درخیابان می خوابیدم و دزدی و گدایی می کردم تاغذا بخورم

درخیابان می خوابیدم و دزدی و گدایی می کردم تاغذا بخورم

سایت رسمی فوتبالی- محمدو ساخو، مدافع فرانسوی دنیای فوتبال، حالا بازیکن ثابت تیم کریستال پالاس است. او که سابقه پوشیدن پیراهن تیمهای پاری سن ژرمن و لیورپول را هم در کارنامه ورزشی اش می بیند، اخیرا به تیم ملی فرانسه هم دعوت شده و در دنیای فوتبال یک ستاره موفق به حساب می آید.

البته از ابتدا روزگار بر وفق مراد او نبوده و ساخو کودکی خیلی سختی داشته. او از صحبت کردن در مورد دوران کودکی اش عبایی ندارد و در گفتگویی جذاب با سی.ان.ان به مرور خاطرات دوران کودکی و نوجوانی اش پرداخته. ساخو در این رابطه گفته:« وقتی نوجوان بودم، زندگی خیلی سختی داشتم ولی این دوران سخت به من کمک کرد تا رشد کنم و تبدیل به فردی شوم که الان می بینید.»

ساخو 7 خواهر و برادر دارد و زمانی که 13 ساله بود، پدرش را از دست داد و در آن دوره از زندگی سختی های زیادی را متحمل شده و حتی شبهایی بوده که گرسنه می خوابیده:« هیچ کسی نمی تواند به من بگوید که طعم فقر را نچشیده ام. من به خوبی می فهمم که خالی بودن یخچال یعنی چه و کسی نمی تواند به من بگوید که تحمل سرما در خارج از خانه چقدر سخت است. من مجبور بودم شبها در خیابان بخوابم. گدایی می کردم و حتی گاهی برای غذا خوردن، مجبور به دزدی می شدم.این زندگی واقعی من در دوران نوجوانی ام بود.»

اما چنین گذشته سختی به ساخو کمک کرده تا حالا به کمک نیازمندان بشتابد:« این زندگی سخت به من کمک کرد تا ذهنیت قوی و خوبی داشته باشم. به همین خاطر هم هست که همیشه به خودم می گویم باید سعی کنم تا به بقیه کمک کنم و بدین ترتیب برخی لطفها و محبتها در زندگی را جبران کنم. من دقیقا معنی اینکه کسی چند روز بدون غذا خوردن سر بربالین می گذارد را درک می کنم.»

به همین خاطر هم هست که او حالا بنیاد خیریه آمساک را همراه با همسرش ماژدا راه اندازی کرده. ساخو در این رابطه می گوید:« فکر می کنم مهم است به آفریقا برویم و به مردم نیازمند در انگلیس کمک کنیم. وقتی در لیورپول بودم، بارها به بیمارستان های کودکان سرزدم و همانطور که گفتم همه ما می توانیم کمک رسان باشیم.»


6363