گزارش: تاریخچه حضور پرسپولیس در نیمه نهایی آسیا

گزارش: تاریخچه حضور پرسپولیس در نیمه نهایی آسیا

سایت فوتبالی –  در شرایطی که پرسپولیس فردا شب در دوحه بازی فوق العاده مهمی با السد در نیمه نهایی لیگ قهرمانان دارد، در گزارشی سابقه حضور تیم محبوب پایتخت در این مرحله را با هم مرور خواهیم کرد. البته قبل از آن لازم است به این نکته اشاره کنیم که پرسپولیس فصل گذشته هم به نیمه نهایی آسیا رسید که در مجموع دو بازی رفت و برگشت مغلوب الهلال عربستان شد.

١-اسفند١٣٧٥: كوالالامپور مالزي 

پوهانگ كره ٣ پرسپوليس١ 

اولين قهرماني پرسپوليس در ليگهاي بعداز انقلاب برمي گردد به پنجمين دوره جام ازادگان در سال هفتادوچهار، در اين فصل پرسپوليس بعداز نتايج ضعيف با يورگن گده الماني ، استانكوپوكله پوويچ سرمربي سابق تيم ملي ايران را جايگزين او كرد.استانكو توانست در نخستين سال حضورش با فوتبالي محتاطانه و سيستم سه شش يك ، اختلاف چهارده امتيازي بابهمن را جبران كند و يك هفته مانده به پايان ليگ ، پرسپوليس را قهرمان ايران كند.

بدين ترتيب پرسپوليس نماينده ايران در فصل بعدي جام باشگاههاي اسيا شد.

درسال هفتادوپنج اميرعابديني جمعي از بهترينهاي ايران را با پشتوانه مالي وزارت صنايع ومعادن در پرسپوليس جمع كرد تا پرستاره ترين پرسپوليس تاريخ شكل بگيرد.

حضورچهره هاي سرشناس و ملي پوشي مانند: عابدزاده، محرمي، سعداوي، گل محمدي، باقري، پيرواني، ميناوند، شاهرودي ، مهدوي كيا ، دايي، ترابيان ، بزيك و.... به پرسپوليس مدل هفتادوپنج چهره رعب اوري داده بود.

بازيهاي اين دوره از مردادهفتادوپنج اغازشد، حريف اول كوپتداق تركمنستان با دوبازيكن ايراني بنامهاي هاشمي نسب و فيروزمحمودي بود.پرسپوليس ابتدا درعشق اباد با تك گل رضاترابيان رقيب را شكست دادتا بعداز تساوي بدون گل درتهران راهي مرحله بعد شود.

رقيب بعدي اليماي قزاقستان بود، بازي رفت در الماتي با سه گل به سود قزاقها تمام شد، يك هفته بعد در ورزشگاه ازادي در روزي رويايي پرسپوليس جشنواره گل به راه انداخت و با پنج گل حريف را پشت سرگذاشت تا راهي مرحله گروهي شود.بعداز بازيهاي اين مرحله افشين پيرواني و علي دايي از پرسپوليس به السد قطر پيوستند

مرحله گروهي بازيهادر منطقه غرب ابان ماه هفتادوپنج در دوحه قطر باحضورپرسپوليس ، الزوراء عراق ، النصر عربستان و الريان قطر برگزارشد.خدادادعزيزي ستاره بهمن بازيكن كمكي پرسپوليس در اين مرحله بود.

دربازي اول پرسپوليس دوبريك الزورا عراق را با گلهاي شاهرودي و مهدوي كيا شكست داد،دربازي دوم شاگردان استانكو با نتيجه سه بردو مغلوب النصر عربستان شدندكه گلهاي پرسپوليس را بزيك و خداداد زدند.دربازي سوم پرسپوليس با دوگل خدادادعزيزي الريان قطر را دوبريك شكست دادند تا به عنوان تيم اول گروه راهي مرحله نيمه نهايي شوند.

اما در نيمه نهايي مغلوب پوهانگ كره جنوبي شد تا از رسيدن به فينال باز بماند.پرسپوليس در اين بازيها با شكست دادن ٤-١ الزورا عراق به مقام سوم جام باشگاههاي آسيا رسيد.

٢-داليان چين ٢ پرسپوليس صفر 

در فصل ٧٦-٧٥ پرسپوليس توانست براي دومين بار فاتح ششمين دوره جام ازادگان شود. تيم پرستاره استانكو اين بار نسبت به فصل قبل قهرماني مقتدرانه تري در ليگ داشت .بدين ترتيب پرسپوليس براي دومين سال پياپي نماينده ايران در جام باشگاههاي اسيا شد.

عدم تمديد قرارداداستانكو بعداز دومين قهرماني پرسپوليس يكي از تصميمات عجيب امير عابديني در ان سال بود. عابديني بازهم تيمش را با يك ويچ ديگر بست . اين بار ايوان مت كوويچ جانشين هموطن كروات خود شد.

رفتن دايي و باقري به تيم ارمينيا بيله فلدالمان از نكات جالب اين فصل پرسپوليس بود كه دروازه هاي فوتبال اروپا را به روي فوتباليستهاي ايراني گشود. 

درگيري تيم ملي با بازيهاي مقدماتي جام جهاني نودوهشت باعث شد پرسپوليس با سيزده ملي پوش بنامهاي عابدزاده، نكيسا، سعداوي، مهدوي كيا، پيرواني، گل محمدي، شاهرودي، ميناوند، حلالي، رنجبران، نامجومطلق، ترابيان و بزيك عملا فرصتي براي حضور در ليگ نداشته باشد و در حاليكه دوازده بازي اين تيم در ليگ عقب افتاده بود با نظر فدراسيون از ليگ كنار كشيد . 

اولين حريف اين تيم در جام باشگاههاي اسيا الزورا عراق بودكه بعداز تساوي بدون گل در بغداد ، در ورزشگاه ازادي با دوگل به برتري رسيد تا به مرحله گروهي راه پيدا كند.

در مرحله گروهي كه در بيروت برگزارشد پرسپوليس سه بازيكن كمكي بنامهاي خاكپور، لطيفي و يزداني را به تيمش اضافه كرد. در اين مرحله پرسپوليس موفق شد با تك گل مهدوي كيا الهلال عربستان را شكست دهد، در دومين بازي هم با تك گل مهدوي كيا الانصار لبنان را شكست داد و در سومين بازي هم با گل امامي فر با نوف باخورازبكستان به تساوي يك يك رسيد تا به عنوان تيم اول به همراه الهلال راهي نيمه نهايي شود.

در مرحله نيمه نهايي كه در فروردين ماه هفتادوهفت در هنگ كنگ برگزارشد پرسپوليس با دوگل مغلوب داليان چين شد تا براي دومين بار پياپي از رسيدن به فينال بازبماند. در ديدار رده بندي پرسپوليس با نتيجه چهاربريك مغلوب الهلال شد تا به عنوان چهارمي برسد. در ديدار فينال نيز پوهانگ كره جنوبي در ضربات پنالتي داليان چين را شكست داد تا براي دومين فصل پياپي قهرمان اسيا شود.

٣- جوبيلو ايواتاژاپن ٢ پرسپوليس صفر

بعداز يك فصل غيبت پرسپوليس در ليگ ، هشتمين دوره جام ازادگان از شهريورماه هفتادوهفت اغازشد. بعداز كسب يك برد مقابل پلي اكريل و يك شكست مقابل چوكا درتالش ، كادرفني پرسپوليس دچارتغييرشد.اميرعابديني در اقدامي قابل توجه علي پروين را بعدازپنج سال خانه نشيني جانشين ايوان مت كوويچ كروات كرد. پروين با كادرخودكه متشكل ازابراهيمي ، ناصرمحمدخاني ،وحيدقليچ و پرويزكماسي با سرپرستي محمودخوردبين زمام امور رادردست گرفت و درفصلي رويايي پرسپوليس را هم قهرمان ليگ و هم قهرمان جام حذفي كرد، پرسپوليس دراين فصل توانست با چهارده بردپياپي ركوردي جاودانه رادرفوتبال ايران به ثبت برساند. انها در سه دربي ليگ و فينال جام حذفي دوبار استقلال را شكست دادند و به عنوان نماينده ايران مسافر جام باشگاههاي اسيا شدند.

حريف انها در مرحله مقدماتي الانصارلبنان بود.انها ابتدا درتهران با سه گل هاشمي نسب، بزيك و باغميشه بررقيب لبناني فايق امدند و دربيروت مقابل اين تيم به تساوي بدون گل رسيدند تا روانه مرحله گروهي رقابتها شوند.

بازيهاي مرحله گروهي در رياض برگزارشد.پرسپوليس ابتدا مقابل پليس عراق به تساوي بدون گل رسيد، سپس با تك گل مهدي هاشمي نسب ايرتيش پاولودار قزاقستان را شكست دادند و بعداز تساوي بدون گل مقابل الهلال ميزبان به عنوان تيم دوم غرب اسيا راهي مرحله نيمه نهايي شدند.

مرحله نيمه نهايي بازهم در رياض برگزارشد، پرسپوليس در نيمه نهايي كه ارديبهشت هفتادونه برگزارشد با دوگل مغلوب جوبيلو ايواتا ژاپن قهرمان دوره قبل شدتا به ديدار رده بندي برود. در ديدار رده بندي پرسپوليس با تك گل علي كريمي سوون سامسونگ كره را شكست داد تا به عنوان سوم اسيا برسد.در ديدار فينال نيز الهلال با شكست جوبيلو براي دومين بار قهرمان اسيا شد.

٤-سامسونگ كره٢ پرسپوليس١

در فصل ٧٩-٧٨ پرسپوليس با علي پروين توانست از عنوان قهرماني خود در نهمين دوره جام ازادگان دفاع كند و براي چهارمين و اخرين بار جام ازادگان را بالاي سرببرد. بدين ترتيب پرسپوليس براي چهارمين بار در دهه هفتاد رهسپار جام باشگاههاي اسيا شد.

بدون شك مهمترين اتفاق باشگاه پرسپوليس در اين فصل انتقال جنجالي مهدي هاشمي نسب ستاره اين تيم به استقلال بود.

اولين حريف پرسپوليس الوكره قهرمان قطر بود، ابتدا در دوحه پرسپوليس با دوگل علي كريمي و دوگل علي اكبريان و حميداستيلي اين تيم را با نتيجه چهار بردو شكست داد و سپس در تهران با نتيجه پرگل پنج بريك برابر اين تيم به برتري رسيد، رافت، امامي فر،رهبريفرد، كريمي و سراج گلزنان پرسپوليس در اين بازي بودند.

العين امارات حريف بعدي سرخپوشان بود كه ابتدا در تهران با دوگل پايان رافت پرسپوليس به برتري رسيد و در ديدار برگشت دوتيم به تساوي دوبردو رسيدند، پيرواني و خان محمدي گلزنان پرسپوليس در اين بازي بودند.

بدين ترتيب پرسپوليس راهي مرحله گروهي رقابتها شد. در اين مرحله دو غول عربستاني يعني الهلال و الاتحاد و ايرتيش پاولودار قزاقستان رقباي پرسپوليس بودند.

پرسپوليس ميزبان اين مرحله از رقابتها بود، انها ابتدا مقابل الاتحاد به تساوي بدون گل رسيدند، سپس مقابل نماينده قزاقستان هم به تساوي بدون گل رضايت دادندتا همه چيز به ديدار با الهلال بكشد، در بازي با الهلال در حاليكه سرخپوشان با يك گل عقب افتادند در بازگشتي فوق العاده با سه گل كريمي ، انصاريان و كاويانپور الهلال را شكست دادند تا به همراه ايرتيش پاولودار به مرحله نيمه نهايي بروند.

در مرحله نيمه نهايي كه درتاريخ سوم خردادهشتاد در كره برگزارشد ، پرسپوليس در حاليكه با تك گل كاويانپور از سوون سامسونگ كره پيش بود در دقايق پاياني دوگل دريافت كرد تا بازهم از رسيدن به فينال بازبماند.

درديدار رده بندي پرسپوليس با دوگل استيلي و حلالي ايرتيش پاولودار را شكست داد تا براي سومين بار به عنوان سومي رقابتها برسد.

درديدار فينال نيز سوون سامسونگ كره با يك گل جوبيلو ايواتا را شكست داد و به عنوان قهرماني دست يافت.

کد خبر: 1984