یادی از اولین قهرمانی فوتبال ملی پس از انقلاب

یادی از اولین قهرمانی فوتبال ملی پس از انقلاب

وبسایت رسمی فوتبالی- غروب شنبه چهاردهم مهرماه شصت ونه ، يكي از خاطره انگيزترين روزهاي دهه سياه شصت براي نسل ماست . روزيكه تيم ملي دوست داشتني ما توانست براي اولين بار بعداز انقلاب قهرمان آسيا شود.نسلي كه بعداز انقلاب يا درگير جنگ بود يا درگير تحريم  و دو المپيك و دوجام جهاني را از دست داده بود. نسلي كه در چاله چوله هاي آزادي و امجديه جادو مي كردند و هر جمعه به عشق انها استاديومها لبريز از عاشقان فوتبال مي شد.

به گزارش وبسایت فوتبالی، وقتي در تابستان شصت وهشت علي پروين به حكم ناصرنواموز سرمربي تيم ملي شد هدف طلاي پكن بود.پروين آشتي ملي را با دعوت از ستاره هاي مغضوب آغاز كرد و با ديدارهاي تداركاتي كه اكثرا با كشورهاي بلوك شرق بود تيم ملي را با بيست بازيكن روانه پكن كرد.

عابدزاده سنگر تيم ملي را به صخره اي غير قابل نفوذ تبديل كرد، زرينچه جناح راست خط دفاعي را قبضه كرد و محرمي چپ را مال خود كرد.كاپيتان پنجعلي اخرين نقطه خط دفاعي را به منطقه اي امن بدل ساخت و حسن زاده در جلوي كاپيتان روي زمين و هوا به كسي باج نمي داد. فنوني زاده در هافبك دفاعي مرد اول درگيريهاي ميانه ميدان بود و سيروس فقيد در كنار او هم جنگنده بود و هم ليدر خط مياني . مجيد نامجو در راست دلبري مي كرد و سيدفوتبال ما ابطحي در چپ باتكنيك نابش چشمها را خيره مي كرد.شاهرخ مرد آزاد خط مياني بود و مثل گرگي گرسنه خستگي ناپذير نشان مي داد تا فرشاد درپيشاني خط حمله مارزنگي آسيا لقب بگيرد. شاهين بياني، انصاريفرد، افتخاري ، مرفاوي و ناصر محمدخاني و كرماني مقدم ذخيره هايي بودند كه به تناوب مورداستفاده قرار مي گرفتند و غلامپور، عاشوري و نادرمحمدخاني نيمكت نشيناني بودند كه بازي به انها نرسيد.

مالزي حريف اول بود كه با هت تريك فرشاد از پاي درامد، كره شمالي رقيب دوم بود كه با گلهاي فرشادو شاهرخ دوبريك شكست خورد.ژاپن را با تك گل صمد در يك چهارم برديم تا حريف ياران كيم جوسونگ در نيمه نهايي شويم .پاس استثنايي محرمي وضربه قايقران تيرخلاص را در وقتهاي اضافي به كره پرآوازه زديم تا در فينال رقيب ديگر كره از نوع شمالي اش شويم .در فينال اين بار عقاب آسيا همه كاره بود تا با گرفتن پنالتيها و آن پشتكهاي به يادماندني سند قهرماني امضا شود.

بيست وهشت سال از آن روز رويايي مي گذرد ، روزيكه آسيا دوباره به فوتبال ايران تعظيم كرد.

7655