نقش یک زن ایرانی در زندگی پدرخوانده فوتبال دنیا

نقش یک زن ایرانی در زندگی پدرخوانده فوتبال دنیا

ورزش > مدیریت ورزش - همه آنچه باید درباره لیندا باراس، همسر ایرانی سپ بلاتر بدانید در گزارش زیر آمده است. از نگاه‌های غیرمعمول بلاتر تا روابط نه‌چندان پایدار این پیر مرد سوییسی.

تماشاگران امروز، در گزارش خود از زندگی شخصی  رییس فیفا و همسر ایرانی‌اش، نوشت: فاسد، پول‌پرست، دروغ‌گو، خسیس و هرزه. اینها اتهامات یك سیاست‌مدار زندانی در شرق اروپا نیست. سپ بلاتر در سال‌های اخیر، از پیرمرد نسبتاً كم‌حاشیه رأس فیفا تبدیل به یك چهره پر سروصدای رسانه‌ای شده است. چهره‌ای كه نشان داده مشكلی با حاشیه‌ها ندارد و از آن‌ فرار نمی‌كند. فساد گسترده فیفا، باعث شد رسانه‌ها روی زندگی شخصی این پیرمرد 79 ساله هم بیشتر زوم كنند و زوایای بیشتری از شخصیت عجیب او به دنیا معرفی شود. رابطه بلاتر با لیندا باراس، همسر جدیدش كه ملیتی ایرانی دارد خوراك خوبی برای رسانه‌های مخالف بلاتر بود. رابطه‌ای پیچیده كه زیاد با عرف سوئیس هم سازگاری ندارد. فقط 24 ساعت بعد از یورش اف ‌بی ‌آی به هتل محل اقامت اعضای فیفا و دستگیری چند نفر از نزدیك‌ترین همكاران بلاتر، رئیس فیفا خیلی خونسرد با زنی كه حداقل سه دهه از او كوچكتر بود و قد بلندتری هم داشت، در پنجمین كنگره فیفا شركت كرد. رابطه بلاتر و لیندا حالا علنی‌تر از گذشته شده است. در دو سال گذشته، لیندا از همراهی در جت‌های شخصی گرفته تا مراسم شام و هتل‌های پر رزق و برق بلاتر را همراهی كرده و یكی از همراهان رئیس فیفا در زندگی لوكس اما همراه با خساست او بوده است.
آشنایی بلاتر و لیندا
بلاتر و لیندا، فوریه 2008 در یك مراسم خیریه با هم آشنا شدند. بلاتر که به تازگی از یك رابطه خلاص شده بود به عنوان مهمان افتخاری در مراسم سالانه بنیاد خیریه «شب برفی» حضور پیدا كرد. بنیادی كه باراس ریاست آن را بر‌عهده داشت. لیندا در ملاقات آن شب، تأثیر خوبی روی بلاتر گذاشت و آنها ساعات خوبی را در آن مراسم گذراندند. در آن زمان، لیندا هنوز همسر كریستین بود. كریستین یكی از اعضای بانفوذ در سوئیس و صاحب بسیاری از املاك و مستغلات خاندانش به‌شمار می‌آمد. او با شراكت پدرش گاستون، كسب و كار موفقی دارد. گاستون به دلیل نقش كلیدی‌اش در سوئیس و ساخت زمین‌های ورزشی گلف، به نام «آقای گلف» مشهور است. برادر او، فرانسوا، یك دیپلمات مشهور به حساب می‌آید و پس از یك تور در نیویورك، به تازگی برای دومین‌بار به عنوان سفیر سوئیس در لبنان برگزیده شده است. پس از اینكه ازدواج كریستین و لیندا از هم پاشید، دوستی او با بلاتر جدی و جدی‌تر شد، موضوعی كه اوایل به نظر می‌رسید كریستین با آن مشكلی نداشته باشد. گاستون، پدر او درباره این موقعیت یك‌بار در سال گذشته صحبت كرد و گفت: «لیندا كاری را انجام می‌دهد كه دلش می‌خواهد». كاترین، مادر لیندا هم علاقه‌ای به اظهار‌نظر درباره جدایی دخترش از كریستین و رابطه او با بلاتر ندارد.
لیندای ایرانی، بلاتر سوئیسی
لیندا یكی از سه دختر یك بازرگان موفق ارمنی به نام «هاگوپ گابریلیان» است که در ایران به دنیا آمده. آنها سال‌های میانه دهه 1970 ایران را به مقصد ژنو ترك كردند. پدر لیندا سال 2005 از دنیا رفت و در مراسم خاكسپاری‌اش، به دلیل سخاوتمندی‌اش در كمك به كلیساها و جامعه‌های ارمنی ستوده شد. اما در سوی دیگر، بلاتر كه در سال 1936 به دنیا آمده، یكی از چهار فرزند یك خانواده فقیر سوئیسی است كه كارشان میوه‌فروشی بود. او در دوران تحصیل، شاگرد ممتازی به‌شمار می‌آمد و تحصیلات دانشگاهی را در لوزان گذراند. بلاتر در دهه شصت به عنوان یك كلنل، دوران خدمت را سپری كرد و سه هزار سرباز را در اختیار داشت. جایی كه بسیاری باور دارند ذات بی‌رحم شخصیت او را شكل داد و سرانجام او را به بالاترین جایگاه در هرم فیفا رساند. نویسنده كتاب زندگی‌نامه او با نام «سپ: پادشاه دنیای فوتبال»، برونو افنترانگر می‌گوید: «اگر او تنها یك نكته در ارتش یاد گرفته باشد، این است كه همیشه گوش به زنگ باشد، بیست و چهار ساعت شبانه‌روز حواسش را جمع كند و همواره مراقب همه چیز بماند».
پنج نكته كوتاه درباره لیندا و بلاتر
به‌رغم همه اتهام‌ها علیه فیفا، بلاتر و باراس با لبخند در كنگره فیفا شركت كردند. در جایی كه انتظار می‌رفت بلاتر عنوانش را در این سازمان قدرتمند باز هم حفظ كند. این موضوع، بر خلاف دستگیری‌های اخیر چند تن از نزدیك‌ترین همكاران او به اتهام فساد بود. به نظر نمی‌رسید بلاتر به این رخداد اهمیتی بدهد و او در كنار همسر جدید و بلندقامت‌ترش، با اعتمادبه‌نفس راه می‌رفت. هر دو نفر اهل سوئیس هستند.

خواهرزاده بلاتر آنها را به یكدیگر معرفی كرد. یكی از رسانه‌های عامه‌پسند سوئیس به نام بلیك گزارش داده كه بلاتر در رویدادی خیریه در سال 2008 كه باراس آن را ترتیب داده بود، شركت كرد. برادر شوهر باراس، فرانسوا این بنیاد را تأسیس كرده است. لیندا تا سال 2014 ریاست این بنیاد را بر‌عهده داشت. باراس، دوست خواهر‌‌زاده بلاتر است.

هنگامی كه اخبار رابطه لیندا و بلاتر منتشر شد، شوهر او، همچنان به فكر حفظ زندگی زناشویی‌شان بود. كریستین در سال 2014 به بلیك گفته بود: «من در این باره اطلاعی ندارم و هنوز لیندا را به عنوان همسرم می‌دانم». كریستین یك میلیونر و در زمینه املاك در حال فعالیت است. او و لیندا دو دختر دارند. بعد از مدتی، او در گفت‌وگو با رسانه‌های انگلیسی، لیندا را «یك همسر و مادر كامل برای دخترانش» توصیف كرد.
لیندا در توییتر طرفداران زیادی پیدا كرده است. درست پس از انتشار تصاویر او و بلاتر در مراسم توپ طلای سال گذشته، حساب كاربری لیندا در توییتر توجه بسیاری از كاربران این شبكه اجتماعی را به خود جلب كرد.

بلاتر پیش‌تر سه بار ازدواج كرده است. او از ازدواج نخست با لیلیان باینر، تنها یك بچه دارد. ازدواج دوم او با كیسر باربارا، دختر دبیر كل سابق فیفا بود كه تا زمان درگذشت تراژیك او در سال 1999 دوام آورد. آخرین بار هم با گرازیلا بیانكا ازدواج كرد كه در سال 2002 از او جدا شد.

سفر به ایران؟
بعد از انتشار هویت ایرانی لیندا باراس، چند بار بحث سفر او به ایران مطرح شد. بلاتر با فدراسیون فوتبال ایران رابطه خوبی دارد و گفته می‌شد باراس در سفر بلاتر به ایران او را همراهی خواهد کرد. با این وجود، حاشیه‌های زندگی شخصی بلاتر و رابطه او با لیندا باعث شد فعلا دو طرف علاقه‌ای به ایجاد حاشیه‌های جدید نشان ندهند. لیندا که در اکثر سفرهای بلاتر او را همراهی می‌کند غایب بزرگ سفر او به ایران بود. با وجودی اینکه سفر لیندا به ایران هیچوقت عملی نشد،‌ بعضی رسانه‌های محافظه کار نوشتند همسر ایرانی بلاتر نقش مهمی در سفر او به ایران داشته اما بخاطر بعضی قوانین و حاشیه‌ها ترجیح داده رئیس فیفا را در سفر به زادگاهش همراهی نکند.