السد قطر صفر - پرسپولیس ایران یک؛ غیرت پرسپولیس، سد را شکست / بُرد، مُزدِ نترس بودن!

السد قطر صفر - پرسپولیس ایران یک؛ غیرت پرسپولیس، سد را شکست / بُرد، مُزدِ نترس بودن!

وبسایت رسمی فوتبالی-  پرسپولیس  و السد بازی رفت فینال غرب آسیا را در دوحه قطر برگزار کردند و این تیم میهمان بود که در عین ناباوری همگان موفق به شکست میزبانش شد.

همانگونه که دیروز در پیش بازی نوشتیم « نترس، بجنگ ، ببر» از غیرت پرسپولیسی ها مطمئن بودیم که می شود حتی با دستان خالی هم از پس قدرتمندترین حریفان هم برآمد. پرسپولیس در بازی امشب بدون ترس بازی کرد تا همین نترس بودن شاگردان برانکو، ترس و دلهره را به دل بازیکنان السد بیندازد. 

همان ده دقیقه ابتدایی بازی به ما نشان داد تاکتیک دو تیم به چه صورت است. السد با استفاده از تجربه ژاوی اصرار بر ارسال های تکضرب و کوتاه داشت تا با استفاده از این حربه از عمق دفاع پرسپولیس ضربه آخر را وارد کند. در سوی مقابل پرسپولیس هم که برانکو را در کنار زمین و روی نیمکتش نداشت، تاکتیک خود را بر ارسال های بلند از میانه زمین خودی به پشت مدافعان حریف برگزیده بود. 

در مجموع تاکتیک السد با تیزهوشی مدافعان پرسپولیس و همین طور شجاعت مثالزدنی بیرانوند بی اثر شد تا به نظر برسد سنگربان پرسپولیس تصمیمش را گرفته بود تا در این بازی گلی نخورد.

اما در طرف دیگر زمین همین تاکتیک ساده پرسپولیسی ها بارها دروازه السد را با خطر روبرو کرد تا در نهایت ارسال بلند به عمق میزبان با فرار زیبای علیپور همراه شود و ثمره این نقشه هوشمندانه اعلام پنالتی در دقایق پایانی به سود ارتش سرخ باشد.

در نهایت پرسپولیس، نود دقیقه اولِ این فینال 180 دقیقه ای را با بردی کارساز و حیاتی به سود خود پایان داد اما این تیم باید هوشیار باشد که یک بازی دیگر باقی مانده و در پایان پیکار آزادی تیم فینالیست مشخص می شود.

پیکار رفت فینال غرب آسیا

سه شنبه 10 مهر ماه 1397

ورزشگاه جاسم بن حمد دوحه

تماشاگر: نزدیک به 15 هزارنفر

داور: کریشانتا دیلان پریرا  از سریلانکا

کمک داور: وبالیا جوروج و دینی جیدارا 

اخطار:

کارت زرد برای سیامک نعمتی در دقیقه 13 از پرسپولیس ( خطای ساده سیامک روی اکرم عفیف با عکس العمل تند داور و کارت زردش روبرو شد)

کارت زرد علیرضا بیرانوند در دقیقه 77 از پرسپولیس ( اصرار بیرانوند بر دیر شروع کردن بازی بالاخره داور را مجاب به دادن کارت زرد کرد)

ترکیب السد:سعد الشیب الدوساری، پدرو میگوئل، بوالم خوخی، عبدالکریم حسن، حمید اسماعیل، گابی، ژاوی، وو یونگ ( 46- حسن الهیدوس) ، سالم الهجری، اکرم عفیف،  بغداد بونجاح

سرمربی: فریرا


ترکیب پرسپولیس: علیرضا بیرانوند، سید جلال حسینی، شجاع خلیل‌زاده، شایان مصلح، سیامک نعمتی، احمد نورالهی، آدام همتی، امید عالیشاه ( 73- احسان الوان زاده) ، بشار رسن، علی علیپور و گادوین منشا 

سرمربی» برانکو ایوانکوویچ

گل:

گل اول برای پرسپولیس: دقیقه 85 توسط علی علیپور

ارسال بلند و دقیق از میانه های میدان برای علی علیپور باعث شد تا این بازیکن در کورسی سرعتی مدافع یارگیرش را جا بگذارد. در ادامه تعلل الشیب در خروج از دروازه باعث شد تا گلر السد مجبور به خطا روی علیپور بشود. پنالتی اعلام شد اما جریمه دروازه بان السد چیزی بیش از یک کارت زرد بود!

علیپور پشت توپ ایستاد و در جهت حرکت الشیب توپ را به قعر دروازه فرستاد. خوشبختانه نوک انگشتان الشیب آن قدر زور نداشت تا توپ را منحرف کند و به خارج از دروازه بفرستد.


دقایق حساس:

دقیقه 6: پرسپولیس در درجه اول به دنبال استفاده از فضای پشت مدافعان السد است و از همین رو با پاسهای کوتاه و بلند به دنبال موقعیت سازی است. در این لحظه از بازی ارسال بلند بازیکنان پرسپولیس با خروج اشتباه دروازه بان السد در دو مرحله روبرو شد که در نهایت با ضربه نه چندان مناسب گادوین منشا همراه شد.

 دقیقه 8: در طرف مقابل السد با پاسهای عمقی در خط دفاعی پرسپولیس به دنبال ایجاد موقعیت است. در این لحظه از بازی ارسال ژاوی با دفع توپ مدافعان پرسپولیس توپ مناسبی را پشت محوطه جریمه نصیب السد کرد که ضربه بازیکن حریف با دفع سیدجلال راهی کرنر شد.

دقیقه 16: السد کم کم جریان بازی را در دست می گیرد و عموما از عمق یا جناح راست پرسپولیس روانه دروازه حریف می شود.پاسکاری بازیکنان السد در این دقیقه توپ را به اکرم عفیف رساند. عفیف هم با ضربه ای زمینی به چارچوب  بیرانوند را به واکنش وادار کرد.

-دقیقه 18: باور نکردنی!!!! منشا توپ را از فاصله یک متری خط دروازه یا شاید هم کمتر به آسمان کوبید!! در این لحظه از بازی بشار رسن هافبک عراقی پرسپولیس از جناح راست حریف وارد محوطه جریمه شد و پاس عرضی را داخل شش قدم السد انداخت, اما در میان ناباوری همگان منشا که خودش را به توپ رسانده بود به زیر توپ زد و نتوانست از فاصله یک متری دروازه الشیب دوساری را باز کند.

دقیقه 22: فشار السد به عمق پرسپولیس بیشتر شده است. توپ ارسالی ژاوی برای بونجاح با خطای سخت گیرانه داور همراه شد. شجاع خلیل زاده با زدن توپ و پای بازیکن حریف داور را مجاب به گرفتن خطا روی خط محوطه جریمه کرد و در ادامه ضربه ایستگاهی ژاوی راه به جایی نبرد.

دقیقه 26: پرسپولیس می داند که توان 90 دقیقه دفاعِ صرف را در مقابل نیروهای تهاجمی حریف را ندارد. از همین رو ضدحملات خطرناک سرخ ها تا این دقیقه از بازی به خوبی طراحی شده است. در این لحظه از بازی ضدحمله پرسرعتی توسط هافبک های پرسپولیس پایه ریزی شد تا در نهایت علی علیپور با ضربه سر توپ را برای منشا مهیا کند اما باز هم ضربه آخر منشا بی دقت بود تا موقعیتی دیگر برای اآنها از دست برود.

دقیقه 42: خطرناک ترین موقعیت برای السد در نیمه اول! پاس تکصرب و عالی از ژاوی به اکرم عفیف رسید و در ادامه شوت زمینی این بازیکن از میان پاهای سیدجلال عبور کرد تا در آخرین لحظه نوک انگشتان بیرانوند با شیرجه ای درازکش توپ را به کرنر بفرستند.

دقیقه 45: سماجت علی علیپور در پشت محوطه جریمه السد باعث شد تا این بازیکت صاحب توپ شود و در ادامه با ضربه پرقدرت پای چپ الشیب را به واکنش وا دارد.

دقیقه 2+45: امید عالیشاه خطای بی موردی روی حمید اسماعیل کرد تا ضربه ایستگاهی مناسبی نصیب السد شود. ژاوی پشت توپ ایستاد اما ارسال او را شایات مصلح با ضربه سر دور کرد تا بالاخره داور میدان راضی به اتمام نیمه اول شود.

نیمه دوم:

دقیقه 57: حسن الهیدوس که در نیمه دوم به میدان آمد در همان شروع نیمه دوم صاحب موقعیت خوبی شد. این بازیکن ضربه خوبی به توپ  زد اما بیرانوند با جایگیری مناسب خطر را بی اثر کرد.

 دقیقه 58: گادوین منشا در ضدحمله عزم دروازه السد کرد که توسط مدافع السد متوقف شد و داور از فاصله 30 متری ضربه خطا به سود پرسپولیس را اعلام کرد. این ضربه را بشار فرستاد اما خطای منشا در محوطه جریمه باعث در اختیار گرفتن توپ توسط السدی ها شد.

دقیقه 67: ضربه جانانه و محکم پدرو میگوئل در ریباند توپ از پشت محوطه جریمه به طرز خطرناکی از کنار دروازه بیرانوند به اوت رفت. 

دقیقه 70: پاس بونجاح به اکرم عفیف رسید و سید جلال کورس جانانه ای با این بازیکن انداخت. در نهایت ضربه عفیف با فاصله از کنار تیر عمودی دروازه به بیرون رفت.

دقیقه 77 تا 78 : بازی سرعت بالایی در این دقایق دارد. السد برای زدن گل بی تابی می کند و ارسال های کوتاه و بلند این تیم روی دروزاه پرسپولیس با دفاع جانانه سرخ ها روبرو شده است. در سوی دیگر تاکتیک حساب شده سرخ ها مبنی بر ضدحمله های سرعتی، امان میزبان را بریده است. در حمله السد ژاوی موقعیت خوبی را برای بونجاح بوجود آورد اما در پاسخ به این حمله سیامک نعمتی از جناح راست دست به فراری تماشایی زد تا ارسال زیبا و عرضی او در عین بدشانسی از کنار پاهای علیپور عبور کند.

دقیقه 80: شوت سرکش بازیکن السد چیزی نمانده بود دروازه پرسپولیس را باز کند اما شیرجه زیبای بیرانوند این حمله را بی اثر کرد.

دقیقه 82: 500 پاس السد در مقابل 243 پاس پرسپولیسی ها نشان از حملات و درصد مالکیت بیشتر السد می دهد اما نتیجه فعلا بدون گل است و حتی پرسپولیس می تواند به گل هم برسد!

دقیقه 2+ 90: گل السد مردود اعلام شد!! بیرانوند که صاحب توپ بود و می خواست با یک ضربه بلند بازی را به جریان بیندازد در لحظه معلق بودن توپ در هوا با رِندی تمام عیار اکرم عفیف روبرو شد و ضربه سریع و نوک پای عفیف این بازیکن را صاحب توپ کرد. در ادامه یک بغل پای ساده و باز شدن دروازه خالی پرسپولیس که خوشبختانه داور سنگاپوری آن را مردود اعلام کرد و یک ضربه غیرمستقیم برای میهمان در نظر گرفت.

2526