‌اند، سه سال قبل اختیار را به دست حنجره‌ها سپردند تا برایِ تشویق یک تیم ناقهرمان فریاد بکشند و به تیمی که جام را با تفاضل گل از دست داده، بفهمانند که هنوز قرار است داستان‌های خوبی بسازد. پرسپولیس برانکو، در پایان یک ماراتن طاقت‌فرسا، قهرمان لیگ پانزدهم نشد ولی  این روایت با چند «اما» ادامه پیدا کرد‌ و به لحظه‌های دلچسبی گره خورد.


 حالا با هر نتیجه‌ای در راند اول فینال، جذابیت، شکوه و تسلیم‌ناپذیری قرمزها فراموش نمی‌شود. پرسپولیسی‌ها هنوز هم باید به شنبه بعدی امیدوار باشند؛ شنبه‌ای که شاید، بهترین شروعِ هفته تاریخ است . شنبه‌ها همیشه آغشته به کرختی و شروع هفته بعد تعطیلات آخر هفته‌ست . آفتاب صبح شنبه، حتی اگر غروب جمعه دلگیر باشد  ، همیشه درخشان است و نشان از شروع یک داستان جدید دارد  . داستانی برای کسانی که می‌خواهند تا همیشه بدون حسرت به یاد آورده شوند. تیمی برای تسلیم‌نشدن‌. نسلی برای نمردن‌ و در جستجوی جاودانگی‌ در صفحات تاریخ !

آمار چه می گوید؟

حال کمی به سراغ پامار و ارقام برویم؛ فینالیستهای سرخپوش این دوره، وجه اشتراک جالبی دارند. هر دو تیم پرافتخارترین باشگاه در رقابتهای لیگ داخلی کشور خود محسوب میشوند ولی نه تنها تاکنون موفق به قهرمانی در لیگ قهرمانان نشده‌اند بلکه برای نخستین بار است که فینال این مسابقات را تجربه می‌کنند و به هیچ وجه نمی‌خواهند این فرصت تاریخی را از دست دهند.البته پرسپولیس سابقه بهتری در رقابتهای آسیایی دارد این تیم فصل گذشته تا دور نیمه نهایی صعود کرد و سابقه قهرمانی و نایب قهرمانی در جام در جام باشگاههای آسیا را دارد ولی کاشیماآنتلرز علی رغم ۷ بار حضور در لیگ قهرمانان آسیا تا دور قبل، کارنامه‌ای بهتر از حضور در مرحله یک هشتم نهایی نداشته است. 

وضعیت دو تیم اما یک تفاوت بارز دارد و اینکه شاید در ژاپن، قهرمانی کاشیما، بیش از همه برای هواداران این تیم مهم باشد ولی برای ژاپنیها امری کاملا عادی است تیمهای ژاپنی در ۱۱ دوره قبلی در ۳ دوره قهرمان شده‌اند ولی برای فوتبال ایران که پس از ۸ سال در فینال آسیا نماینده دارد شرایط کاملاً متفاوت است و پرسپولیس می‌تواند با قهرمانی در این بازیها به یک حسرت ۲۶ ساله پایان دهد. از آخرین باری یک تیم ایرانی موفق به قهرمانی در یک جام آسیایی شده، ۲۶ سال می‌گذرد.البته طلسم قهرمان نشدن در آسیا تنها منحصر به ایران نیست و از سال ۲۰۱۱ تاکنون همیشه در فینال لیگ قهرمانان، تیم شرق آسیا در برابر نماینده غرب موفق به پیروزی شده است و به نوعی تیمهای غرب آسیا منتظرند تا  پرسپولیس بر سلطه شرق آسیا خاتمه بخشد.

ساختار فعلی رقابتهای لیگ قهرمانان باعث شده تا تیمهای ایرانی حداقل رویایی را با تیمهای شرق آسیا داشته باشند و تیمهای این منطقه برای فوتبال ایران ناشناخته باشند.آخرین تیم ایرانی که با تیمی از شرق دور در لیگ قهرمانان آسیا بازی داشت استقلال تهران بود که در نیمه نهایی لیگ قهرمانان ۲۰۱۳ برابر اف سی سئول حذف شد.کلاً تیمهای ایرانی دو بار با تیمهای ژاپنی در لیگ قهرمانان آسیا روبه‌رو شدند که هر دو بار به سپاهان در فصل ۲۰۰۷ بر می گردد که در مجموع دو دیدار رفت و برگشت یک بار برتری با سپاهان و یک نوبت پیروزی با حریف ژاپنی بود.

چند نکته

* تاکنون هیچ باشگاه ایرانی در ۹۰ دقیقه در رقابتهای رسمی موفق به غلبه بر تیمهای ژاپنی نشده است.

* تیمهای ایرانی با تیمهای شرق آسیا در لیگ قهرمانان آسیا ۱۳ بار بازی داشتند که ۳ برد برای تیمهای ایرانی، ۴ پیروزی برای تیمهای شرقی بوده و ۷ دیدار نیز به تساوی رسیده است.

* کاشیما آنتلرز به عنوان تیم دوم گروه و پرسپولیس به عنوان تیم نخست موفق به صعود مرحله حذفی شده و تاکنون همیشه تیم فاتح لیگ قهرمانان آسیا در گروه خود اول شده است.

چهره ویژه: سیدجلال حسینی مرد روزهای سخت پرسپولیس است. کاپیتان تا همینجای کار هم بارها منجی تیمش بوده و چه در خط دفاع و چه در شرایط بحرانیِ خط حمله به داد تیمش رسیده است. شاید امروز و در لحظات پایانی بازی، باز هم سدجلال ورق را برگرداند و دیگ جوشان آزادی را سرریز کند. کسی چه می داند شاید پایان خوش این رویای نیمه تمام با فریاد خوشحالی کاپیتان همه مان از خواب بیدار کند و در واقعیت سرمان به آسمان بساید!

پرسپولیس ایران - کاشیما آنتلرز ژاپن

شنبه 19 آبان ۱۳۹۷ ساعت 18:۳۰ ورزشگاه آزادی تهران

دیدار برگشت و نهاییِ فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸

بازی قبل: کاشیما آنتلرز 2 - پرسپولیس صفر

محرومان: سیامک نعمتی به دلیل دریافت کارت قرمز در بازی رفت غایب بزرگ بازی امروز است. ضمن اینکه گفته می شود امید عالیشاه نیز این بازی را به خاطر مصدومیت از دست داده است.

تیم داوری: داور : ابوبکر ال کهف ، کمک اول: سالم مهد ابوبکر ، کمک دوم: رشید القیتی، داور چهارم: رونی کومی کیات از سنگاپور ، کمک داور پشت دروازه 1: محمدتقی علی افری از سنگاپور ، کمک داور پشت دروازه 2: ادهم محمد توما از اردن 

 ناظر داوری: محمد صالح سوبخیدین از مالزی 

2526