خالق ضربات چیپ: سلطان چیپ کیست؟مسی؟ پیرلو؟ نه..سرخیو راموس

خالق ضربات چیپ: سلطان چیپ کیست؟مسی؟ پیرلو؟ نه..سرخیو راموس

سایت رسمی فوتبالی- آنتونین پاننکا یکی از بزرگترین ابداع کنندگان در دنیای فوتبال است. این آقای پاننکا بود که برای اولین بار در مسابقات فوتبالی با زدن ضربه چیپ دروازه حریفان را باز کرد و به همین خاطر ضربات چیپ را ضربات پاننکایی می نامند. 

اولین بار در دنیای فوتبال بازیکنی ضربه چیپ زد، در بازی فینال رقابتهای یورو1976 بود که پاننکا با پیراهن چکسلوواکی موفق به انجام این کار شد و درضربات پنالتی با چنین ضربه ای به آلمان غربی گل زد تا در برد تیمش نقش پررنگی را ایفا کند.

بعد از او بازیکنان زیادی به سراغ ضربات چیپ رفتند که از جمله آنها می توان به لیونل مسی و آندره آ پیرلو اشاره کرد. زین الدین زیدان در جام جهانی 2006 هم ضربه چیپ زد والکسیس سانچس هم در جام کنفدراسیونهای سال 2015 چنین کاری را انجام داد تا یادآور ضربه تاریخی پاننکا باشند.

پاننکا براین باور است که سرخیو راموس کاپیتان رئال مادرید را باید سلطان ضربات پاننکایی دانست. راموس اولین بار این کار را در برد اسپانیا مقابل پرتغال در یورو 2012 انجام داد و اخیرا نیز در شب برد 1-4 رئال مقابل خیرونا در لالیگا یک ضربه پاننکایی دیگر زد.  حالا خود آقای پاننکا اعلام کرده که راموس بهترین بازیکنی است که می تواند ضربه پنالتی مشهور او را تقلید کند. او در گفتگو با گل دات کام گفته:« بله؛ راموس تاحالا دوبار این کار را انجام داده.نه؟ پس فکر کنم او بهترین کسی است که این ضربه را تقلید می کند. چون بیشتر از یک بار موفق به انجام این کار شده. مردم راموس را به این کار می شناسند واو هنوز هم چیپ می زند. من واقعا از تماشای بازیهای فوتبال اسپانیا لذت می برم. حتی اگر گلهای کمی داشته باشد؛ من همیشه نکات جالب توجهی در تک تک بازیهای لالیگا می یابم.»

آقای پاننکا ادامه داد:« شاید ندانید ولی من تا یک قدمی حضور درلیگ اسپانیا پیش رفته بودم؛ تیم رئال مورسیا مرا می خواست ولی این اتفاق رخ نداد.»

پاننکا در ادامه یادآوری کرد که قبل از آنکه در یورو1976، پنالتی اش را به شکل چیپ بزند، دو سال روی این ضربه کار وتمرین کرده بوده.

او که حالا 69 سال سن دارد،اعلام کرد که مطالعات زیادی درمورد دروازه بانان انجام داده تا توانسته این ایده را رشد و پرورش دهد:« من دوسال قبل از یورو1976 این ضربه را تمرین می کردم.فهمیده بودم که همه دروازه بانان حتما به یک طرف دروازه می پرند و حس کردم که ایده خوبی است که توپ را به وسط دروازه بزنم. درهر جلسه تمرینی با زندنک هروسکا، دروازه بان تیممان پنالتی تمرین می کردیم. او واقعا خوب بود و من بارها در شرط بندی با او کلی پول و شکلات می باختم. وقتی سعی کردم تا از حقه ام استفاده کنم، بیشتر در مقابل او موفق می شدم. اما مشکل اینجا بود که با حجم شکلاتهایی که از او می بردم، چاق و چاقتر می شدم.»

6363