دوپا ترین بازیکنان شاغل در لیگ‌های بزرگ اروپایی

دوپا ترین بازیکنان شاغل در لیگ‌های بزرگ اروپایی

به گزارش "ورزش سه"، یکی از جالب‌ترین مثالهای تاریخی فوتبالیست‌های دوپا در تاریخ فوتبال آندریاس برمه، اسطوره‌ی فوتبال آلمان در دهه‌های هشتاد و نود میلادی است. اهمیت برمه از این رو است که او در دو جام جهانی پیاپی در حساس‌ترین مراحل جام جهانی دو پنالتی بسیار مهم را هر بار با یکی از پاهایش به ثمر می‌رساند و هر دو پنالتی را برای آلمانی‌ها به گل تبدیل می‌کند.

برمه در فینال جام جهانی 1986 مکزیک در جدال آلمان و آرژانتین، درطول بازی پشت ضربه‌ی پنالتی می‌ایستد و با پای چپ خود با ضربه‌ای بسیار محکم پابلو لاریوس را تسلیم می‌کند. چهار سال بعد در فینال جام 90 ایتالیا هم برمه روبروی دروازه‌بان آرژانتین می‌ایستد ولی او این بار نه از پای چپ که برای شوتهای سنگین از آن استفاده می‌کند بلکه از پای راست خود که آن را برای ضربات دقیق به کار می‌گیرد استفاده می‌کند و گلی به ثمر می‌رساند که آلمان را قهرمان دنیا می‌کند.

اما دوپاترین بازیکنانی که در حال حاضر در لیگهای بزرگ اروپایی بازی می‌کنند چه کسانی هستند. سیمونه وردی بازیکن ناپولی در صدر این فهرست قرار دارد چرا که او در واقع راست پا است ولی 61درصد شوتهای خود را با پای مخالف یعنی پای چپ می‌زند. رتبه‌ی دوم این فهرست هم در اختیار آدام لالانا بازیکن دوپای مشهور لیورپول تعلق گرفته که او هم راست پا است ولی 57درصد از شوتهای خود را با پای مخالف می‌زند.

رتبه‌های سوم تا پنجم این فهرست هم به ترتیب در اختیار ایوان پریشیچ از اینترمیلان، سانتیاگو کازورلا از اینترمیلان و پیوتر زیلینسکی از ناپولی اختصاص دارد که به ترتیب 54، 53 و 52 درصد شوتهایشان را با پای مخالف خود شلیک می‌کنند. بازیکنی که در این فهرست آمار بالای 50 درصد داشته باشد به این معنی است که مثلاً با اینکه راست‌پا است ولی تعداد شوتهایی که در جریان بازی‌ها با پای مخالف یعنی پای چپ می‌زند بیشتر از ضرباتی است که با پای اصلی خود شلیک می‌کند.

در تصویر می‌توانید 18 فوتبالیست دوپای برتر این روزهای فوتبال اروپا را به همراه درصد استفاده از پای مخالف‌شان تماشا کنید. با اینکه گمان می‌رفت در سالهای اخیر اهمیت بازیکنان دوپا دیگر به اندازه‌ی دهه‌های گذشته، مثل روزهای اوج آندریاس برمه و درخشش او با دو پا در فینال دو جام جهانی، نیست ولی این آمار نشان می‌دهد که بازیکنان دوپا همچنان مورد توجه و علاقه‌ی بزرگترین باشگاه‌های اروپایی هستند.