دربی ضعیف و اهمیت ریکاوری در فوتبال ایران

دربی ضعیف و اهمیت ریکاوری در فوتبال ایران

وبسایت رسمی فوتبالی- دربی تهران بدون افت و خیز چندانی با نتیجه تساوی بدون گل به پایان رسید تا بار دیگر مربیان و بازیکنان سرخابی های پایتخت به خاطر بازی محتاطانه و ضعیف خود مورد انتقاد و شماتت قرار گیرند. 

به گزارش وبسایت فوتبالی، در این بین سیدجلال حسینی کاپیتان پرسپولیس در مصاحبه با رسانه‌ ها به نوعی از بازی محتاطانه دو تیم دفاع کرد و آن را به فاصله کم بین بازی ها ربط داد. سیدجلال همچنین مقایسه شرایط فوتبال ایران و فوتبال حرفه ای روز دنیا را اشتباه دانست تا بدین ترتیب مدعی شود که نمی توان از تیم های ایرانی انتظار بازی کردن در فواصل زمانی کم بین بازی ها داشت.

سال پیش کارلوس کیروش برای آماده سازی بازیکنان تیم ملی طرح ریکاوری ملی پوشان را در فاصله زمانی یک تا دو روزه پس از بازی های لیگ داد. طرحی که چرایی و لزوم آن چندان برای رسانه ها مکشوف نبود اما پس از جام جهانی مدافعان کیروش، این طرح ریکاوری را در آمادگی بدنی بازیکنان لیگ در جام جهانی موثر دانستند. هر چند در حین برگزاری لیگ قبل، برخی هواداران تیم هایی که تعداد ملی پوش زیادی داشتند افت بازیکنان خود را به تمرینات ریکاوری کیروش ارتباط دادند اما مشخص بود که کیروش با آگاهی کامل از وضعیت نامناسب ریکاوری در باشگاه ها خود این مسئولیت را در مورد ملی پوشان به عهده گرفته است. ریکاوری در فوتبال امروز دنیا چه بسا اهمیتی بالاتر و بیشتر از تمرینات تاکتیکی و گروهی مربیان داشته باشد. در برخی موارد فاصله بین دو بازی در لیگ های اروپایی آنقدر کم است که یک مربی شاید فرصت انجام تمرین تاکتیکی برای بازی پیش رو را نداشته باشد و تنها با تغییر ترکیب و آرایش بازیکنان و یا توضیح خواسته های تاکتیکی اش در پای وایت برد بتواند تیمش را از نظر تاکتیکی مهیای حضور در بازی کند.

دربی88

امکانات ریکاوری در سطح باشگاهی فوتبال ایران در آن سطح نیست که بتوان انتظار داشت بازیکنان ایرانی به مانند بازیکنان حرفه ای در اروپا، در فواصل زمانی سه روزه در بازی های سنگین حاضر شوند. خستگی جسمانی ناشی از انجام بازی های سنگین در چنین شرایطی در بدن بازیکنان ایرانی تلنبار می شود و چون فرصتی برای تجدید قوا پیدا نمی کنند، اثر خود را در میزان دوندگی و کیفیت بازی آنها نشان می دهد یا اینکه با خود مصدومیت های سنگین به همراه می آورد. سیدجلال حسینی در مصاحبه خود بیشتر به شرایط برگزاری نه چندان حرفه ای مسابقات در ایران اشاره کرد و به نوعی در توجیه بازی ضعیف دربی، سطح امکانات ضعیف فوتبال را مثال زد. اما او می توانست از نبود امکانات، دستگاه ها و حتی داروهای مخصوص ریکاوری در عرصه باشگاهی فوتبال ایران بگوید. از اینکه بازیکنی مثل او در این سن و سال هر چقدر هم که اصول زندگی حرفه ای را رعایت کند باز نیاز دارد که با امکانات حرفه ای مخصوص، ریکاوری شود. امکانات ریکاوری در فوتبال حرفه ای دنیا حتی به رختکن تیم ها نیز رسیده و بعضا پس از هر مسابقه در همان رختکن با دستگاه های خاص تحت فعالیت های ریکاوری قرار می گیرند. اما در ایران رسیدن به این سطح امکانات بیشتر شبیه یک رویاست.

امکانات ساده ای که کیروش قبل از جام جهانی در مرکز پک تیم ملی برای ریکاوری ملی پوشان مهیا کرده بود، برای باشگاه های ایرانی امکاناتی فوق لاکچری محسوب می شود. هر چند باشگاه های ایرانی اگر قادر به تفکیک هزینه های ضروری از هزینه های غیرضروری و اضافی باشند رسیدن به این امکانات هم دور از دسترس نیست اما تا اطلاع ثانوی باید پذیرفت که توانایی بازیکنان ایرانی پس از انجام چند بازی فشرده، به طرز قابل توجهی کاهش می یابد و نمی توان انتظار داشت که آنها همانند بازیکنان حرفه ای، سطح آمادگی خود را در بازی های با فواصل زمانی کم حفظ کنند.