تاییدیه قهرمانی در المپیک 2012 ارسال شد/محمدپور در انتظار دریافت مدال و سکه‌های طلا!

تاییدیه قهرمانی در المپیک 2012 ارسال شد/محمدپور در انتظار دریافت مدال و سکه‌های طلا!

وبسایت رسمی فوتبالی- سعید محمدپور وزنه‌بردار دسته 94 کیلوگرم تیم ملی وزنه‌برداری در حالی عنوان پنجمی رقابت‌های المپیک 2012 لندن را به خود اختصاص داد که بعد از این رقابت‌ها و چندسالی پس از آن چهار نفر  اول المپیک در این دسته، دوپینگ‌شان مثبت اعلام شد تا به این ترتیب محمدپور قهرمان المپیک لندن معرفی شود.

به گزارش وبسایت فوتبالی، سعید در حالی طلایی شد که پیش از آن نیز  2 طلای قهرمانی جوانان جهان و یک برنز قهرمانی بزرگسالان جهان را به دست آورده بود!

حسرت سعید

سعيد محمدپور در المپیک لندن در حركت يك‌ضرب وزنه‌ 183 كيلوگرمي را بالاي سر برد و در دوضرب موفق به مهار وزنه 219 كيلوگرمي شد و در پايان با مجموع 402 كيلوگرم پنجم شد و نتوانست مدال بگيرد.  کمیته بین المللی المپیک دو سال پیش رسما اعلام کرد با بررسی نمونه های مجدد به جا مانده از دسته 94 کیلوگرم بازی های المپیک لندن، برای آنها محرز شده است 4 ورزشکار نخست این رقابت ها دوپینگی بوده اند و مدال طلا را نفر پنجم این مسابقات بر سینه می اندازد. نفر پنجم این دسته که حالا بعد 6 سال و بدون اینکه حتی کسی به او در همه این سال ها تبریکی گفته باشد و عملا در تمام این دوران ورزشش نابود شده بود، کسی نیست غیر از سعید محمدپور از ایران. این بی شک ناپاکترین رقابت المپیکی تاریخ بوده است. رقابتی که اگرچه فرجامش از نظر مدالی برای ایران عالی بوده اما حالا به حسرتی برای سعید تبدیل می شود.

تاییدیه قهرمانی ارسال شد

نکته قابل توجه اینکه تا هفته گذشته هنوز از تاییدیه قهرمانی المپیک محمدپور خبری نبود، اما پیگیری‌های کمیته ملی المپیک و پرند عزیزی وکیل محمدپور در اجلاس دادگاه عالی ورزش و اعتراض وی به نماینده آژانس ضد دوپینگ جهانی باعث شد تا این تاییدیه هفته گذشته به کمیته ملی المپیک ایران ارسال شود. البته مسئولان وادا در پاسخ به اعتراض عزیزی عنوان کرده بودند تعدد دوپینگ‌ها در رشته وزنه‌برداری در المپیک لندن، باعث شد تا ارسال تاییدیه قهرمانی‌ سعید محمدپور به طول بینجامد. 

در واقع مسئولان وادا که البته در قانونی جدید محرومیت‌ ورزشکاران دوپینگی را به خاطر تعارض با قوانین حقوق بشر از 4 سال به دو سال کاهش داده اند، در این اجلاس اعلام کردند که تعداد دوپینگی‌های وزنه‌برداری در المپیک لندن 25 مورد بود که فقط هفت‌ مورد آن در وزن سعید محمدپور مثبت اعلام شده بود. 

سعید محمدپور

در انتظار مدال و جایزه

حالا و پس از 6 سال تاییدیه قهرمانی المپیک سعید محمدپور ارسال شده و او که در دوره آماده‌سازی برای المپیک لندن به شدت مصدوم شده بود، نه تنها از حق و حقوق و امتیازاتی که در مسابقات فوق مثل مدال طلای المپیک اهدا شد بازماند، از جوایز مادی از جمله پنج هزار دلار پای سکو، 70 میلیون تومان کمیته ملی المپیک و 200 سکه طلای وزارت ورزش و مجوز ورود خودرو توسط دولت و حقوق مقام قهرمانی المپیک از صندوق حمایت طی شش سال گذشته و احتمالا در آینده نیز محروم شد و حالا باید منتظر ماند تا سرنوشت این وزنه‌بردار مشخص شود. قرار است مدال طلای محمدپور در مسابقات جهانی وزنه برداری که به میزبانی ترکمنستان برگزار می شود از سوی فدراسیون جهانی به وی اهدا شود.

درخواست از وزارت و دولت

پرند عزیزی در همین خصوص به فرهیختگان گفت: «با توجه به اینکه محمدپور قهرمان‌ المپیک لندن است و طبق منشور المپیک، ورزشکاران، سربازان کشور محسوب می‌شوند و با توجه به اینکه محمدپور در آلوده‌ترین رقابت تاریخ یک رقابت پاک را به نمایش گذاشته و حقش خورده شده است، حالا دولت و مجموعه ورزش کشور باید او را حمایت کرده و نگاهی ویژه‌ای به او داشته باشند. محمدپور جوانی‌اش را برای اعتلای پرچم ایران گذاشته و در این راه مصدوم شده است ضمن اینکه قهرمانی این وزنه‌بردار روی سهمیه وزنه‌برداری کشورمان در رقابت‌های آتی المپیک نیز تاثیرگذار بوده و یک امتیاز مثبت برای ورزش کشورمان محسوب می‌شود.»

هنوز به یاد داریم که چگونه بعد از حق‌خوری داوران علیه بهداد سلیمی در دو ضرب رقابت‌های فوق سنگین المپیک ریو چگونه مثل قهرمانان با او رفتار شده و به نظر می رسد که باید با محمدپور نیز چنین برخوردی داشت و حق واقعی‌اش را داد و باید دید با توجه به افزایش شدید قیمت سکه، تکلیف جایزه محمدپور چه خواهد شد!